• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Belgisch boeddhisme erkend door de staat – leraren en geestelijke verzorgers krijgen wedde

Belgisch boeddhisme erkend door de staat – leraren en geestelijke verzorgers krijgen wedde

2 oktober 2020 door de redactie

Het boeddhisme in België wordt na veertien jaar lobbyen door de Boeddhistische Unie van België  (BUB) als niet-conventionele levensbeschouwing erkend. Dat staat in het nieuwe regeerakkoord dat deze week door de politieke partijen in de nieuwe Belgische regering is gesloten. Het boeddhisme wordt de zogenoemde achtste eredienst van België.

Naar verwachting kunnen Belgische boeddhistische leraren en geestelijke verzorgers jaarlijks een bedrag van minstens enkele miljoenen euro’s staatssteun tegemoet zien aan salaris en onderhoud van gebouwen. Op de begroting is geen extra geld uitgetrokken, het gaat om een herverdeling van de gelden aan godsdiensten en religies en humanisten. Al de achterliggende jaren ontving het bureau van de BUB jaarlijks 150.000 euro om te werken aan die erkenning.

Voorzitter Carlo Luyckx, voorzitter van de Boeddhistische Unie van België (BUB) zegt tegen Belgische media blij te zijn met de erkenning. ‘Nu krijgen we eindelijk toegang tot ziekenhuizen en gevangenissen. Veertien jaar lang was het onzeker of het boeddhisme erkend zou worden door de staat na al die jaren dat we enkel maar konden overleven op giften van onze leden.’ Volgens Luyckx zijn er in zijn land  150.000 Belgen die het boeddhisme als levensbeschouwing aanhangen, verdeeld over een dertigtal verenigingen. Ruim een half miljoen Belgen zou geïnteresseerd zijn in de leer.

Luyckx in een reactie aan Het Nieuwsblad: ‘We zijn nu al bijna een halve eeuw actief in België. Deze officiële erkenning is een enorme bevestiging voor ons. Het betekent dat de overheid het belang van het boeddhisme inziet. Zo kunnen scholen die dat willen onze leer straks in hun lessenpakket aanbieden. Zo kunnen ziekenhuizen en gevangenissen onze lama’s, zo heten onze priesters, binnen laten. We zijn vooral blij dat we eindelijk in de gevangenissen kunnen werken. We denken dat gedetineerden die kennismaakten met het boeddhisme betere mensen zijn wanneer ze buiten komen. We willen ook graag samenwerken met centra voor geestelijke gezondheidszorg. In deze tijden van burn-outs en coronastress kan het boeddhisme zeker helend helpen.’

Nederland

In Nederland wordt het aantal boeddhisten volgens berekeningen van 6 jaar terug op 57.500 geschat. De Boeddhistische Unie Nederland (BUN) gaat daar op basis van een gemiddelde van de laatste twee tellingen (in 2002 en 2014) – en definitie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van uit. Het aantal kan nu hoger of lager zijn. De BUN-leden verstrekken zelf de informatie over het aantal leden. Waarvan er -op basis van CBS-cijfers over het land van herkomst van eerste- en tweedegeneratie immigranten, en op basis van een gefundeerde inschatting van het percentage boeddhisten in het land van herkomst, 39.500 afkomstig zijn uit traditionele gemeenschappen in Nederland.

Maar, stelt de BUN, afhankelijk van definitie en mate van verbondenheid met het boeddhisme, kan het aantal mensen dat affiniteit heeft met het boeddhisme ook vele malen groter zijn. Het CBS hanteerde als methodiek voor de tellingen de eentrapsvraag, maar stelde geen vervolgvragen over de mate van de beleving en praktisering van het boeddhisme en een eventueel lidmaatschap van een sangha of boeddhistische organisatie.

De grootste groep boeddhisten in Nederland is afkomstig uit de Chinese gemeenschap (15.000 (CBS, 13%), gevolgd door de Thaise gemeenschap (14.700 (PEW, 93%), de Vietnamese gemeenschap (3.200 (PEW, 16%), de Japanse gemeenschap (2.600 (PEW, 36%) en vierduizend uit de overige Aziatische gemeenschappen (Kaski 2012, diverse percentages). Van de resterende 18.000 personen zijn er op basis van de berekening van de BUN circa 16.000 aangesloten bij een boeddhistische organisatie, waarvan circa 10.000 bij BUN-leden. Dit betekent volgens de koepelorganisatie dat er circa 2.000 Nederlanders zijn die zichzelf wel als boeddhist zien maar niet aangesloten zijn bij een boeddhistische organisatie.

Er zijn twee vragen die sommige boeddhisten in Nederland al jaren bezig houden: Wat (wie) is een boeddhist en hoeveel boeddhisten zijn er in Nederland. Met name het beantwoorden van die tweede vraag kan belangrijk zijn voor organisaties die zich bezig houden met de opleiding van (geestelijke) verzorgers, het aantal geestelijke verzorgers in de gevangenis en instellingen.

De BUN heeft een poging gewaagd de tweede vraag te beantwoorden, waarbij zich ook een definitie aandient als antwoord op de eerste vraag. De unie zegt daarbij niet de illusie te hebben definitieve antwoorden te kunnen geven, maar het lijkt haar goed de feiten helder op een rijtje te zetten, op basis van bestaand onderzoek.

Bij de BUN zijn circa veertig groeperingen aangesloten. Gelet op daarmee vergelijkbare boeddhistische groeperingen, dat wil zeggen groeperingen die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en daarbij beschikkende over een actuele website waarop het aangeboden programma te vinden is, komt het totaal op circa tachtig  groeperingen (exclusief traditionele Aziatische gemeenschappen).

Het CBS verzamelt al jaren gegevens die betrekking hebben op religie in Nederland. Er zijn rapporten waarin het aantal boeddhisten in Nederland (als percentage) wordt aangegeven. In december 2013 verscheen het rapport ‘Het belang van religie voor sociale samenhang’. In oktober 2014 verscheen het rapport ‘De religieuze kaart van Nederland, 2010-2013’. In beide rapportages wordt gebruik gemaakt van de zogenoemde eentrapsvraag om te bepalen of iemand zich rekent tot een religieuze of levensbeschouwelijke groepering. Deze twee recente rapporten laten lagere uitkomsten zien. In december 2013 werd het aantal boeddhisten gesteld op 0,5 % (65.000 Nederlanders); in oktober 2014 kwam men uit op 0,4 % (50.000 Nederlanders).

Het verschil tussen 50.000 of 65.000 aan de ene kant, en 325.000 of ruim 500.000 aan de andere kant, kan volgens de BUN verklaard worden uit het feit dat weliswaar veel mensen inspiratie en richting ontlenen aan het boeddhisme, maar toch terughoudend zijn om zichzelf boeddhist te noemen. Dit past ook bij de in het NPO-rapport gesignaleerde individuele spirituele beleving. Dat wil zeggen: zonder regels, zonder groepsdenken en zonder etiket.

Erkenning België

Grote stimulator van de erkenning is het parlementslid Els Van Hoof (CD&V) die het wetsvoorstel tot erkenning heeft ingediend. ‘Je ziet dat steeds meer mensen zich aangetrokken voelen tot die leer. Dat die zich steeds breder verspreidt in onze samenleving en ze belangrijker wordt, invloedrijker. Zodra je een eredienst subsidieert, kan het ook meer controle uitoefenen. Ook dat is belangrijk.’

Het boeddhisme wordt de achtste eredienst met een officiële erkenning in België. In de groep erediensten met een godsdienst (die dus het bestaan van een God erkennen) zijn dat de rooms-katholieke, de orthodoxe, de anglicaanse, de protestantse, de joodse en de islamitische. In de groep niet-confessionele levensbeschouwingen (dus zonder God) zijn dat de vrijzinnigen en de boeddhisten. Het is van 2012 (de vrijzinnigen) geleden dat nog eens een eredienst is erkend.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Onderwijs, Politiek Tags: BUB, BUN, corona, gevangenissen, Nederland, Regeerakkoord, ziekenhuizen

Lees ook:

  1. Afsluitende bijeenkomst religieuze en levensbeschouwelijke koepelorganisaties met minister Grapperhaus
  2. Regeerakkoord België – erkenning van het boeddhisme
  3. Regeerakkoord België – erkenning van het boeddhisme
  4. Wake voor Jemen in Vredespaleis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.