• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Dalai Lama – ‘Boeddhadharma kan binnen twee generaties verdwijnen als alleen geloof de basis is’

Dalai Lama – ‘Boeddhadharma kan binnen twee generaties verdwijnen als alleen geloof de basis is’

23 oktober 2019 door de redactie

De Dalai Lama ontmoette afgelopen maandag in een audiëntie in zijn residentie in Dharamsala, India, leden van het International Network of Engaged Buddhists (INEB), geleid door de prominente Thaise boeddhistische activist en intellectueel Sulak Sivaraksa. De INEB-leden kwamen uit landen van over de hele wereld bijeen om de Dalai Lama te ontmoeten.

De internationale boeddhistische gemeenschap werd in 1989 in Thailand opgericht door Sulak Sivaraksa en een groep boeddhistische en niet-boeddhistische denkers en sociale activisten, met als doel om geëngageerde boeddhisten over de hele wereld met elkaar in contact te brengen en het begrip, de samenwerking en het netwerken tussen de inter-boeddhistische en interreligieuze groeperingen te bevorderen om wereldwijde kwesties zoals mensenrechten, conflictoplossing en milieuoverwegingen te bespreken.

De Dalai Lama sprak tijdens de audiëntie onder meer over conflicten in naam van een religie en het denken in wij en zij. Ook binnen het boeddhisme. ‘Er zijn verschillen tussen onze religieuze tradities en zelfs daarbinnen – zo waren er in de Pali-traditie 18 stromingen, terwijl er binnen de Sanskriet-traditie vier stromingen waren. Verschillende invalshoeken spreken mensen van verschillende aard aan, maar het belangrijkste om te onthouden is dat alle religieuze tradities het belang van het cultiveren van liefdevolle vriendelijkheid benadrukken.’ De spiritueel leider vindt dat het apart benoemen van het Hinayana (het kleine voertuig) en het Mahayana (het grote voertuig binnen het boeddhisme) niet goed zijn en een verkeerde indruk wekken. Mahayanaboeddhisten spreken vaak neerbuigend over de beoefenaars van het Hinayana.

De Pali-traditie is volgens de Dalai Lama de basis van de boeddhadharma, en de Sanskriet-traditie legt veel nadruk op het gebruik van een logische benadering. Daarom gelooft hij dat deze twee tradities nu moeten worden gecombineerd. ‘Dan kunnen we aansluiten bij de moderne wetenschap en de boeddhadharma met analytische meditatie dragen – alles analyseren, niet alleen maar op geloof vertrouwen – dan kan dit boeddhistische geloof nog minstens twee of drie eeuwen blijven bestaan. Maar als de boeddhadharma alleen op geloof wordt gedragen, dan, weet ik niet, kan het binnen één of twee generaties verdwijnen. Daarom wil ik benadrukken dat wij – met studie, de boeddhisten van de 21e eeuw zouden moeten zijn. En gebruik maken van de menselijke intelligentie, in combinatie met de moderne wetenschap.’

De bijeenkomst met de Dalai Lama was een dag voordat de leden van het netwerk bijeenkwamen voor de 19e Biënnale INEB Conferentie en de viering van de 30e verjaardag van INEB, tussen 22-24 oktober in het Deer Park Instituut in Bir, Himachal Pradesh.

Bron BNN

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws Tags: hinayana, India, INEB, mahayana, samenvoegen, wetenschap

Lees ook:

  1. Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
  2. Wie mag er mee op het Grote Voertuig? deel 3
  3. Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
  4. Dalai Lama – ‘opvolger wordt waarschijnlijk gevonden in India’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.