• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Jonge Aziatisch-Amerikaanse boeddhisten zoeken steun in Amerikaanse samenleving

4 februari 2021 door de redactie

Het Amerikaanse online platform Young Buddhist Editorial (YBE) viert komende zaterdag zijn eerste verjaardag via Zoom. Artiesten uit de YBE-gemeenschap zullen eraan deelnemen.

De online gemeenschap, gevormd door en voor Aziatisch-Amerikaanse boeddhisten uit de millennials en de Z-generatie (mensen geboren tussen 1981 en 2010), is het afgelopen jaar snel gegroeid en laat de stemmen, gezichten, kunst en creativiteit zien van boeddhisten die vaak ondervertegenwoordigd zijn in de mainstream media.

In de hoop tegenwicht te bieden aan populaire verhalen die zich richten op bekeerde blanke boeddhisten in Noord-Amerika, lanceerde de huidige YBE-voorzitter Devon Matsumoto en 11 andere belangstellenden YBE in januari 2020. Vanaf het begin wilde het platform kunst, fotografie en teksten van jonge Aziatische Amerikaanse boeddhisten onder de aandacht brengen.

Gaandeweg is de YBE website uitgegroeid tot een cross-media platform, met nieuws, fotografie, en geschriften en discussies over boeddhisme en cultuur. Een fotogalerij, getiteld “Home is Where the Buddha Is” toont familieheiligdommen die generaties van geloof, familie en cultuur samenbrengen. In een inleiding staat: “Voor velen van ons in Amerika is het boeddhisme niet alleen een religieus middelpunt geweest, maar ook een culturele identiteit die samen met ons de Stille Oceaan is overgestoken en dezelfde ontberingen heeft doorstaan waarmee velen van ons te maken hebben gehad.”

Een andere galerie heet Humans of Buddhism en speelt in op het populaire Humans of New York fotoblog. Daar wordt de vraag gesteld: “Hoe ziet een boeddhist eruit? In een grotendeels christelijke samenleving is het makkelijk om alleen het stereotype boeddhist voor te stellen: een kaalgeschoren monnik in gewaden. Door verhalen en foto’s van boeddhisten uit het hele land te delen, kunnen we dit stereotype doorbreken en de schoonheid van onze diversiteit laten zien.”

Ds. Tadao Koyama, een predikant van de Tacoma Buddhist Temple in Washington en medewerker van YBE, voegt daaraan toe: “Soms associëren mensen ons met die bosmonniken die de hele dag op een rots zitten te mediteren. Young Buddhist Editorial vindt dat een uitdaging en laat zien dat we dingen te zeggen hebben, dat we van streek raken, dat we boos worden, en dat wanneer er onrecht voor onze ogen gebeurt, we gaan zeggen dat dat onrecht is en dat we ons niet gaan verschuilen achter onze leer en zeggen: ‘Oh, nou ja, dit gebeurt allemaal met een reden.”

Chenxing Han, auteur van Be the Refuge: Raising the Voices of Asian American Buddhists (North Atlantic Books 2021) merkt op dat Aziatische Amerikaanse boeddhisten een “dubbele minderheid” zijn, die onder druk staan om zich te assimileren in het christendom als een manier om zich aan te passen aan de dominante blanke cultuur. Volgens Han hebben jonge Aziatisch-Amerikaanse boeddhisten nog met een aantal andere problemen te maken, waaronder communicatiebarrières tussen verschillende Aziatische culturen en voortdurende negatieve stereotypen over het boeddhisme.

De YBE website is verbonden met de Buddhist Churches of America (BCA), een onderdeel van de Japanse Jodo Shinshu tak van het boeddhisme. De BCA is de oudste boeddhistische organisatie op het vasteland van de Verenigde Staten en heeft momenteel meer dan 60 onafhankelijke tempels en zo’n 16.000 leden in de hele VS.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws Tags: acceptatie, Aziaten, boeddhisten, VS, YBE

Lees ook:

  1. Bijna vier miljoen Amerikanen noemt zich boeddhist
  2. Tibetaanse top over toekomst Tibet
  3. Onderzoeker – Rigpa dient zich te distantiëren van Sogyal Lakar
  4. Amerikaanse leiders feliciteren Dalai Lama met 85e verjaardag

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    5 februari 2021 om 12:54

    Alleen maar aan te moedigen! De reden dat boeddhistische tempels in Azië even hard leeglopen als kerken n Europa is dat de oudere generatie ‘geboren Boeddhisten’ het vooral als een set rituelen ziet, niet als inspiratie om in het dagelijks leven bijvoorbeeld naar ethiek en meditatie te kijken. Toen ik iets van 20 jaar terug enkele weken voor zaken in Singapore was en we met lokale collega’s buiten werktijd babbelden, en ik liet vallen dat ik boeddhist was, kwam direct de reactie ‘dat zijn mijn ouders ook, maar het is alleen maar ritueel en soms bijgeloof. Dus sinds ik het huis uit ben beoefen ik het Christendom en dat is voor mij de inspiratie om in het dagelijks leven naar de Tien Geboden en dat soort praktische zaken te kijken’. En we konden er verder prima over praten, o.a. over mijn ervaringen met Christendom in mijn Bible Belt jeugd-dorp die me juist deden besluiten mijn spirituele heil vooral niet in de Kerk te zoeken ;-)
    Uit dit verhaal en hun site maak ik op dat ze zich wél serieus afvragen wat het boeddhisme in hun dagelijks leven kan betekenen.
    En de verhalen zullen dan deels overeenkomen met die van bekeerde blanke boeddhisten en deels verschillen. Het verschil zit o.a. in de cultuurbagage, Aziatisch-immigrant is gewoon wat anders dan USA-cheeseheads enzo.

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’
  • Dick – wat wij werkelijk zijn
  • Dieren redden om een goede wedergeboorte te creëren
  • Iedereen verlicht – Maurice Knegtel
  • Louise Michel (1833-1905) – Strijdster van de Commune van Parijs

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens