Het gaat goed met het onderwijs in de Tibetaanse taal in Tibetaanse gebieden, zo meldt het Chinese staatspersbureau Xinhua. Op de Wanquan basisschool in de Nangchen regio in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR)- in het noordwesten van China’s Qinghai provincie, krijgen leerlingen vanaf de eerste klas minstens één les per dag in het Tibetaans en moeten ze minstens één essay per week in het Tibetaans schrijven.
Sherab Dorje, directeur van het provincieonderwijsbureau, heeft veel gereisd door Qinghai, waar veel Tibetaanse etnische minderheden wonen. Volgens de directeur konden tot 30 jaar geleden leerlingen uit arme families zich geen onderwijs veroorloven. Ze spraken Tibetaans, maar konden niet schrijven. Overal in Qinghai hebben scholen de beste infrastructuur die je er kunt vinden, zegt de directeur, hij noemt dat een opmerkelijke verandering en een gevolg van groeiende investering en overheidsinspanningen in onderwijsmiddelen in overwegend Tibetaanse gebieden.
Volgens cijfers van het Ministerie van Onderwijs van Qinghai waren er in de jaren vijftig slechts 14 basisscholen, met 900 leerlingen, in overwegend Tibetaanse delen van de provincie. Aan het begin van deze eeuw gaven volgens het bericht van Xinhua zo’n 700 basisscholen en 70 middelbare scholen les in het Tibetaans. Het aantal leerlingen bedroeg meer dan 200.000. Sinds 2016 wordt er over een periode van 15 jaar gratis onderwijs in de Tibetaanse gebieden aangeboden, zegt het onderwijsbureau. Ook het aantal Tibetaans sprekende leraren neemt volgens het persbureau toe.
Lees ook gevangenisstraf voor promoten Tibetaanse taal