Zelfs de plaatsen waar familiale clans samenkomen om hun voorouders te eren en belangrijke gebeurtenissen te vieren, zijn doelwit geworden van het hardhandig optreden van de Chinese Communistische Partij (CCP) tegen religie.
Vroomheid is een van de essentiële deugden in de traditionele Chinese cultuur die de vorming van de Chinese samenleving door de eeuwen heen sterk heeft beïnvloed. Kinderen wordt van jongs af aan geleerd om hun ouders en ouderen te respecteren en te gehoorzamen, voor hen te zorgen gedurende hun hele leven en hen te blijven eren na hun dood.
Voor dit laatste doel worden traditioneel voorouderlijke tempels gebouwd. Familieklassen – groepen mensen die via de mannelijke lijn verwant zijn en dezelfde achternaam en voorouders delen – komen daar bijeen om hun voorouders te eren en belangrijke gebeurtenissen te vieren, zoals bruiloften en begrafenissen. Maar de CCP behandelt deze bijeenkomsten in voorouderlijke tempels als “bedreigende volksregeringen” en zet ze om in partijpropagandabases en openbare activiteitenlocaties.
Xiaogan, een stad in de centrale provincie Hubei, is nauw verbonden met deze vroomheid: de naam komt van het Chinese woord “Xiao”, wat letterlijk “kinderlijke vroomheid” betekent. In mei heeft de regering van de door Xiaogan bestuurde Maochen stad de hoofden van alle lokale clans bijeengeroepen voor een vergadering. De deelnemers werd meegedeeld dat alle clanactiviteiten verboden waren en de regering de tien voorouderlijke tempels van de stad overneemt om ze voor openbaar gebruik geschikt te maken. Net als tijdens de Culturele Revolutie beweerden de autoriteiten dat ze de vier oude gebruiken, cultuur, gewoontes en ideeën – aan het vernietigen waren om nieuwe te creëren.
“Het is een politieke taak om voorouderlijke tempels om te vormen’, vertelde een ingewijde van de regering aan Bitter Winter. “De regering eist dat de bekering van de tempels in een week tijd voltooid is. Elke voorouderlijke tempel die weigert mee te werken, zou worden gesloopt.” In juni werd de Ailian Hall van de stad, gebouwd door de Zhou clan, omgebouwd tot een cultureel activiteitencentrum voor ouderen.
“De autoriteiten stuurden personeel om met rode doeken alles te bedekken wat te maken had met het brengen van offers aan de voorouders in de tempel en slogans te posten om de communistische partij te promoten”, herinnerde een inwoner van het dorp Huang zich. “Ze wilden ook een Xi Jinping-portret (de Chinese president) ophangen in de centrale hal, waar de tabletten ter nagedachtenis aan alle voorouders zijn neergelegd, maar het hoofd van de clan weigerde krachtig”.
De andere negen voorouderlijke tempels werden ook omgevormd. Slogans die het motto van de Culturele Revolutie – “de Vier Oudsten vernietigen” uitdragen, zijn in enkele van hen tentoongesteld.
“Sinds de regering de voorouderlijke tempels heeft overgenomen, moeten we ons een week voor het houden van enige activiteit melden bij de lokale functionarissen om onze voorouders te eren,” klaagde het hoofd van een van de Maochen’s herbestemde tempels. “We kunnen aan onze voorvaderen alleen offeren met toestemming van de regering.”
De Wang clan voorouderlijke tempel in Hubei’s sjiitische stad werd in mei omgebouwd tot een cultureel auditorium. Alle beelden van voorouders werden gesloopt en vervangen door boekenplanken met CCP-propagandaboekjes. Oefenapparatuur werd buiten de zaal geïnstalleerd om elke gelijkenis met een tempel weg te vegen.
Een regeringsinsider van Hubei’s Suizhou stad vertelde Bitter Winter dat een provinciaal inspectieteam tijdens een bezoek in juli vorig jaar expliciet aangaf dat de centrale overheid “de rectificatie en opruiming van voorouderlijke tempels aan het bevorderen was”. Wat betekent dat ze zouden worden beheerd door de staat, niet door clans.
“Alle clanactiviteiten zijn verboden in tempels, en de bouw van nieuwe is verboden,” zei de bron. “Lokale ambtenaren kregen het bevel om de borden van de tempels te vernielen.”
In de zuidoostelijke provincie Jiangxi worden soortgelijke acties uitgevoerd. Bijna 30 voorouderlijke tempels zijn herbestemd in de provincie Duchang. “In plaats van het eren van voorvaderen of het houden van familie-evenementen, spelen vreemden nu mahjong, zingen en dansen in voorouderlijke tempels,” merkte een dorpeling boos op.
De Gan clan voorouderlijke tempel in Jiujiang’s Yongxiu provincie is veranderd in een centrum waar de geschiedenis van de partij wordt onderwezen en wordt nu gebruikt om CCP propaganda te verspreiden.
“Voorouderlijke tempels waren plaatsen om de herinnering aan de voorouders van de clans te bewaren, maar zijn nu veranderd in propagandabases”, zei een inwoner van een dorp in de regio Yongxiu hulpeloos. “Dit is gebrek aan respect voor onze voorouders. We zijn erg verdrietig, maar kunnen er niets aan doen.” “De staat vreest dat het veel moeilijker is om verenigde mensen te beheren, zoals clans, daarom breekt het het systeem van voorouderlijke tempels,” zei een Yongxiu provinciale overheidsmedewerker.
Deng Jie is om veiligheidsredenen een pseudoniem.
kees moerbeek zegt
Voorouderlijke tempels worden al eeuwenlang met argwaan bekeken door overheden in China, de CCP is historisch beslist niet de enige. Men vreesde en vreest voor staatsgevaarlijke activiteiten, die het regime en de samenleving in gevaar zouden kunnen brengen. Denk aan opstanden e.d., waarvan China er vele gekend heeft en waarvan sommige het bestaan van China in gevaar brachten.
Het is bekend dat eind 19de begin, 20ste eeuw China zich probeerde te moderniseren om kolonisatie door het Westen te voorkomen. Bij de modernisering was het Westen het na te streven en voorbij te streven voorbeeld. Volgens de intellectuelen en in het Westen geschoolde elite in die tijd, die vaak bekeerd waren tot het christendom, is er in het moderne China geen ruimte voor ‘bijgeloof’ en ‘achterlijkheid’ waaronder ook de voorouderlijke tempels zouden vallen.
Het is tot op heden echter niemand in China gelukt om voorouderverering uit te roeien. Daarom werd het getolereerd.