• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Hersenspoeling leden verboden religieuze groepen in Chinese Xinjiang kampen

Hersenspoeling leden verboden religieuze groepen in Chinese Xinjiang kampen

7 september 2020 door gastauteur

Volgelingen van De Kerk van de Almachtige God, Falun Gong en Jehova’s Getuigen worden in kampen gehouden totdat ze hun geloof verloochenen en hun medegelovigen verraden.

door *Chang Xin

Volgens een document dat in 2018 door de Chinese regering werd uitgegeven, moeten leden van drie verboden religieuze groeperingen – de Kerk van de Almachtige God (CAG), Falun Gong en Jehova’s Getuigen – door middel van onderwijskampen worden getransformeerd en voor onbepaalde tijd worden vastgehouden totdat ze “getransformeerd” zijn, d.w.z. atheïst worden. Hun vrijlating hangt af van de vraag of ze vijf voorschriften zullen uitvoeren. Dit zijn een schriftelijke belofte om te stoppen met het bijwonen van religieuze activiteiten; het vernietigen van al het religieuze materiaal dat in hun bezit is; publieke kritiek op het geloof, met de belofte om er mee te breken; het openbaar maken van informatie over medegelovigen en groeps-/kerkelijke zaken; en het helpen van de overheid bij het transformeren van andere gelovigen.

Bitter Winter heeft uitgebreid verslag gedaan van leden van verboden religieuze groeperingen in China, die op brute wijze worden onderdrukt vanwege hun snelle groei en de weigering om door de staat te worden gecontroleerd, en die worden vastgehouden in transformatie door middel van onderwijskampen. Ze worden geïndoctrineerd en gemarteld, samen met Oeigoeren en andere moslimminderheden.

Volgens het document kunnen deze religieuze gelovigen door middel van onderwijskampen naar de transformatie worden gestuurd, alleen omdat ze religieuze activiteiten bijwonen, religieus materiaal bezitten of weigeren hun geloof af te zweren nadat ze zijn gearresteerd.

Een CAG-lid onthulde aan Bitter Winter dat hij werd vastgehouden in een kamp in het noorden van Xinjiang met bijna 100 andere kerkleden onder bijna 4.000 andere gedetineerden, waarvan de meesten Oeigoeren waren. Er waren ook etnische Huis en Kazachen leden, evenals voormalige overheidsfunctionarissen die werden geacht “twee gezichten” te hebben omdat ze sympathiseerden met de gevangenen in transformatiekampen of probeerden hen te helpen.

Een tiental mensen moest een cel van een dertigtal vierkante meter delen, uitgerust met bewakingscamera’s. De mensen moesten om de beurt op de vloer slapen omdat er niet genoeg stapelbedden waren. Het geïnterviewde CAG-lid raakte tijdens de ondervraging ernstig gewond, waardoor hij niet op het bovenste stapelbed kon komen, wat resulteerde in een nog beperktere slaapgelegenheid voor hem.

Alle gedetineerde CAG-leden werden in hetzelfde “klaslokaal” ondergebracht, waar ze elke dag zeven indoctrinesessies hielden, die nauwlettend in de gaten werden gehouden door de bewakers. Sommigen werden met kappen op hun hoofd uit hun cel begeleid en na afloop van de sessies weggehaald. De kampleiding noemde hen “diehards.”

De gevangenen in de kampen worden ingedeeld in “klassen” volgens de beoordeling van hun geloofsniveau, om “kruisbesmetting” te voorkomen. Voor de Chinese Communistische Partij (CCP)  zijn religieuze overtuigingen hetzelfde als besmettelijke ziekten of tumoren die moeten worden uitgeroeid.

“Het kamp werd beheerd als een gevangenis,” herinnerde het CAG-lid zich. “Iedereen die weigerde zogenoemde rode liedjes te zingen, mocht niet eten, of alle celgenoten konden gestraft worden en in  eenzame opsluiting terecht konden komen.”

Het verplicht zingen van revolutionaire liederen was bijzonder moeilijk voor Jehovah’s Getuigen, die de zogenaamde politieke neutraliteit beoefenen en weigeren om volksliederen te zingen, voor vlaggen te salueren of in het leger te dienen.

Het CAG-lid bevestigde dat de kampinstructeurs vaak dreigden gelovigen vast te houden totdat ze de “vier verklaringen” ondertekenden – geschreven beloften van berouw, opsplitsing, garantie en kritiek – waarin ze hun geloof uitten. Voor hun vrijlating werd van alle gelovigen geëist dat zij een geheimhoudingsverklaring zouden ondertekenen en werden zij bedreigd om strafrechtelijk aansprakelijk te worden gesteld als zij enige informatie over het kamp zouden onthullen.

China beschouwt religieuze bewegingen die niet onder zijn directe controle staan als “een gevaar voor de staatsveiligheid” die “getransformeerd moeten worden door middel van onderwijs”, enkel en alleen om hun geloof te behouden. Zoals Nicholas Bequelin, directeur Oost-Azië van Amnesty International, opmerkte: “De massale detentiekampen zijn plaatsen van hersenspoeling, marteling en bestraffing. Een simpele boodschap aan je familie in het buitenland kan je in de gevangenis doen belachelijk maken, onterecht en volledig willekeurig.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/banned-religious-groups-members-transformed-in-xinjiang-camps/

Tekst *Chang Xin (om privacy redenen een pseudoniem)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Politiek Tags: Amnesty International, atheist, bestraffing, Bitter Winter, Falun Gong, geuigen van jehova, hersenspoeling, kanker, marteling, Xinjiang

Lees ook:

  1. Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’
  2. Bespioneren van Falun Gong – de man die twee beoefenaars verkocht voor $300
  3. Verpleeghuizen van religieuze organisaties gesloten of gesloopt in Fujian, China
  4. Gemartelde Tibetaanse toeristengids overleden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens