• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Ehipassiko – Is er een zelf? (dr. Bruno Nagel)

Ehipassiko – Is er een zelf? (dr. Bruno Nagel)

13 oktober 2019 door de redactie

Alles beweegt.
Gevoelens, gedachten, dit lichaam veranderen constant.
Er is geen vast, onveranderlijk, identificeerbaar, eeuwig zelf.
Er is geen ik.
Alleen maar een tijdelijke samenstelling van fysieke en mentale elementen.
Individualiteit bestaat alleen zolang we leven in de illusie van dualiteit.
In Nirvana (Nibbana, verlichting) komt er een eind aan het bestaan als individu.
Soms wordt dat genoemd ‘sterven voor je sterft’.
Het vastklampen aan een ego houdt op.
De leer van zelfloosheid (anatta) is een belangrijk onderdeel van het boeddhisme.

In het hindoeïsme stellen de oudste geschriften (Upanishaden) dat het ‘ware zelf’ niet kan gevat worden door het denken.

Je ‘ware zelf’ vind je in de stilte van de geest.
In die stilte weet je wie je bent.
In zowel boeddhisme als hindoeïsme kom je tot verstilling van lichaam en geest en betreed je een staat van geestelijke vrede.
Voor een hindoe is die stilte van lichaam en geest de basis van waaruit je je essentiële natuur en je relatie met God (Brahman) ontdekt.
Bij een verlichte valt de notie van individualiteit volledig weg.
Hij/zij wordt één met Brahman, zoals een regendruppel zijn weg vindt naar de oceaan.

Op vrijdag 18 oktober 2019 is dr. Bruno Nagel te gast in het boeddhistische centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen. Zijn lezing gaat over de diepe verwantschap tussen het boeddhistisch en hindoeïstisch perspectief op bevrijding.

Bruno M. J. Nagel studeerde filosofie, theologie, godsdienstwetenschappen en Indo-Iraanse talen en culturen. Hij was van 1972 tot 2000 docent vergelijkende wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1991 tot heden geeft hij les aan de School voor Comparatieve Filosofie in Antwerpen. Hij promoveerde op de Indiase wijsgeer Abhinavagupta en schreef artikelen over hindoeïstische en boeddhistische wijsbegeerte. Ook publiceerde hij over Meister Eckhart, onder meer in verhouding tot het zenboeddhisme. In het standaardwerk ‘Vijfentwintig Eeuwen Oosterse Filosofie’ schreef hij de inleiding over India en bezorgde hij de vertaling met toelichting van een aantal teksten uit de Indiase filosofie. Zijn bijzondere belangstelling gaat uit naar het grensgebied tussen filosofie en spiritualiteit.

Praktisch: Vrijdag 18 oktober 2019 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Bruno Nagel, Ehipassiko, zelf

Lees ook:

  1. ‘Verloren zonen’ in boeddhisme en christendom
  2. Bruno Nagel – Meister Eckhart op het kruispunt van Oost en West
  3. Danny Sandra – Spirituele intelligentie
  4. Ehipassiko – dhammatalk Goedele Goetelen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    14 oktober 2019 om 06:28

    In de uiterlijke natuur zijn de dingen nogal ernstig door elkaar. Emoties bevatten bijvoorbeeld fysieke, emotionele, cognitieve en conatieve elementen, allemaal gemengd. De situatie wordt gecompliceerder omdat de uiterlijke natuur het eindresultaat is van “een enorm veel meer” van binnen, waarvan we ons niet bewust zijn. Het is zeldzaam dat we precies weten waar onze gevoelens, gedachten en acties vandaan komen. Of gedachten, gevoelens of acties al dan niet van het zelf komen weten we meestal niet. Meestal is het een bepaalde bewuste of niet bewuste categorisering die in bepaalde standpunten en uitkomsten resulteert. Het is nogal arrogant je op het standpunt te zetten dat het zelf niet bestaat, er is immens veel meer dan we menen te weten.

    • kees moerbeek zegt

      15 oktober 2019 om 19:34

      Er is veel meer dan we menen te weten, Kay. Maar jij weet blijkbaar dat van alles en nog wat door elkaar loopt en waarvan we ons niet bewust zijn. Daarbij weet je ook dat we niet weten waar onze gevoelens e.d. vandaan komen. Dan weet jij blijkbaar heel erg veel. Nogal knap, vind ik. Een tikkeltje arrogant, wellicht?
      (reactie is ingekort door de uitgever)

  2. Zeshin zegt

    14 oktober 2019 om 15:24

    Ehhhh, wie is we?

  3. Hans Tilman zegt

    14 oktober 2019 om 21:56

    Het lijkt mij een boeiende lezing en zou er graag bij zijn. Helaas te ver weg. Zou het mogelijk zijn om een video-opname te maken en die op YouTube te plaatsen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.