In het boeddhistische koninkrijk Bhutan is het de gewoonte om bij een sterfgeval jonge bomen te kappen die gebruikt worden als vlaggenmast om 108 gebedsvlaggen op te hangen om de doden te helpen de juiste weg naar een volgend leven te vinden. Er worden jaarlijks zoveel jonge bomen gekapt dat het ecosysteem in gevaar komt in het bosrijke Bhutan.
In het licht van een tekort aan nieuwe houten vlaggenmasten en de toenemende bezorgdheid over het milieu als gevolg van de ontbossing, hebben de jongere generaties in stedelijke gebieden hun toevlucht genomen tot kegelvormige, stalen en bamboe-vlaggenmasten. Ze erkennen dat het kappen van bomen voor vlaggenmasten schadelijk is voor het milieu en dat de toekomstige gevolgen ernstig kunnen zijn. Wanneer de boom wordt gekapt, wordt het hele ecosysteem niche verstoord. Alternatieven zijn logisch zolang op de gebedsvlaggen de mantra’s zichtbaar zijn.
De nieuwe manier van het hijsen van gebedsvlaggen in stedelijke gebieden zijn volgens kenners in overeenstemming was met de Tibetaanse bon traditie. In Tibet was het moeilijk om bomen te vinden, daarom moesten nabestaanden op zoek naar andere alternatieven.
De druk op het Bhutanese bos is nog steeds groot. Vorig jaar alleen al gaf de Thimphu bosafdeling 6.912 bomen uit die als vlaggenmasten binnen de Chang, Dagala, Mewang en Kawang gewogs mochten worden gebruikt. Gemiddeld gaat het om 18 bomen per dag. Van 2012 tot 2017 werden 189.105 vlaggenmasten gemaakt van jonge bomen in verschillende delen van het land. Sinds 2012 tot vorig jaar was dat 26.499,35 m3 aan bomen. Om de druk te verminderen op gezonde bossen worden nu ook kapvergunningen uitgegeven voor zieke bomen die zijn besmet met kevers, Ook worden oude vlaggenmasten hergebruikt.
Boeddhisten geloven in het effect van het hijsen van 108 nieuwe gebedsvlaggen voor de overledenen. Het t boeddhisme kent de bomen ook een levenskracht hebben toe, wat bij het kappen zou resulteren in het accumuleren van negatief karma. Bhutanezen verbinden het hijsen van gebedsvlaggen met de drie-eenheid Boeddha-Avalokiteshvara, Manjusri en Vajrapani, maar er zijn geen geschreven regels.