• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Seksueel wangedrag – nieuwe omstandigheden, oude moraal

Seksueel wangedrag – nieuwe omstandigheden, oude moraal

6 augustus 2018 door de redactie

In 1983 publiceerde de Amerikaanse journalist Katy Butler, toen verslaggever van de San Francisco Chronicle, een artikel over de seksuele relaties van Richard Baker Roshi met zijn studentes in het San Francisco Zen Center (SFZC). Dat was in een tijd voordat schandalen in boeddhistische gemeenschappen vrijwel gemeengoed waren en voordat er een precedent was voor het benaderen van en schrijven over die gemeenschappen vanuit een journalistieke blik.

Butler, destijds student aan het SFZC, verliet de gemeenschap. Zeven jaar later, in 1990, schreef ze over een schandaal in een andere boeddhistische groepering- Vajradhatu, na de dood van zijn invloedrijke stichter, Chogyam Trungpa Rinpoche. De nieuwe leider van Vajradhatu (nu Shambhala International), Osel Tendzin, had met studenten geslapen zonder hen te vertellen dat hij met HIV besmet was. Minstens één van zijn seksuele partners stierf als gevolg van aids. Tendzin stierf in 1990, 47 jaar oud, aan de gevolgen van aids. Zijn zoon Sakyong Mipham rinpoche wordt momenteel beschuldigd van seksueel wangedrag en trad onlangs terug als leider van Shambhala International.

In een interview met Emma Varvaloucas van Tricycle vertelt Butler hoe de reacties waren op die artikelen en hoe ze nu de schandalen van boeddhistische leraren met volgelingen beoordeeld. Toen het SFZC-artikel in 1983 verscheen had Butler er vertrouwen in dat het gezond was de waarheid boven tafel te krijgen en die te benoemen. Achteraf zegt ze onvoldoende oog te hebben gehad voor de gevoelens van mensen die hun leven lang hadden gewerkt voor boeddhistische beoefenaars – mensen die daar werkten, woonden en hun kinderen opvoeden. De hele gemeenschap was aan het wankelen, mensen vertrokken om Baker te volgen en mensen die hem niet steunden vonden dat zij de vuile was had buiten gehangen door haar artikel en zaken erger had gemaakt. Butler: ‘Ik hoorde het equivalent van “Je bent gewoon een beginner. Je begrijpt het boeddhisme niet. Je woont hier niet eens. Wie ben jij om te spreken?”

Butler zegt in het interview in Tricycle dat haar kijk op de oorzaak van het gedrag van de daders is veranderd. Ze zegt zich gelukkig te voelen met de stem van de slachtoffers, dat ze gehoord worden. Er is in deze kwesties ook een andere kant, vindt Butler. De daders worden maatschappelijk gestigmatiseerd en gedemoniseerd, ook een gevolg van de #MeToo beweging. Butler zegt dat de normen zijn veranderd waar de daders bij stonden. Gedrag dat ooit geaccepteerd werd of nauwelijks als overschrijdend werd beoordeeld wordt volgens Butler nu soms als bewijs gezien dat er iets wezenlijk mis is met deze personages. Ze zegt de dingen momenteel vanuit een socialer gezichtspunt te bezien, namelijk dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor het creëren van normen – niet alleen de vrouwen die het slachtoffer worden en niet alleen de mannen die er mee wegkomen door te stellen dat het iets in de privésfeer is. Butler zegt dat het in zekere zin de omstanders zijn die er echt toe doen. Butler: ‘Als toeschouwers een betere omgeving voor ons leven creëren – en in boeddhistische gemeenschappen, mensen vasthouden aan de leefregels – hoeven we deze mannen misschien niet zo diep te demoniseren en tot zondebok te maken.’ Voorkomen is beter dan genezen, vindt Butler.

Zij wijst erop dat de Boeddha zei dat er geen inherent essentieel zelf is, dat we het product zijn van meerdere oorzaken en condities. De Boeddha zei niet dat er inherent slechte mensen zijn en inherent goede mensen. In de praktijk gaat het erom onszelf niet al te serieus te nemen en ons zelfbesef niet te verstevigen, en te begrijpen dat het zelf uiterst kneedbaar is op basis van de cultuur die ons omringt en de inspanningen die we persoonlijk leveren.

In de tijd van de Boeddha was er één keer per maand een vollemaanceremonie tijdens het regenseizoen. Iedereen kwam bij elkaar en de mensen beleden openlijk de manieren waarop ze de regels van de sangha hadden overtreden. Dat, zegt Butler, is iets wat we nog niet praktiseren. We bevinden ons nog steeds in een fase van onthullen, benoemen en verontwaardigd zijn en het wijzen op de gevolgen voor diegenen die deze normen overtreden. Butler meent dat die fase van ijking binnen sangha’s er aan zit te komen.

Butler zegt dat het een illusie is te denken dat boeddhistische gemeenschappen op de een of andere manier veilig zullen zijn. Boeddhisme is mensenwerk. Dertig jaar geleden hadden jonge beoefenaars een zekere grandioosheid en hoop te helpen bij het vestigen van een oude traditie in een nieuw land. Butler zag het boeddhisme als iets dat zij kon gebruiken om te ontsnappen aan haar eigen karma.

Butler: ‘Maar het blijkt dat wij Amerikaanse boeddhisten niet beter en niet slechter zijn dan de cultuur waar we uit voortkomen, ook al noemen we onszelf Sensei of Roshi, of Lord This and Lady That, zoals ze bij Vajradhatu deden.’

Lees hier het artikel in Tricycle https://tricycle.org/trikedaily/katy-butler-metoo/?utm_source=Tricycle&utm_campaign=aef6466d74-Newsletter_18_08_06_NS&utm_medium=email&utm_term=0_1641abe55e-aef6466d74-308250681

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: #MeToo, daders, Katy Butler, normen veranderd, seksueel wangedrag, slachtoffer, volle maan

Lees ook:

  1. Shambhala over aanpakken (seksueel) wangedrag -‘we moeten het beter doen’
  2. Boeddhistische monnik gearresteerd voor seksueel wangedrag met jongen (15)
  3. Abt Shi Xuecheng van wereldberoemd Longquanklooster in Peking beschuldigd van seksueel wangedrag jegens boeddhistische nonnen
  4. Eunice Frijde – ‘Waarom we veel kunnen leren van koans in dit #metoo tijdperk’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bay Hagebeek zegt

    7 augustus 2018 om 20:36

    “Man, man, man” “Vrouw, vrouw, vrouw”
    Ik beschouw deze typeringen als zeer kwetsend, het is tijd voor een genderneutraal boeddhisme. Daar heb ik een interview over gegeven.
    https://bodhitv.nl/2018/07/05/gender-en-identiteit-binnen-het-boeddhisme/

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens