• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Communistisch China – Voorouderlijke tempels herbestemd voor publiek gebruik

Communistisch China – Voorouderlijke tempels herbestemd voor publiek gebruik

5 oktober 2020 door de redactie

Zelfs de plaatsen waar familiale clans samenkomen om hun voorouders te eren en belangrijke gebeurtenissen te vieren, zijn doelwit geworden van het hardhandig optreden van de Chinese Communistische Partij (CCP) tegen religie.

door Deng Jie*

Vroomheid is een van de essentiële deugden in de traditionele Chinese cultuur die de vorming van de Chinese samenleving door de eeuwen heen sterk heeft beïnvloed. Kinderen wordt van jongs af aan geleerd om hun ouders en ouderen te respecteren en te gehoorzamen, voor hen te zorgen gedurende hun hele leven en hen te blijven eren na hun dood.

Voor dit laatste doel worden traditioneel voorouderlijke tempels gebouwd. Familieklassen – groepen mensen die via de mannelijke lijn verwant zijn en dezelfde achternaam en voorouders delen – komen daar bijeen om hun voorouders te eren en belangrijke gebeurtenissen te vieren, zoals bruiloften en begrafenissen. Maar de CCP behandelt deze bijeenkomsten in voorouderlijke tempels als “bedreigende volksregeringen” en zet ze om in partijpropagandabases en openbare activiteitenlocaties.

Xiaogan, een stad in de centrale provincie Hubei, is nauw verbonden met deze vroomheid: de naam komt van het Chinese woord “Xiao”, wat letterlijk “kinderlijke vroomheid” betekent. In mei heeft de regering van de door Xiaogan bestuurde Maochen stad de hoofden van alle lokale clans bijeengeroepen voor een vergadering. De deelnemers werd meegedeeld dat alle clanactiviteiten verboden waren en de regering de tien voorouderlijke tempels van de stad overneemt om ze voor openbaar gebruik geschikt te maken. Net als tijdens de Culturele Revolutie beweerden de autoriteiten dat ze de vier oude gebruiken, cultuur, gewoontes en ideeën – aan het vernietigen waren om nieuwe te creëren.

“Het is een politieke taak om voorouderlijke tempels om te vormen’, vertelde een ingewijde van de regering aan Bitter Winter. “De regering eist dat de bekering van de tempels in een week tijd voltooid is. Elke voorouderlijke tempel die weigert mee te werken, zou worden gesloopt.” In juni werd de Ailian Hall van de stad, gebouwd door de Zhou clan, omgebouwd tot een cultureel activiteitencentrum voor ouderen.

“De autoriteiten stuurden personeel om met rode doeken alles te bedekken wat te maken had met het brengen van offers aan de voorouders in de tempel en slogans te posten om de communistische partij te promoten”, herinnerde een inwoner van het dorp Huang zich. “Ze wilden ook een Xi Jinping-portret (de Chinese president) ophangen in de centrale hal, waar de tabletten ter nagedachtenis aan alle voorouders zijn neergelegd, maar het hoofd van de clan weigerde krachtig”.

De andere negen voorouderlijke tempels werden ook omgevormd. Slogans die het motto van de Culturele Revolutie – “de Vier Oudsten vernietigen” uitdragen, zijn in enkele van hen tentoongesteld.

“Sinds de regering de voorouderlijke tempels heeft overgenomen, moeten we ons een week voor het houden van enige activiteit melden bij de lokale functionarissen om onze voorouders te eren,” klaagde het hoofd van een van de Maochen’s herbestemde tempels. “We kunnen aan onze voorvaderen alleen offeren met toestemming van de regering.”

De Wang clan voorouderlijke tempel in Hubei’s sjiitische stad werd in mei omgebouwd tot een cultureel auditorium. Alle beelden van voorouders werden gesloopt en vervangen door boekenplanken met CCP-propagandaboekjes. Oefenapparatuur werd buiten de zaal geïnstalleerd om elke gelijkenis met een tempel weg te vegen.

Een regeringsinsider van Hubei’s Suizhou stad vertelde Bitter Winter dat een provinciaal inspectieteam tijdens een bezoek in juli vorig jaar expliciet aangaf dat de centrale overheid “de rectificatie en opruiming van voorouderlijke tempels aan het bevorderen was”. Wat betekent dat ze zouden worden beheerd door de staat, niet door clans.

“Alle clanactiviteiten zijn verboden in tempels, en de bouw van nieuwe is verboden,” zei de bron. “Lokale ambtenaren kregen het bevel om de borden van de tempels te vernielen.”

In de zuidoostelijke provincie Jiangxi worden soortgelijke acties uitgevoerd. Bijna 30 voorouderlijke tempels zijn herbestemd in de provincie Duchang. “In plaats van het eren van voorvaderen of het houden van familie-evenementen, spelen vreemden nu mahjong, zingen en dansen in voorouderlijke tempels,” merkte een dorpeling boos op.

De Gan clan voorouderlijke tempel in Jiujiang’s Yongxiu provincie is veranderd in een centrum waar de geschiedenis van de partij wordt onderwezen en wordt nu gebruikt om CCP propaganda te verspreiden.

“Voorouderlijke tempels waren plaatsen om de herinnering aan de voorouders van de clans te bewaren, maar zijn nu veranderd in propagandabases”, zei een inwoner van een dorp in de regio Yongxiu hulpeloos. “Dit is gebrek aan respect voor onze voorouders. We zijn erg verdrietig, maar kunnen er niets aan doen.” “De staat vreest dat het veel moeilijker is om verenigde mensen te beheren, zoals clans, daarom breekt het het systeem van voorouderlijke tempels,” zei een Yongxiu provinciale overheidsmedewerker.

Bron Bitterwinter https://bitterwinter.org/ancestral-temples-repurposed-for-public-use/
Deng Jie is om veiligheidsredenen een pseudoniem.

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: CCP, China, controle, religie

Lees ook:

  1. Tibet ontoegankelijk voor journalisten en diplomaten- VS gaat Chinese ‘reizigers’ toegang tot VS ontzeggen
  2. Verbod op boeddhistisch drukwerk neemt in heel China toe
  3. China – gezichtsherkenningscamera’s geïnstalleerd in onder staatstoezicht staande religieuze plaatsen
  4. CCP – ‘Tibetanen danken hun gelukkiger leven aan president Xi Jinping’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    5 oktober 2020 om 13:44

    Voorouderlijke tempels worden al eeuwenlang met argwaan bekeken door overheden in China, de CCP is historisch beslist niet de enige. Men vreesde en vreest voor staatsgevaarlijke activiteiten, die het regime en de samenleving in gevaar zouden kunnen brengen. Denk aan opstanden e.d., waarvan China er vele gekend heeft en waarvan sommige het bestaan van China in gevaar brachten.

    Het is bekend dat eind 19de begin, 20ste eeuw China zich probeerde te moderniseren om kolonisatie door het Westen te voorkomen. Bij de modernisering was het Westen het na te streven en voorbij te streven voorbeeld. Volgens de intellectuelen en in het Westen geschoolde elite in die tijd, die vaak bekeerd waren tot het christendom, is er in het moderne China geen ruimte voor ‘bijgeloof’ en ‘achterlijkheid’ waaronder ook de voorouderlijke tempels zouden vallen.

    Het is tot op heden echter niemand in China gelukt om voorouderverering uit te roeien. Daarom werd het getolereerd.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.