Kippromoties van supermarkten betroffen het afgelopen halfjaar vaker kiloknallerkip dan voorheen. Dat blijkt uit de Kiloknaller Monitor van Wakker Dier. 69 Procent van de kipaanbiedingen promootte kip zonder keurmerk; in het eerste halfjaar van 2019 was dit 63 procent.
De afgelopen vijf jaar nam het promotie-aandeel van kiloknallerkip geleidelijk af. Nu zijn vrijwel alle supermarktketens teruggevallen in hun slechte gedrag. Alleen Plus bleef op de goede weg: zij wist het percentage kipkiloknallers wél verder terug te brengen (-5 procentpunt).
Supermarkten Jumbo, Aldi en Hoogvliet zijn kampioen consument-in-de-verkeerde-kiprichting-sturen. Bij hen betrof respectievelijk 94, 93 en 88 procent van de kipaanbiedingen kip zonder keurmerk. Albert Heijn en Lidl volgen met 75 en 74 procent. Plus promootte als enige supermarkt vaker keurmerkkip dan kiloknallerkip.
Onderzoek laat zien dat consumenten gevoelig zijn voor vleesaanbiedingen. WUR-expert Willy Baltussen: “Wij hebben onderzoek gedaan naar kipfilets: die vlogen de winkel uit als er reclame voor werd gemaakt. In onvoorstelbare hoeveelheden.” Supermarkten zetten vleesstunts in om klanten bij hun concurrenten weg te lokken. “Met het promoten van kiloknallerkip stuwen zij de verkoop van leedvlees op,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier..
Kiloknallers zijn aanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk. De Kiloknaller Monitor houdt het aantal vlees- en vleeswarenstunts met en zonder keurmerk bij. Voor deze Monitor volgt Wakker Dier al tien jaar de grootste supermarktketens. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar.