• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Friesland – de terugkeer van de ondergedoken Joodse kinderen

Friesland – de terugkeer van de ondergedoken Joodse kinderen

11 maart 2020 door de redactie

Wat bewoog een groep jonge Amsterdamse studentes om met gevaar voor eigen leven tijdens de Duitse bezetting en de jacht op de Joden zoveel kinderen in Friesland in veiligheid te brengen? Hoe was het in de provincie georganiseerd en wat heeft het voor de Joodse kinderen betekend?

Zou ik mijn kind aan een vreemde meegeven? Zou ik met gevaar voor eigen leven een kind opnemen in mijn gezin? Met deze dilemma’s werden Joodse gezinnen en Friese pleeggezinnen geconfronteerd in de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de bezetting werden honderden Joodse kinderen naar Fryslân gesmokkeld om onder te duiken.

In de tentoonstelling Wy kinne der noch wol ien by ha worden de verhalen verteld van 17 van deze kinderen en hun Friese helpers. De tentoonstelling is te zien vanaf 29 februari in de expositieruimte van Tresoar.

Er ontstonden warme banden tussen Joodse kinderen en hun pleeggezinnen, maar het onderduiken in een vreemde huishouding bracht ook uitdagingen met zich mee. Hoe is het om vanuit Amsterdam naar Fryslân te verhuizen, waar een andere taal gesproken wordt? Of om op te groeien in een gezin met een ander geloof? En zonder ouders? Hoe is het om er ‘zomaar’ een broertje of zusje bij te krijgen? En hoe is het om niet goed te weten wie je eigenlijk bent?

De tentoonstelling is onderdeel van het project De terugkeer van de Joodse Kinderen, waar onder andere een theatervoorstelling, documentaireserie en een welkomstceremonie deel van uitmaken. Het project is een samenwerking van Tresoar met Stichting Verhalen, Omrop Fryslân, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad.

In 2020 vieren en gedenken we dat ons land 75 jaar geleden is bevrijd. Met de bevrijding kwam er een eind aan vijf donkere jaren. De groep overlevenden die nog kan vertellen over deze periode wordt steeds kleiner. En de tijd om hun verhalen en nalatenschap door te geven aan volgende generaties steeds korter. Met ‘De terugkeer van de Joodse kinderen’, willen de Friese organisatoren een bijzondere oorlogsgeschiedenis een plek geven.

Centraal staan 210 Joodse kinderen die in 1943 van Amsterdam naar Fryslân zijn gesmokkeld en bij Friese gezinnen werden ondergebracht. De organisatoren willen deze kinderen, die nu tussen de 77 en 90 jaar oud zijn, opsporen en in mei 2020 terug laten keren naar Fryslân. Om als Friese bevolking samen met deze kinderen hun omgekomen familieleden te gedenken, de vrijheid te vieren en naar hun verhalen te luisteren.

Naast de zoektocht bestaat De Terugkeer van Joodse kinderen ook uit een documentaireserie, (NPO2/FryslânDOK), de theatervoorstelling Smokkelbern en de zogenoemde Onderduikdagen.

In een vierdelige documentaireserie in samenwerking met FryslânDok wordt voor NPO 2 en Omrop Fryslân deze omvangrijke ‘kindersmokkel’ van Amsterdam naar Fryslân gereconstrueerd. Wat bewoog een groep jonge Amsterdamse studentes om met gevaar voor eigen leven zoveel kinderen in veiligheid te brengen? Hoe was het in de provincie georganiseerd en wat heeft het voor de Joodse kinderen betekend?

De documentaireserie wordt geregisseerd door Annet Huisman (regisseur De Joodse Bruiloft) en Gerard van der Veer (o.a. regisseur van Underdûkt yn Fryslân en Fryslan 4045 | Wat de oarloch mei ús die). https://joodsekinderen.nl/documentaire-serie/

Het verhaal van de onderduikkinderen is indrukwekkend. Stuk voor stuk hebben ze hun eigen geschiedenis. Op 1, 2 en 3 mei komen ze terug naar Fryslân om hun verhalen te vertellen en door te geven aan de volgende generaties. Want hun onderduikverhalen zijn ook nu nog actueel. Overal op de wereld zijn mensen en kinderen op de vlucht. Tijdens deze dagen zijn er ook stadswandelingen langs historische onderduikplekken, lezingen en andere speciale activiteiten.

Smokkel

De grootschalige smokkel van Joodse kindertjes uit Amsterdam naar de provincie wordt in de geschiedschrijving het kinderwerk genoemd. Onder die naam zijn in 1943 naar schatting meer dan duizend Joodse kinderen van een wisse dood gered. Vier verzetsgroepen houden zich in meer of mindere mate bezig met dit kinderwerk. In een roerig en gevaarlijk Amsterdam, waar de Duitse bezetter in een jaar tijd de Joodse gemeenschap van 80.000 zielen wil wegvagen, worden Joodse ouders benaderd met de vraag of ze hun kind(eren) in veiligheid willen brengen. Soms staan ouders hun kinderen thuis al af voordat ze worden opgepakt. Maar de meeste kinderen worden uit de crèche tegenover de Hollandsche Schouwburg aan de Plantage Middenlaan gesmokkeld waar ze na een razzia zijn opgeborgen, wachtend op deportatie naar de vernietigingskampen.

Verzetsgroep ASG

De reddingsacties worden vaak uitgevoerd door jonge vrouwelijke studenten die de kinderen naar onderduikadressen in de provincie brengen. Friesland neemt in deze bijzondere geschiedenis een prominente plek in. Het is niet alleen de eerste regio waar kinderen naartoe zijn gebracht, Friesland neemt ook het grootste aantal op. Het eerste contact wordt gelegd door de 23-jarige Piet Meerburg, student en één van de aanvoerders van verzetsgroep ASG (Amsterdamse Studenten Groep), die voor een belangrijk deel uit jonge vrouwen van begin 20 bestaat. Als in de zomer van 1942 de eerste razzia’s in Amsterdam plaatsvinden, reist Piet Meerburg in augustus van dat jaar naar Leeuwarden op zoek naar onderduikadressen. Daar krijgt hij geheel tegen zijn verwachting nul op het rekest. In Leeuwarden geloven ze niet dat er in de hoofdstad massaal Joden worden opgepakt en afgevoerd. Een paar maanden later moeten de Friezen Meerburg toch gelijk geven als in oktober alle 42 Joodse werkkampen in Nederland worden omsingeld en ontruimd. De Joodse dwangarbeiders worden samen met hun gezinnen naar Durchgangslager Westerbork gebracht, het laatste station voor de vernietigingskampen in Polen. Door deze grootschalige actie van de nazi’s wordt vrijwel iedereen wakker geschud. Het verzet gaat zich organiseren.

De smokkelaars

Niet veel later is Piet Meerburg op ziekenbezoek in het Gooi. Daar treft hij zijn nicht Mia Coelingh. Zij is Hervormd hulppredikante in Sneek. Hij vraagt haar opnieuw om onderduikadressen voor Joodse kinderen. Eenmaal terug in Sneek zoekt Mia contact met de katholieke kapelaan Gérard Jansen en de Doopsgezinde predikant Willem Mesdag. Samen vormen ze een uniek oecumenisch driemanschap. In Sneek en omgeving zorgen ze vervolgens voor tientallen onderduikadressen voor Joodse kinderen uit Amsterdam. Op zondag na de dienst of eucharistieviering vragen ze hun gemeenteleden kinderen in huis te nemen. Gérard Jansen gaat naar verluid zelfs zover dat hij de biecht gebruikt om adressen te regelen. Onderzoek heeft uitgewezen dat naar schatting tachtig kinderen via de drie geestelijken een veilig onderkomen krijgen. Al snel verwijst Willem Mesdag de groep van Piet Meerburg door naar Leeuwarden, naar zijn Doopsgezinde collega Felix van der Wissel. Van der Wissel heeft een gemeente van 1450 zielen in Leeuwarden en omringende dorpen. Hij schakelt vervolgens één van zijn kerkleden in: Krijn van der Helm. Krijn is een durfal en zal op zijn beurt samen met Esmée van Eeghen in Leeuwarden en de kop van Friesland veel Joodse kinderen onderbrengen, naar schatting zo’n 100.Ook legt Meerburg contact met Sjoerd Wiersma en Uilke Boonstra in Joure die eveneens veel Joden helpen aan een onderduikadres. Via dit duo wordt voor 30 kinderen aan een onderduikhuis geregeld.

De route

De kinderen bereiken Friesland via drie smokkellijnen. Onder begeleiding van studentes reizen ze vanuit Amsterdam via Enkhuizen met de boot naar Stavoren. Of de tocht gaat met de veerdienst (Lemmerboot) van Amsterdam naar Lemmer. Of over het veel gevaarlijker spoor via Utrecht en Zwolle. De kinderen worden vaak eerst naar Sneek gebracht naar de Doopsgezinde kerk en pastorie van dominee Mesdag of naar Mia Coelingh. Als het nodig is blondeert Mia het haar van het kindje alvorens de reis verder gaat. Een poosje later ontstaan er ook smokkelroutes naar Limburg en Overijssel. In veel gevallen wordt in Amsterdam vanaf die tijd al een scheiding aangebracht. De Joodse kinderen met een donker uiterlijk gaan vaak naar Limburg (zij werden koffiesurrogaat genoemd), de wat lichtere kinderen passen beter in Friesland en Overijssel (zij kregen als bijnaam theesurrogaat).

Meer informatie https://www.joodsekinderen.nl/

 

 

 

 

 

Categorie: Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Nieuws, Opmerkelijk Tags: amsterdam, ASG, Barend van Dorp, Duitse bezetting, Felix van der Wissel, Friesland, Gerard Jansen, Jodenvervolging, kinderen, Mia Coelingh, onderduikadressen, Piet Meerburg, smokkel, Willem Mesdag

Lees ook:

  1. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  2. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  3. Boeddhistisch Bhutan staat roken sigaretten vanwege corona toch weer toe
  4. ‘De Nederlandse overheid arresteert haar burgers liever dan ze te beschermen tegen klimaatverandering: de rebellie is begonnen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.