Dhammananda Bhikkhuni, de eerste Thaise vrouw die als volledig theravada monnik is gewijd, is opgenomen in de lijst van 100 vrouwen van de BBC 2019. Dhammananda is momenteel de abdis van het Songdhammakalyani klooster in Nakhon Pathom, gesticht door haar moeder Voramai Kabilsingh. Het klooster is momenteel Thailand’s enige boeddhistische tempel met alleen maar vrouwen als gewijden.

De Thaise autoriteiten erkennen het klooster echter niet als een boeddhistische tempel, en toen Dhammananda en andere monniken uit het klooster respect gingen betonen aan wijlen koning Bhumibol, werd hun de toegang tot die zaal geweigerd. Ambtenaren beweerden dat ze werden afgewezen op grond van het feit dat het illegaal is voor vrouwen in het Thais boeddhisme om de saffraan mantel te dragen zoals de vrouwen deden.

Het BBC-thema voor 2019 is “de vrouwelijke toekomst” en de lijst telt ook de Koeweitse vrouwenrechtenactivist Alanoud Alsharekh, die werkt aan de afschaffing van de Koeweitse “eerwraakwet” en de Zweedse milieuactiviste Greta Thunberg, wier stakingsprotesten op school miljoenen jongeren over de hele wereld hebben gemobiliseerd en de beweging ‘Fridays for future’ hebben gevormd.

Thailand telt ongeveer 300.000 boeddhistische monniken maar vrouwen worden nog steeds uitgesloten van volledige inwijding in Thailand, zoals die voor mannen wel mogelijk is. In 1928, na de poging tot wijding van twee vrouwen, gaf prins Bhujong Jombunud Sirivaḍḍhano, de hoogste patriarch van Thailand, een bevelschrift uit dat monniken verbiedt om vrouwen tot monniken of novicen te wijden. De Sangha Supreme Council of Thailand volgde met twee uitspraken in 1984 en 1987 die de wijding van vrouwen verbood. Echter, de Sangha Act van 1962, de seculiere wet die de in de Thaise kloosters geldt, verbiedt de wijding van vrouwen niet.

Bovendien heeft de National Human Rights Commission of Thailand (NHRC) in 2015 besloten dat het verbod van de Sangha Supreme Council op de wijding van vrouwen een schending is van het Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van discriminatie van vrouwen (CEDAW), waarbij Thailand partij is. De NHRC oordeelde ook dat een dergelijk verbod in strijd is met de Thaise grondwet en het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (IVBPR), die beide de vrijheid van godsdienst beschermen.

Dhammananda’s inspanningen om de theravada bhikkhuni-lijn in Thailand te herstellen ontmoet weerstand van zowel de leken als monniken die tegen het ordenen van vrouwen zijn omdat onder meer de theravada bhikkhuni-lijn is uitgestorven. Bhikkhuni verwijst naar een volledig gewijd vrouwelijk kloosterlid. Bhikkunis worden door de Thaise boeddhistische clerus gezien als een buitenlandse traditie en de twee belangrijkste boeddhistische ordes in Thailand hebben nog steeds geen officieel gewijde vrouwen geaccepteerd als onderdeel van de boeddhistische kloostergemeenschap.

Bron BNN

Categorieën: Nieuws, Boeddhisme, Theravada
Tags: , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

1 reactie op ‘Gewijde vrouwen hebben in boeddhistisch Thailand de toekomst?’

  1. Ruud van Bokhoven schreef:

    Wie de boeddha kent kent zijn woorden dat de mens elkaar moet zien als zijn medemens, als zijn gelijke.
    Wie zijn medemens niet als zijn gelijke ziet kent de boeddha niet.

Menu