The Malaysian Network of Engaged Buddhist (MNEB) heeft er bij de federale regering van Maleisië op aangedrongen een eind te maken aan het geschil en een daaruit voortvloeiende vijandige houding tussen christenen en moslims over het gebruik van het woord ‘Allah’. De christenen in dat land vinden dat moslims niet het alleenrecht hebben op het gebruik van dat woord en omschrijving.
De boeddhistische organisaties zijn van mening dat het departement voor nationale eenheid en integratie (JPNIN) of andere betrokken organisaties direct stappen moet ondernemen om deze kwestie op te lossen.
Het netwerk vraagt ook de betrokkenen om met elkaar tot een oplossing te komen en zich te onthouden van animositeit en het verbranden van bijbels. Moslim- en christelijke leiders verkeren met elkaar op gespannen voet over het gebruik van het Arabische woord Allah, dat volgens sommige islamieten uitsluitend naar de Islamitische God zou verwijzen.
Afgelopen vrijdag nog waarschuwde de Malaysion Islamic Development Department (JAKIM) moslims wereldwijd dat niet alle geloven gelijk zijn en dat ook niet uit te dragen. Vorige week riep de leider van de beweging Perkasa, Datuk Ibrahim Ali, moslims op bijbels die gedrukt zijn in de Maleis en waarin het woord Allah en andere Arabische teksten voorkomen, te verbranden.
De politie heeft Ibrahim ontboden en hem gevraagd een verklaring af te leggen omdat zijn oproep in strijd zou zijn met de wet en mogelijk oproept tot opruiing. De eerste viceminister Tan Sri Muhyiddin Yassin weigerde de oproep tot bijbelverbranding te veroordelen en riep in plaats daarvan betrokkenen op te stoppen met het opblazen van de kwestie. Het geschil speelt al sinds 2008 maar laaide weer op toen de eerste minister van Penang, Lim Guan Eng het verbod op het uitbrengen van in het Maleis gedrukte bijbels in het Maleisische Borneo wilde opheffen.
Het Hooggerechtshof van Maleisië oordeelde in 2009 dat het woord ‘Allah’ niet exclusief gekoppeld is aan de Islam. Allah betekent in het Maleis God of opperwezen. Het rooms-katholieke bisdom had het Hooggerechtshof om een uitspraak gevraagd omdat er van islamtische kant veel verzet was tegen het gebruik van de term in een door het bisdom uitgegeven krant. Eerder al nam de Maleisische regering bijbels in beslag.
De soennitische islam is de officiële godsdienst van Maleisië. De moslims, voor het overgrote deel Maleiers, maken meer dan de helft uit van de bevolking. De grondwet van Maleisië geeft de islam een voorkeurspositie: het staatshoofd is tevens islamitisch godsdienstig leider. De boeddhisten maken negentien procent deel uit van de bevolking, negen procent is christen.
Bron The Malaysian Insider en Wikipedia.
Ujukarin zegt
Goed voorbeeld van hoe een 3e partij en relatieve minderheid kan helpen een onpartijdige blik terug te vinden. Net zoiets gebeurt geregeld in India, waar m’n boeddhistische Dalit-vrienden bij de helaas niet zelden voorkomende rellen tussen hindoes en moslims een neutrale vluchtplek kunnen bieden.
Is, het spijt me om te moeten melden, echter geen teken dat boeddhisme zoals het bij grotere groepen beleefd wordt vreedzamer is dan andere religies. Kijk maar naar de recente onlusten in Birma/Myanmar. Of weer eens naar stoutste-jongetje-van-de-klas Sri Lanka, waar de laatste weken geregeld groepen boeddhisten inclusief monnikken (!) betrokken waren bij het intimideren van en zelfs fysiek geweld gebruiken tegen moslim-zakenlui. Uiteindelijk om de simpele reden dat men ‘geen moslims in _hun_ ethisch geclaimde gebieden wil’…
Wijsheid gewenst,