• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Op de twaalfde van de twaalfde 2012, om 12.12 uur, eerste steen Van Hanh-pagode Almere

Op de twaalfde van de twaalfde 2012, om 12.12 uur, eerste steen Van Hanh-pagode Almere

6 december 2012 door de redactie

Volgende week woensdag, op de twaalfde van de twaalfde om twaalf minuten over twaalf, in het jaar 2012 wordt in Almere de eerste steen gelegd van de nieuwe Van Hanh pagode. Het tempelgebouw vervangt de oude pagode in Nederhorst den Berg, die in een slechte bouwkundige staat verkeert.

De opdrachtgever voor de nieuwbouw is de stichting Vietnamese Boeddhistische Samenwerking in Nederland (VBSN). Voor Almere is als vestigingsplaats gekozen vanwege de centrale ligging, goede bereikbaarheid en passend in de plannen van de gemeente.

Van Hanh Pagode AlmereNaar verwachting is de ruwbouw van de pagode eind 2013 klaar. Daarna volgt de afbouw. De tweede fase, de bouw van de welkomstpoort en de vijftien meter hoge toren, begint wanneer de financiën dat toelaten. Tussen de voorgevel en de openbare weg wordt een tuin aangelegd. Het ontwerp van de nieuwe Van Hanh pagode moet de integratie van de Vietnamese gemeenschap in Nederland weerspiegelen, d.w.z. volop meedoen met de samenleving, maar wel met behoud van de eigen identiteit.

Qua vormgeving zal de pagode, ook op verzoek van de gemeente Almere, een bijzondere (oosterse) uitstraling hebben. Door gebruikmaking van typisch Nederlandse bouwmaterialen, zoals baksteen en dakpannen,  wordt de integratiegedachte benadrukt.

De tempel dient in de eerste plaats Vietnamese boeddhisten in Nederland, maar bezoekers uit het buitenland zijn van harte welkom, net als bezoekers van autochtone afkomst, zegt VBSN-woordvoerder Quang Tinh. Drie keer per jaar organiseert de stichting een grote viering (het Vietnamese nieuwjaarsfeest in februari; – de verjaardag van de Boeddha (in mei) en het Vulanfeest (vergelijkbaar met moederdag) in september), waar ongeveer zevenhonderd mensen per viering naar toe komen.

Voor twaalf december en dat specifieke tijdstip is gekozen omdat dan de voorbereidingen voor de bouw klaar zijn. ‘Verder is twaalf in veel culturen een mooi rond getal. Denk aan de twaalf uur in een etmaal en de twaalf maanden in een jaar. En het boeddhisme kent de twaalfvoudige keten van oorzaken,’ legt de woordvoerder uit. De pagode biedt ruimte aan de activiteiten van de stichting VBSN. Er zijn ruimtes met logiesfuncties, zodat monniken en andere bezoekers kunnen blijven overnachten.

VBSN-woordvoerder Quang Tinh: ‘De eerste gesprekken tussen de VBSN en de gemeente Almere over de bouw van de pagode begonnen al meer dan tien jaar geleden. Hoewel er veel onderling begrip en welwillendheid was, waren er enkele lange onderbrekingen in de gesprekken, omdat er geen geschikt perceel gevonden kon worden. De huidige locatie aan de Sumatraweg voldoet wel aan de voorwaarden. De naam van de pagode is ‘Van Hanh’, net als die van de huidige pagode. Van Hanh was een Vietnamese zenmonnik die leefde van 938 tot 1025. Hij was de belangrijkste leraar en adviseur van de keizer tijdens de Ly dynastie.  Letterlijk vertaald betekent ‘Van Hanh’ tienduizend deugden.’

monniken nederhorst den bergDe activiteiten van de stichting trekken afhankelijk van de aard van de activiteit tussen enkele tientallen en vele honderden deelnemers. Nagenoeg alle activiteiten worden in de pagode gehouden. Daarnaast brengen de aan de stichting verbonden monniken veel tijd door in de pagode en kunnen Vietnamese boeddhisten en andere belangstellenden daar altijd terecht om te bidden, mediteren, lezen of voor een gesprek met de monniken. Aan de stichting zijn drie geestelijke leiders verbonden: de eerwaarde Thich Minh Giac, de eerwaarde Thich Thong Tri en de eerwaarde Olanda Ananda, een Nederlandse monnik. Zij zorgen voor de geestelijke en ceremoniële begeleiding.

De functie van de pagode is drieledig:

  • Religieus: Er is een Boeddha-altaar. Mensen kunnen in de pagode bidden, mediteren en religieuze lessen volgen. Grote en kleine ceremonies worden in de pagode gehouden. Er is een kleine bibliotheek met boeddhistische boeken.
  • Cultureel: Veel activiteiten in de pagode zijn cultureel getint. De jongerengroep houdt zich behalve met het Boeddhisme ook bezig met bestudering van de Vietnamese taal, geschiedenis, literatuur e.d. Ook aan Vietnamese zang, dans en andere kunstvormen wordt aandacht besteed.
  • Sociaal: De sociale functie van een pagode is niet nieuw. Voor de Vietnamese Boeddhisten in Nederland heeft die functie een extra dimensie. De activiteiten van de stichting zijn voor hen zeldzame gelegenheden, om andere Vietnamezen en geloofsgenoten te ontmoeten. Veel mensen hebben rondom de pagode een kennissenkring opgebouwd en bezoeken de vieringen mede met de bedoeling, om bekenden tegen te komen.

Pagode Almere plattegrondVoor de Nederlandse samenleving is de pagode vooral van belang, omdat deze bijdraagt aan een ethische samenleving. De pagode biedt een welkome aanvulling op de activiteiten van de buurthuizen, kerken etc. Met haar activiteiten in de pagode neemt de stichting overheid en gemeenten veel maatschappelijk werk uit handen. Daarnaast beantwoordt de pagode de toenemende vraag naar informatie over het boeddhisme uit alle lagen van de maatschappij en biedt de pagode faciliteiten voor beoefening.

Met haar activiteiten richt de stichting zich primair op de Vietnamezen die in Nederland wonen. Daarnaast organiseert de stichting ook een aantal activiteiten voor Nederlandse en Srilankaanse boeddhisten. Deze activiteiten worden geleid door Olanda Ananda. De stichting heeft een belangrijke maatschappelijke functie. Zij biedt Vietnamese boeddhisten de gelegenheid, om op de vertrouwde waarden en op elkaar terug te kunnen vallen, maar stimuleert daarnaast, om in grote betrokkenheid tot de mensheid, en dus ook tot de Nederlandse maatschappij, te leven. Door mensen aan te sporen volgens de normen van de Boeddha te leven tracht de stichting bij te dragen aan een ethische en veilige samenleving.

In Nederland wonen circa veertienduizend mensen van Vietnamese afkomst. De meesten kwamen in de jaren ’80 als politiek vluchteling naar Nederland. Het boeddhisme is binnen deze groepering de grootste religie. De Vietnamese cultuur wordt gedomineerd door het Mahayana-boeddhisme.  De stichting vertegenwoordigt enkele duizenden in Nederland verblijvende boeddhisten van Vietnamese afkomst.

Zie ook eerste steen

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Almere, bouw, eerste steen, Pagode, Van Hanh pagode, VBSN, Vietnam

Lees ook:

  1. Eerste steen voor Vietnamees boeddhistische pagode in Almere
  2. ‘Vietnamese boeddhistische monniken moeten stoppen met oproepen geesten en slecht karma te zuiveren’
  3. Vietnamese Hang Pagode boeddhistisch paradijs op aarde
  4. Grootste Vietnamees pagodecomplex overstroomd door boeddhistische pelgrims

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    6 december 2012 om 20:48

    Wat een geweldig mooi initiatief, daar kunnen de Hollanders nog wel wat van leren ;). Ik vind het echt een verrijking voor Boeddhistisch Nederland. Hulde aan de Vietnamese gemeenschap!

  2. Ujukarin zegt

    6 december 2012 om 21:40

    Er verandert niets fundamenteels vergeleken met de situatie in Nederhorst, maar het is fijn dat ze nu iets groter kunnen groeien en ook nog wat zichtbaarder worden. Ook de samenwerking tussen de twee ethnische groepen, de Vietnamezen (grotendeels Mahayana en stukje Theravada) en de Srilankanen op de achtergrond (Theravada), is hartverwarmend. Sadhu van een infrequent bezoeker van de Nederhorst-tempel sinds z’n prille begin ergens 1994…

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is geen metenschap
  • Het jaar 2022 – dag 181 – boeren
  • Kloof tussen boekenrecensenten en lezers – auteur plaatst advertenties in NRC
  • Vrijdag Zindag – Arbeidsmigrant
  • Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens