• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » Sociale media » Boeddhisme in een schijnwereld

Boeddhisme in een schijnwereld

5 maart 2018 door de redactie

Boeddhisten die in een virtuele tempel virtuele boeddhisten ontmoeten en virtueel mediteren. Fictie of werkelijkheid? Steeds meer boeddhisten duiken de schijnbare wereld in. Sterven kan je er niet.

Jessica Falcone, hoogleraar in de sociologie, antropologie en sociaal werk aan de Kansas State University bestudeerde Zuid-Aziatische culturen en religies. Met name boeddhisme en hindoeïsme. Verschillende van haar huidige onderzoeksprojecten richten zich op boeddhistische gemeenschappen en met name de groeiende aanwezigheid van het boeddhisme in de wereld van virtual reality.

Een schijnwereld die het echte leven benadert, maar geen mensen van vlees en bloed kent. Een van die virtuele werelden is Second Life, een driedimensionale omgeving waarin de gebruiker zich beweegt. Bij Second Life is er sprake van een interrealiteit, ofwel de vermenging van de werkelijke wereld en een virtuele (schijnbare) wereld. In Second Life heerst een virtuele economie, er gaat echt geld in om. Bewoners (deelnemers) creëren hun eigen omgeving, gaan vriendschappen aan en creëren hun eigen netwerk.

Falcone verdiepte zich in de aanwezigheid van het boeddhisme en heilige boeddhistische objecten in de online virtuele wereld en probeerde de essentie ervan te ontdekken. ‘Ik ben geïnteresseerd in waarom en hoe boeddhistische gemeenschappen zich ontwikkelen in Second Life. En wil weten hoe boeddhistische religieuze praktijken en materialen er in een virtuele ruimte uitzien.’

Gebruikers van Second Life ontwikkelen een zogenoemde avatar (een virtuele driedimensionale figuur die door de speler kan worden bewogen en naar eigen smaak aangekleed en gestyled, het woord avatara komt uit het Sanskriet) voor die virtuele wereld. Boeddhisten deden dat ook en schiepen daarnaast virtuele evenementen, zoals meditatiesessies in virtuele tempels. Deze tempels zijn replica’s van echte tempels, erin bevinden zich onder meer boeddhabeelden. Boeddhistische avatars lopen in de tempels, verzamelen kussentjes en mediteren met andere avatars. Boeddhistische leraren geven er les.

Falcone: ‘Ik wil proberen te begrijpen waarom dit plaatsvindt in een virtuele omgeving. Wat beweegt mensen daartoe? Voor sommige boeddhisten is dit waarschijnlijk de enige plaats waar ze hun religie met anderen kunnen delen. Omdat ze in een gebied leven zonder een boeddhistische gemeenschap. Hoewel het dan niet mogelijk is in het echte leven, kunnen ze toch met anderen samenkomen en luisteren naar teachings. Ook kunnen ze (in Second Life) deelnemen aan meditatiesessies.’

Voor andere boeddhisten, die wel een tempel of sangha in de buurt hebben, is de virtuele boeddhistische wereld een aanvulling op het echte praktiseren. Ze vinden het aantrekkelijk online te gaan en kunnen op die manier hun lunchpauze doorbrengen in een boeddhistische tempel en daarin mediteren, zegt Falcone.

De onderzoeker stelde vast dat ook andere religieuze gemeenschappen –met inbegrip van christenen en islamieten- op Second Life actief zijn en daar hun geloof belijden. Maar ook ondernemingen bieden werknemers gelegenheid in die wereld te verkeren. Bedrijven maakten in Second Life virtuele ontmoetingsplaatsen voor werknemers. Universiteiten richten collegezalen in waarin avatars college kunnen volgen.

Bron Kansas State University.

Categorie: Boeddhistisch leven, Nieuws, Sociale media Tags: boeddhisten, Second Life

Lees ook:

  1. Onrust onder boeddhisten in Bangladesh
  2. Indonesische boeddhisten bidden om eind conflict in Birma
  3. VN-gezant – ‘groepsverkrachting en seksslavernij door leger boeddhistisch Birma’
  4. Bangladesh – geen speciale begraafplaatsen en crematoria voor boeddhisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    5 maart 2018 om 16:30

    Vraag aan de redactie: als Second Life een schijnwereld is (zoals de titel van dit redactionele stuk stelt), is het B.D. dan ook een schijnwereld?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.