De verkoop van kip met één Beter Leven ster stijgt bijna exponentieel: afgelopen kwartaal (4-2012) is de omzet bijna verdubbeld ten opzichte van hetzelfde kwartaal het jaar ervoor.
De stijging valt samen met de start van de campagne ‘Stop de Plofkip’ begin 2012, waarin Wakker Dier supermarkten en A-merken oproept om plofkip te vervangen door kip met minimaal één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. De consument kiest duidelijk vaker voor betere kip. Wakker Dier is enthousiast over de cijfers: “Consumenten kiezen duidelijk voor diervriendelijkere kip. Zeker als je bedenkt dat deze kip vorig jaar nog niet eens overal verkrijgbaar was en vaak verstopt ligt in een schap vol met goedkopere plofkip, kan de groei alleen nog maar harder toenemen!”
Onderzoek Wakker Dier
De omzet van kippenvlees met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming lag in het laatste kwartaal van 2012 maar liefst 86 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal in 2011. Dit blijkt uit cijfers van de SymphonyIRI Group*. Kippenvlees met een dierenwelzijn keurmerk nam in 2012 al negen procent van de markt in, ten opzichte van 6,6 in 2011. Het laatste kwartaal was dit aandeel zelfs al elf procent.
Wakker Dier verwacht dat de stijging dit jaar nog harder zal gaan, omdat bijvoorbeeld C1000 pas in januari 2013 kip met één ster introduceerde en bovendien meldt supermarkt Plus dat sinds afgelopen drie december de omzet van één ster kip bijna met factor vijf gestegen is. De omzet van biologische kip blijft gestaag stijgen en lag in 2012 veertien procent hoger dan in 2011, met een marktaandeel van 2,2 procent.
De campagne ‘Stop de plofkip’
Wakker Dier voert sinds het voorjaar van 2012 campagne voor een beter leven voor de kip. Veel bedrijven gaven sindsdien aan binnen 1 à 2 jaar over te schakelen op kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. De omschakelaars zijn onder andere Unilever, supermarkt Deen, supermarkt Coop (grotendeels), Wagner Pizza, Struik, Olvarit, KLM, Domino’s, Johma en diverse gerenommeerde bedrijfskantines. Daarnaast legden veel supermarkten afgelopen jaar kip met één Beter Leven ster in het schap, naast de plofkip. Wakker Dier blijft campagne voeren totdat de plofkip helemaal uit het schap is verdwenen.
De plofkip
De plofkip is het ‘gangbare’ vleeskuiken dat wordt geproduceerd volgens de minimale Europese welzijnsrichtlijnen. Een plofkip groeit in zes weken uit van een donzig kuikentje van 50 gram tot een vleeshomp van ruim twee kilo. Het kuiken brengt zijn korte leven door in een stal met zo’n 20.000 andere kippen; in de eigen poep en met 18 à 20 andere kippen op een vierkante meter. Meer dan de helft van de kuikens is kreupel en heeft last van pijnlijke zweren aan poten of borst (WUR 2011). In 2011 kreeg een plofkip in Nederland gemiddeld twee dagdoseringen antibiotica. In totaal werd in 2011 bijna twintig ton antibiotica verbruikt in de kippensector (MARAN 2012).
Een kip met een Beter Leven ster van de Dierenbescherming leeft twee weken langer en groeit langzamer. Veel problemen verdwijnen hierdoor: het antibioticagebruik is een stuk lager, kreupelheid en voetzoollaesies komen veel minder voor. Bovendien hebben deze kippen meer leefruimte en een overdekte uitloop naar buiten.
*Cijfers zijn gebaseerd op 82 procent van de supermarktomzet. Data zijn niet beschikbaar van Aldi, Lidl en Dirk, Bas en Digros.
Bron Wakker Dier.