Wakker Dier waarschuwt vandaag de klanten van Albert Heijn, dat hun luxe ogende verpakking-met-strik plofkip bevat. Deze waarschuwing is te lezen in advertenties in acht grote landelijke dagbladen en zal verder worden verspreid via een Facebook-campagne. In 2011 werd deze verpakking-met-strik door veel consumenten aangedragen voor de ‘Liegebeest van het jaar’ verkiezing en kreeg de tweede prijs. De verpakking suggereert een kwaliteitsproduct, maar bevat plofkip: een kip die door haar extreem snelle groei en hoge gewicht soms nauwelijks meer kan lopen en veel antibiotica krijgt om op de been te blijven.
De waarschuwing is onderdeel van de langlopende campagne van Wakker Dier tegen de plofkip. In januari startte Wakker Dier een offensief tegen plofkipverkopers Albert Heijn en Jumbo op TV. Wakker Dier wil dat de supers kippen een beter leven gunnen en overstappen op kip met 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Deze kip is ietsje duurder en leeft iets langer. Daardoor voelt de kip zich beter, heeft nauwelijks antibiotica nodig en heeft veel minder last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt, zoals chronische pijn, kreupelheid, voetzweren en borstblaren.
Albert Heijn: grootste plofkipverkoper van Nederland
Albert Heijn is volgens Wakker Dier verreweg de grootste plofkipverkoper van Nederland. Ze is niet alleen de grootste supermarktketen, maar verkoopt ook verhoudingsgewijs meer kip door haar vele gestunt en lage kipprijzen. Terwijl de plofkip-aanbiedingen afgelopen jaar bij vrijwel alle supermarkten daalden, stuntte AH juist meer met plofkip in haar reclamefolders. Meer dan een derde van alle kip bij supermarkten gaat langs de kassa’s van de Albert Heijn. Het gaat om tientallen miljoenen kippen per jaar. Het overgrote deel hiervan is plofkip. Albert Heijn koopt onder meer voor een prikkie de ergst geplofte kippen uit stallen op om ze als ‘grote kipfilet’ tegen bodemprijzen te verkopen.
Kreupel
Meer dan de helft van alle plofkippen is op de jonge slachtleeftijd van zes weken al kreupel. Zij hebben een ‘gait score’ van drie tot vijf op een schaal van vijf. Een score van drie of hoger wordt geassocieerd met chronische pijn. De kreupelheid is vooral het gevolg van de veel te snelle groei van de kippen. Dit wordt versterkt doordat de kippen voetzweren ontwikkelen door het vele liggen in hun eigen ontlasting. Ook dit veroorzaakt pijn bij het lopen. Oud-staatssecretaris Bleker sprak over “verminderde mobiliteit bij vleespluimvee als gevolg van te snelle groei. (…) Ik zie deze ongewenste erfelijke gebreken als misstanden van de fokkerij.”
Bron Wakker Dier.
Frits zegt
Domme actie om verkopers van plofkip aan te pakken. Het produceren van plofkip moet aangepakt worden.
De voedingsindustrie blijft gebruik maken van onzichtbare plofkip in de vele kipproducten zoals: kippensoep, kippenworst, kipschnitzel, kipgehakt, kipsaté, enz.
Pak het probleem van de plofkip aan bij de bron!
Carla Burer zegt
Met Frits ben ik het wel mee eens, om het probleem “plofkip” bij de bron aan te pakken,maar ik noem dit geen domme actie, integendeel! De reclame beelden over de plofkip van verpakt vlees tot de werkelijke kip die niet meer kan lopen, gaat bij mij door merg en been en besef ik wat voor leed er is onder het wezen “kip” Dit schokkend beeld is wellicht de enige mogelijkheid om tot het bewustzijn van de consument door te dringen, zodat men begrijpt wat men door onwetendheid aan het eten is, door een goedkoop stukje vlees te kopen. In deze financiele crisistijd zal iedereen op iedere euro moeten letten, maar juist deze crisistijd is bedoeld dat we meer aan het welzijn van anderen leren denken, zodat uit een compassie volle gedachte ook een compassie volle daad komt. De mooie Boeddhistische gedachte “Moge alle wezens gelukkig zijn” hier worden ook alle dieren mee bedoeld” dus ook deze “plofkip”
Joop Hoek zegt
Als consumenten geen plofkippen meer kopen worden ze ook niet meer gefokt en verkocht. Als je dit nog fokken mag noemen.