Een recent interview met de Chinese ambassadeur in India Sun Weidong in The Hindustan Times of India, waarin hij stelt dat de Tibetanen in hun land van godsdienstvrijheid genieten en een gelukkig leven leiden onder het regiem van Peking, heeft tot reacties geleid van critici. Ze noemen de in het artikel weergegeven stellingen misleidend en onwaar. De ambassadeur verdraait volgens hen historische feiten om een valse bewering te steunen dat Tibet altijd een deel van China is geweest.

In het artikel schrijft de ambassadeur dat historische verslagen van India bewijzen dat sinds de oudheid Tibet altijd deel van China is geweest. Daarbij de onderwerping van het Himalayagebied door de 13de eeuwse dynastie van Yuan van China en de 16de met de controle in de 20ste eeuw van China door de Qing van Qing, of Manchu keizers uit China aanhalend.

‘De Yuan-dynastie was een Mongoolse dynastie, niet Chinees, zegt Tsewang Gyalpo Arya, informatiesecretaris voor het centrale Tibetaanse bestuur in ballingschap. En China zelf werd in die tijd geregeerd door de Mongolen als een veroverd gebied en was niet de oprichter van de dynastie,’ zegt Arya.

“Daarom is het belachelijk van de kant van China om Tibet op te eisen vanwege de Mongoolse verovering. Op die grond heeft Mongolië een veel betere reden om Tibet en China op te eisen”, zegt Arya, toevoegend dat de latere Qing-dynastie een Manchu-dynastie was, en ook niet Chinees. Evenmin werd het boeddhisme geïntroduceerd in Tibet uit China, zoals ambassadeur Sun zegt,het Tibetaans boeddhisme heeft zijn oorsprong in India, niet in China.

In Tibet zelf mogen communistische partijleden en Tibetanen die in de overheidskantoren werken, geen boeddhistische kloosters en tempels bezoeken, zegt Arya. China’s beweringen van religieuze vrijheid worden ook weerlegd door de recente verdrijving van duizenden monniken en nonnen en de vernietiging van hun woningen in de boeddhistische studiecentra van Larung Gar en Yachen Gar in de Tibetaanse gebieden van Sichuan.

In een gesprek met de Tibetaanse Dienst van Radio Free Asia (RFA) stelt China deskundige Geeta Kochhar van de Jawaharlal Nehru University dat het artikel van Sun een typisch voorbeeld is van het gebruik door China van buitenlandse media om eigen verhalen te bevorderen. Ook Jigme Yeshi, assistent-professor politieke wetenschappen aan de Universiteit van Calcutta, noemt de stelling van de Chinese ambassadeur in een reactie aan RFA volledige propaganda.

Bron RFA.

 

Categorieën: Nieuws, Mensenrechten, Politiek, Boeddhisme
Tags: , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk

Menu