• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Het Boeddha dieet -‘de middenweg naar een gezonder leven’

Het Boeddha dieet -‘de middenweg naar een gezonder leven’

9 april 2019 door de redactie

De historische Boeddha staat nu- in naam dan, met het hedendaagse Boeddha dieet ook garant voor een lichamelijk gezonde levensstijl, zegt bedenker Tara Cottrell van dit dieet met de ondertitel: The ancient art of losing weight without losing your mind (De oude kunst van het gewicht verliezen zonder de controle te verliezen). Cottrell is co-auteur van teksten over diëten met zenpriester Dan Zigmond.

Cottrell legt uit dat het dieet niet bedoeld is om het lichaam te ontgiften zoals het sapdieet. Het Boeddha dieet is volgens haar bedoeld om te weten wat je eet en niet gedachteloos te grijpen naar snacks en zo in de late uurtjes en het lichaam meer rust en tijd te bieden in het verwerken van het voedsel door niet te eten. Het principe is volgens de auteur simpel: het gaat meer om de timing van je maaltijden dan om het beperken ervan.

Cottrell: ‘Boeddha’s dieet is een nieuwe, oude manier van eten, waarin Boeddha’s oude leer en de nieuwste wetenschap en gegevens over de voordelen van het intermitterend vasten zijn verwerkt. In een notendop: eetpatroon. In tegenstelling tot een gewoon dieet val je er niet direct van af of neemt je gewicht toe. Omdat je het voedsel waar je van houdt mag eten- in plaats van het tijdsbestek waarin je het kunt eten te beperken, is het een gemakkelijker te volgen dieet en brengt het een volledig nieuwe voedselrelatie met zich mee.

Intermitterend vasten bestaat al duizenden jaren en in verschillende vormen. Toen Boeddha voor het eerst zijn regels voor zijn volgelingen uiteenzette, adviseerde hij hen om niet te vroeg te eten. Voor Boeddha betekende dit dat ze ’s avonds niet moesten eten, en in het bijzonder niet na de middag. Tegenwoordig is dat te beperkend. Maar Boeddha was iets op het spoor toen hij deze regel maakte. Hij wist dat ’s avonds laat of op alle uren laat eten een slecht idee was. In die tijd beschikte hij niet over de wetenschappelijke studies of gegevens om zijn theorie te bewijzen. Maar het was een voorgevoel dat nu door de moderne wetenschap is bewezen.’

De auteur adviseert een eetperiode van ongeveer negen uur aan te houden. Een goed voorbeeld is volgens haar van 9:00 uur ’s ochtends tot 18:00 uur ’s avonds. Door de stappen van Boeddha’s dieet te volgen zul je geleidelijk van het huidige 24-uurs eetpatroon naar 12 uur, naar 11, naar 10 en naar 9 uur gaan. Cottrell stelt dat dit ook in algemene zin het welzijn en slaap beïnvloedt. Met het dieet krijgt het lichaam elke dag een echte rustpauze. Een middenweg, een periode van vasten en dagelijks eten.

Cottrell voorspelt dat dit dieet een daling in het gedachteloos eten tot gevolg heeft. ‘We zijn ’s avonds kwetsbaarder voor slechte keuzes; dan zijn we het meest moe, het meest versleten door de dagelijkse gang van zaken. In sommige gevallen wenden we ons tot voedsel voor afleiding of stress verlichting of comfort, en die gevoelens zijn vaak het meest voorkomende in de avond, wanneer onze geestelijke reserves laag zijn.’

De auteur erkent de realiteit dat veel mensen moeizame leefschema’s hebben- een deel van het moderne leven en niet altijd aan de regels van het Boeddha dieet kunnen voldoen. Zij noemt dat bedriegingsdagen die deel uitmaken van Boeddha’s dieet, er zijn aanwijzingen dat het lichaam af en toe een bedrieglijke dag nodig heeft om de stofwisseling volop op gang te houden. Vergelijkbaar met hoe het lichaam na verloop van tijd resistent kan worden tegen bepaalde medicijnen.

Cottrell: ‘Natuurlijk heb je dagen dat laat eten niet te vermijden is – misschien een familiefeest of een late werkdag. In Boeddha’s dieet leggen we uit hoe je verschillende en uitdagende omstandigheden met dit soort eten kunt laten werken. Het is gemakkelijker dan je zou denken.’

Bron Coveteur. Omslagfoto Moniek Nooren.

Categorie: Boeddhisme, Gezondheid, Nieuws, Voedsel, Zen Tags: avond eten, beperken, Boeddha Dieet, geen snacks, geest controle, overdag, patroon, periode, ritme, snoepen

Lees ook:

  1. Uitbraak coronavirus in boeddhistisch Bhutan blijft beperkt
  2. VN-rapport – opwarming aarde tot 1.5 graden beperken
  3. Thaise feestende monniken uit kloosterorde gezet en veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf
  4. Nonnen Dolma Ling klooster India krijgen noodzakelijke keukenapparatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. WAM van Loenen zegt

    10 april 2019 om 11:16

    Dit dieet noem ik niet nieuw. Juist dat er de hele dag, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat,’gesnaaid’ wordt is iets van de huidige tijd. Misschien dat er in vorige generatie wat vroeger dan 9.00u ontbeten werd, maar na 18.00u was het klaar. Drie ‘ouderwetse’ eetmomenten met elkaar aan tafel, niet tussendoor op de bank of in de wandelgangen, zijn voor mij heilig. Daar denken familieleden, en vooral de kleinkinderen, anders over en ik moet nog eens iets verzinnen voor mijn dan opspelende irritaties.

  2. robq zegt

    10 april 2019 om 13:17

    Ik dacht steeds gelezen en geleerd te hebben dat de Boeddha zijn monniken verbood ’s avonds voedsel te bedelen om seksuele’ ongelukjes’ te voorkomen EN om veiligheidsredenen? Het was in die contreien niet altijd veilig om in het donker op stap te gaan.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius
    • Het jaar 2025 – dag 142 – tegenstrijdig
    • Vertedering
    • Schietpartij VS: Israël verhoogt beveiliging bij missies in het buitenland
    • Fimme en Bram Bakker spelen benefietvoorstelling voor straatarts in Rotterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.