Dansend samen met ruim 300 mensen bracht Greenpeace gisteravond een plastic monster van meer dan 20 meter lang en 6 meter hoog naar Unilever in Rotterdam terug. Het monster was onderdeel van de plastic monster rave en werd vanaf het water van de Nieuwe Maas door Greenpeace-schip de Beluga begeleid. Hiermee wil de milieuorganisatie duidelijk maken: producenten móeten verantwoordelijkheid nemen voor het plastic monster dat zij hebben gecreëerd.
Unilever nam het plastic monster in ontvangst. Robbert de Vreede, vicepresident foods & digital transformation Unilever Benelux: ‘We zullen het monster zeker aannemen, want plastic hoort niet op straat. We stoppen het monster in een kooi en gaan deze recyclen.’
Greenpeace is blij met al die mensen die donderdag naar Rotterdam kwamen om samen aan Unilever duidelijk te maken dat de productie van wegwerpplastic moet stoppen. Meike Rijksen, campagneleider Greenpeace Nederland: ‘Het is onwijs te gek dat al die mensen zijn gekomen, om concrete maatregelen van Unilever te eisen. De productie van wegwerpplastic moet stoppen. Reductiedoelstellingen op wegwerpplastic verpakkingen en op grote schaal investeren in hergebruik. Dat is nodig voor een duurzame oplossing. Zolang Unilever meer wegwerpplastic produceert dan te verwerken is, blijft het plastic monster groeien. Ook na het in ontvangst nemen van het plastic monster, bleven concrete doelstellingen helaas uit.’
Plastic is booming business
De Plastic Monster Rave gaat volgens Greenpeace niet toevallig naar Unilever. Unilever is namelijk één van de grootste plastic producenten ter wereld. Deze cijfers onderbouwen dat:
- Unilever produceert jaarlijks 610 miljoen kilo plastic.
- Unilever heeft geen concrete maatregelen om het aantal wegwerpplastic verpakkingen terug te dringen.
- Unilever is niet transparant over het aantal producten dat ze in plastic verpakken.
- Unilever bracht in 2016 maar liefst 27 miljard extreem vervuilende wegwerpzakjes met o.a. shampoo en zeep in Azië op de markt.
- Unilever behoort tot de top 10 plastic vervuilers wereldwijd, blijkt uit tellingen na opruimacties. Unilever gebruikte in 2017 minder dan 1% gerecycled plastic in zijn verpakkingen.
Monster van plastic
Het plastic monster dat donderdag aan Unilever werd overhandigd, bestaat voor een groot deel uit door Greenpeace verzameld wegwerpplastic. Daar zit veel plastic bij afkomstig van producten die door Unilever zijn gemaakt. De klauwen van het plastic monster zijn gemaakt van plastic dat gevonden is tijdens een opruimactie in de Great Pacific Garbage Patch; een beruchte plek in de oceaan waar plastic zich verzameld. De kop bestaat uit honderden kleine extreem vervuilende sachets, zakjes voor shampoo of tandpasta, gevonden in de Filipijnen.
Vrijdag 22 maart varen twee schepen van Greenpeace in een ‘ship tour’ verder de Rijn op met een tweede gigantisch monster van wegwerpplastic aan boord, op weg naar de volgende grote plastic vervuiler. Aan boord van het schip worden onder andere metingen gedaan naar de hoeveelheid microplastic in de Rijn door onderzoekers van het NIOZ en By The Ocean We Unite. De Rijn is een van de meest door microplastics vervuilde rivieren ter wereld. Uit onderzoek (2015) blijkt dat het oppervlaktewater van de rivier gemiddeld 892.777 microplastic-deeltjes per vierkante kilometer bevat.