• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Boeddhistische nonnen in Sri Lanka zijn nobodies

Boeddhistische nonnen in Sri Lanka zijn nobodies

16 maart 2020 door de redactie

Het nieuws dat boeddhistische nonnen in Sri Lanka geen identiteitspapieren konden krijgen  omdat ze officieel niet bestaan doordat ze niet erkend worden door de mannelijke vertegenwoordigers van het boeddhisme in Sri Lanka, geeft een complexe realiteit weer die een weerspiegeling is van de ongelijke genderdynamiek in het boeddhistische kloosterleven.

De BBC maakte in december vorig jaar in een uitzending melding van de problemen waarin bhikkunis, of boeddhistische nonnen, vertelden over de problemen waarmee ze te maken hebben bij het verkrijgen van hun officiële identiteitspapieren.

Voor gewone burgers worden nationale identiteitskaarten uitgegeven door het departement voor registratie van personen. Voor boeddhistische monniken en nonnen worden de documenten geproduceerd door het departement voor boeddhistische zaken, dat rechtstreeks onder de eerste minister valt, wat de speciale status weergeeft die de meerderheidsreligie in de Srilankaanse samenleving heeft.

Zodra zij een boeddhistische orde betreden moeten toekomstige monniken of nonnen afstand doen van hun nationale identiteit en worden hun identificatiedocumenten vervangen door speciale kaarten die de naam dragen van een erkende prelaat die hen heeft geordend. En daar begint het probleem.

Ondanks het aantal prominente theravada bhikkunis in Sri Lanka, die decennialang in kloosters hebben gediend, heeft geen enkele non het recht om een eigen identiteit  op identiteitsbewijzen te laten zetten. Mannelijke boeddhistische geestelijken zijn daarin terughoudend.

Sri Lanka heeft een lange geschiedenis van mannelijke en vrouwelijke boeddhistische beoefenaars. In de 11e eeuw werd die traditie onderbroken en terwijl de mannelijke orde later werd hersteld, verviel de bhikkhuni-lijn eeuwenlang, om pas aan het eind van de jaren negentig van de vorige eeuw een herstart mee te maken- maar niet zonder mannelijke tegenstand.

De nonnen zeggen dat ze geen identiteitskaart kunnen krijgen zoals gewone burgers, omdat er speciale procedures voor hen zijn, en vaak kunnen ze de procedures niet voltooien, omdat hun verordening zelden wordt erkend door de boeddhistische hoofdgeestelijkheid. Voor de afgifte van een identiteitskaart aan een bhikkhunī is de unanieme goedkeuring nodig van de vier prelaten van de belangrijkste boeddhistische ordes van het land. Maar de mannelijke geestelijkheid daaraan mee te werken. Het aantal gewijde boeddhistische monniken in Sri Lanka is ongeveer 40.000, terwijl het aantal nonnen slechts 4.000 bedraagt.

De hogere nonnen hebben tevergeefs opgeroepen tot gelijkheid. Ze willen hun novicen ook kunnen wijden en niet gediscrimineerd worden doordat ze geen identiteitsdocumenten kunnen krijgen, zonder welke niemand officieel kan bestaan.

Bron BNN.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws, Onderwijs, Theravada Tags: afgifte, identiteitspapieren, nonnen, rechteloos, Sri Lnka

Lees ook:

  1. Vrouwen nog steeds niet als volwaardig beschouwd in boeddhisme
  2. Verdachte abt Shi Xuecheng eiste van nonnen volledige gehoorzaamheid, inclusief seksuele gunsten
  3. Taiwan – christelijke en boeddhistische nonnen kiezen voor dialoog
  4. Nonnen Dolma Ling klooster India krijgen noodzakelijke keukenapparatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    17 maart 2020 om 11:08

    Geen enkele kloosterorde, monnik, leraar of zogezegde ‘meester’ kan op mijn respect rekenen als men deze ongelijkheid nu vandaag nog toepast.
    Buiten Thich Nhat Hanh’s organisatie ken ik er zelfs geen al zullen er hopelijk wel zijn in het Oosten.
    Wie tot op heden in het boeddhisme deze dwaze situatie aanhoudt laat de Boeddha huilen.

  2. bolletje zegt

    17 maart 2020 om 13:12

    totaal mee eens, rob. Boeddha was niet patriarchaal. Maar daar waar het boeddhisme wortel schoot, had men wel een patriarchale cultuur. En ze hebben dat met zich meegenomen, in hun boeddhisme. Patriarchaat vervuilde boeddhisme.
    Ga je doen alsof je spiritueel verheven bent boven mensen, erken je niet eens dat vrouwen net zoveel kunnen als mannen. Men leeft dan nog in zevenhonderd voor christus. Men heeft de eerste golf feminisme nog niet meegemaakt. Men leeft in pre moderne tijden.
    Maar eigenlijk maakt het me niet eens zoveel uit allemaal. Ik neem van het boeddhisme waar ík iets mee kan. De rest kan in zijn eigen sop gaar koken. Erken vrouwen rechten niet, misdraag je, ga je te buiten.

  3. Ruud van Bokhoven zegt

    17 maart 2020 om 15:23

    Bijna zou ik zeggen, heb ik het boeddhisme verkeerd begrepen en was de wetenschap onbegrijpelijk omtrent de medemenselijkheid.
    Zijn wij in het westen bezig met een inhaalslag ten opzichte van het oosten ivm het begrijpen van de Boeddha. Geeft het oosten een eigen visie op boeddhisme en vergeet men de ware aard ervan.
    Wie of wat je als mens ook ben, je bent een medemens en als zodanig geaccepteerd te worden zoals je zelf geaccepteerd zou willen worden.
    Namasté ?

  4. G.S.Khouw zegt

    18 maart 2020 om 21:25

    Ik vind het zeer onbegrijpelijk dat deze kwestie t/m heden nog steeds aanhoudt, gezien het feit dat ik er vorig jaar ook hierop gereageerd heb, nota bene nog een oproep gedaan aan zoveel mogelijke mede Boeddhisten in Nederland om hierover bij de “hoge heren”in Sri Lanka aan te kaarten,vooral degene die dan vaak naar Sri Lanka geweest zijn. Wat zijn dat voor “Boeddhistische hoge heren” die t/m heden de nonnen zodanig discrimineren? Jullie zijn onwaardig om op die plaats nog te zitten! Ga maar eerst de leer van onze Boeddha veel beter leren begrijpen, i.p.v. de macht-en hebzucht vast te houden! Één van de leringen van Boeddha is dat wij juist zoveel mogelijk ons gezond verstand op “de juiste manier” moeten gebruiken! Anders lijken jullie qua verstand GEEN verschil met de extremisten van de ISIS,ja!? Word wakker heren, lang genoeg geluierd!

  5. bolletje zegt

    18 maart 2020 om 23:56

    Nou, ISIS gaat nog wel wat verder in haar misogynie natuurlijk.

    Moeten we hier alleen activistisch in zijn ? Is het niet meer zo van, tja. Zij noemen zichzelf boeddhistisch, maar halen daar dingen bij, die de Boeddha niet verkondigde. Het idee van kasteloosheid en gelijke man/vrouw verhoudingen, is vrij belangrijk voor het boeddhisme. Ik wil niet zeggen dat de Boeddha een soort politieke activist was ofzo, of een feminist of wat dan ook. Maar voor zijn leer is dat neutrale uitgangspunt belangrijk. We hebben allemaal een probleem, we moeten er allemaal mee dealen. Of je nou rijk bent, arm bent, man/vrouw. De Dharma gaat daar niet over. De Dharma is honderd keer dieper dan dat.

    Als men dat in Sri Lanka niet begrijpt, dan is dat jammer. Maar als zij zichzelf boeddhistisch willen noemen. Is dat dan niet gewoon hun probleem. Het is geen beschermde titel, weetje.Of vind je dat het het boeddhisme een slechte naam geeft, in zijn geheel ? Nog weer zo’n vrouw hatende religie, net als al die andere ?

    Azië loopt gewoon hier en daar een beetje achter, met dit soort zaken. Acceptatie van homo’s, erkennen van vrouwen etc, etc. Dat heeft niet zoveel met boeddhisme te maken.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.