De Dalai Lama ontmoette afgelopen maandag in een audiëntie in zijn residentie in Dharamsala, India, leden van het International Network of Engaged Buddhists (INEB), geleid door de prominente Thaise boeddhistische activist en intellectueel Sulak Sivaraksa. De INEB-leden kwamen uit landen van over de hele wereld bijeen om de Dalai Lama te ontmoeten.
De internationale boeddhistische gemeenschap werd in 1989 in Thailand opgericht door Sulak Sivaraksa en een groep boeddhistische en niet-boeddhistische denkers en sociale activisten, met als doel om geëngageerde boeddhisten over de hele wereld met elkaar in contact te brengen en het begrip, de samenwerking en het netwerken tussen de inter-boeddhistische en interreligieuze groeperingen te bevorderen om wereldwijde kwesties zoals mensenrechten, conflictoplossing en milieuoverwegingen te bespreken.
De Dalai Lama sprak tijdens de audiëntie onder meer over conflicten in naam van een religie en het denken in wij en zij. Ook binnen het boeddhisme. ‘Er zijn verschillen tussen onze religieuze tradities en zelfs daarbinnen – zo waren er in de Pali-traditie 18 stromingen, terwijl er binnen de Sanskriet-traditie vier stromingen waren. Verschillende invalshoeken spreken mensen van verschillende aard aan, maar het belangrijkste om te onthouden is dat alle religieuze tradities het belang van het cultiveren van liefdevolle vriendelijkheid benadrukken.’ De spiritueel leider vindt dat het apart benoemen van het Hinayana (het kleine voertuig) en het Mahayana (het grote voertuig binnen het boeddhisme) niet goed zijn en een verkeerde indruk wekken. Mahayanaboeddhisten spreken vaak neerbuigend over de beoefenaars van het Hinayana.
De Pali-traditie is volgens de Dalai Lama de basis van de boeddhadharma, en de Sanskriet-traditie legt veel nadruk op het gebruik van een logische benadering. Daarom gelooft hij dat deze twee tradities nu moeten worden gecombineerd. ‘Dan kunnen we aansluiten bij de moderne wetenschap en de boeddhadharma met analytische meditatie dragen – alles analyseren, niet alleen maar op geloof vertrouwen – dan kan dit boeddhistische geloof nog minstens twee of drie eeuwen blijven bestaan. Maar als de boeddhadharma alleen op geloof wordt gedragen, dan, weet ik niet, kan het binnen één of twee generaties verdwijnen. Daarom wil ik benadrukken dat wij – met studie, de boeddhisten van de 21e eeuw zouden moeten zijn. En gebruik maken van de menselijke intelligentie, in combinatie met de moderne wetenschap.’
De bijeenkomst met de Dalai Lama was een dag voordat de leden van het netwerk bijeenkwamen voor de 19e Biënnale INEB Conferentie en de viering van de 30e verjaardag van INEB, tussen 22-24 oktober in het Deer Park Instituut in Bir, Himachal Pradesh.