• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Tibetanen negeren Chinese 11e Panchen lama Gyaltsen Norbu’

‘Tibetanen negeren Chinese 11e Panchen lama Gyaltsen Norbu’

6 september 2021 door de redactie

Onlangs werd de door China benoemde 11e Panchen Lama, Gyaltsen Norbu, die slechts optreedt als spreekbuis van de Chinese Communistische Partij (CCP), door de Chinese machthebbers naar een religieuze conferentie in Sichuan gestuurd. Hij werd genegeerd door gewone Tibetanen, de enigen die dat niet deden waren degenen wier aanwezigheid speciaal door de Chinese autoriteiten was geregeld. Abten en monniken in kloosters in de regio werden onder druk gezet om Gyaltsen Norbu te ontvangen en te begroeten, en kregen het bevel om met hem op de foto te gaan.

De Chinese autoriteiten bevalen de plaatselijke Tibetanen om Gyaltsen Norbu in hun dorpen een traditioneel religieus onthaal te geven, op straffe van maatregelen, zoals geen gebruik kunnen maken van gesubsidieerde rantsoenen. De Chinese regering gebruikt Tibetaanse religieuze figuren vaak voor politieke propaganda en publiciteitsdoeleinden om de wereld te laten zien dat er in Tibet vrijheid van godsdienst bestaat. In werkelijkheid worden deze bezoeken echter gechoreografeerd onder rechtstreeks toezicht van de Chinese autoriteiten.

Foto ICT, herdenking verdwijning Chinese ambassade Den Haag.

Gyaltsen Norbu werd in mei 1995 door China tot 11e Panchen Lama benoemd ter vervanging van Gedhun Choekyi Nyima, die door de Dalai Lama tot 11e Panchen Lama was gekozen, en die op 6-jarige leeftijd samen met zijn familie in Chinese gevangenschap verdween en van wie sindsdien niets meer is vernomen. Hoewel, in mei 2020 zei China dat hij een afgestudeerde student was met een baan, en dat noch hij noch zijn familie gestoord wensten te worden in hun ‘huidige normale leven’.

De Chinese autoriteiten hebben echter moeite gehad om de Tibetanen ervan te overtuigen Gyaltsen te accepteren als het officiële gezicht van het Tibetaanse boeddhisme in China, omdat gewone Tibetanen en monniken traditioneel loyaal zijn aan de Dalai Lama en terughoudend zijn om Norbu te erkennen of te ontvangen. Gyaltsen Norbu is door Tibetanen een ‘stroman van de atheïstische CCP-regering’ genoemd. Sindsdien wordt hij jaarlijks in Tibet rondgeleid, vergezeld van politie en Chinese ambtenaren en een grootscheepse publiciteitsoperatie met honderden -onder dwang- gelovigen. Tussen deze bezoeken door staat hij feitelijk onder huisarrest in Peking en heeft hij nooit vrij mogen reizen of openlijk met buitenlanders mogen spreken.

Ook wordt Gyaltsen vaak genegeerd door de CCP-leiders om de belangrijke functies en jubilea van zowel China als Tibet bij te wonen. Tijdens het bezoek onlangs van Xi Jinping aan Tibet werd hij niet uitgenodigd, hoewel hij slechts enkele kilometers verderop in de provincie Sichuan verbleef. Voor de leiders van de CCP is hij een marionet die moet worden gebruikt om aan de wereld te laten zien dat China religie steunt en ook om de toekomstige reïncarnatie van de 14e Dalai Lama te controleren. In werkelijkheid is hij niets meer dan een gevangene in China.

Bezoeken van Gyaltsen Norbu aan Tibet en aan door Tibetanen bewoonde gebieden zijn van cruciaal belang voor China, aangezien deze bezoeken worden gebruikt om het religieuze beleid van China over te brengen. Tijdens zijn bezoeken propageert hij altijd de sinisering van het Tibetaans boeddhisme en beweert hij dat het nodig is om in de Chinese cultuur te worden opgenomen en zich aan de communistische samenleving aan te passen.

In de Tibetaanse traditie wordt van echte gereïncarneerde lama’s verwacht dat zij veel reizen, in een reeks instellingen studeren en een groot aantal lama’s ontmoeten om de leringen en overdrachten te verkrijgen die centraal staan bij hun aanspraken op kennis en religieuze authenticiteit. Wanneer zij volwassen zijn, zijn zij ook vrij om hun religieuze verbintenissen op te geven, zoals buiten Tibet vrij vaak gebeurt.

Bron BNN. Omslagfoto de door de Dalai Lama erkende Panchen lama als kind. Foto ICT.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Media, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: China, Panchen Lama, Tibet

Lees ook:

  1. Panchen lama nu al een kwart eeuw vermist
  2. Ontvoerde Panchen Lama op Britse TV
  3. ‘China versterkt politieke greep op boeddhisme in Tibet’
  4. ICT – door China ontvoerde Panchen Lama vandaag 31 jaar oud

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
10 dec
Medicijnboeddha ceremonie
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • VrijdagZindag – Geloof het – of niet…
    • Haiku op haiku: tussen Japan, China en India
    • Het jaar 2023 – dag 341 – haat
    • Wat de wereldliteratuur ons kan leren
    • De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.