• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Op de twaalfde van de twaalfde 2012, om 12.12 uur, eerste steen Van Hanh-pagode Almere

Op de twaalfde van de twaalfde 2012, om 12.12 uur, eerste steen Van Hanh-pagode Almere

6 december 2012 door de redactie

Volgende week woensdag, op de twaalfde van de twaalfde om twaalf minuten over twaalf, in het jaar 2012 wordt in Almere de eerste steen gelegd van de nieuwe Van Hanh pagode. Het tempelgebouw vervangt de oude pagode in Nederhorst den Berg, die in een slechte bouwkundige staat verkeert.

De opdrachtgever voor de nieuwbouw is de stichting Vietnamese Boeddhistische Samenwerking in Nederland (VBSN). Voor Almere is als vestigingsplaats gekozen vanwege de centrale ligging, goede bereikbaarheid en passend in de plannen van de gemeente.

Van Hanh Pagode AlmereNaar verwachting is de ruwbouw van de pagode eind 2013 klaar. Daarna volgt de afbouw. De tweede fase, de bouw van de welkomstpoort en de vijftien meter hoge toren, begint wanneer de financiën dat toelaten. Tussen de voorgevel en de openbare weg wordt een tuin aangelegd. Het ontwerp van de nieuwe Van Hanh pagode moet de integratie van de Vietnamese gemeenschap in Nederland weerspiegelen, d.w.z. volop meedoen met de samenleving, maar wel met behoud van de eigen identiteit.

Qua vormgeving zal de pagode, ook op verzoek van de gemeente Almere, een bijzondere (oosterse) uitstraling hebben. Door gebruikmaking van typisch Nederlandse bouwmaterialen, zoals baksteen en dakpannen,  wordt de integratiegedachte benadrukt.

De tempel dient in de eerste plaats Vietnamese boeddhisten in Nederland, maar bezoekers uit het buitenland zijn van harte welkom, net als bezoekers van autochtone afkomst, zegt VBSN-woordvoerder Quang Tinh. Drie keer per jaar organiseert de stichting een grote viering (het Vietnamese nieuwjaarsfeest in februari; – de verjaardag van de Boeddha (in mei) en het Vulanfeest (vergelijkbaar met moederdag) in september), waar ongeveer zevenhonderd mensen per viering naar toe komen.

Voor twaalf december en dat specifieke tijdstip is gekozen omdat dan de voorbereidingen voor de bouw klaar zijn. ‘Verder is twaalf in veel culturen een mooi rond getal. Denk aan de twaalf uur in een etmaal en de twaalf maanden in een jaar. En het boeddhisme kent de twaalfvoudige keten van oorzaken,’ legt de woordvoerder uit. De pagode biedt ruimte aan de activiteiten van de stichting VBSN. Er zijn ruimtes met logiesfuncties, zodat monniken en andere bezoekers kunnen blijven overnachten.

VBSN-woordvoerder Quang Tinh: ‘De eerste gesprekken tussen de VBSN en de gemeente Almere over de bouw van de pagode begonnen al meer dan tien jaar geleden. Hoewel er veel onderling begrip en welwillendheid was, waren er enkele lange onderbrekingen in de gesprekken, omdat er geen geschikt perceel gevonden kon worden. De huidige locatie aan de Sumatraweg voldoet wel aan de voorwaarden. De naam van de pagode is ‘Van Hanh’, net als die van de huidige pagode. Van Hanh was een Vietnamese zenmonnik die leefde van 938 tot 1025. Hij was de belangrijkste leraar en adviseur van de keizer tijdens de Ly dynastie.  Letterlijk vertaald betekent ‘Van Hanh’ tienduizend deugden.’

monniken nederhorst den bergDe activiteiten van de stichting trekken afhankelijk van de aard van de activiteit tussen enkele tientallen en vele honderden deelnemers. Nagenoeg alle activiteiten worden in de pagode gehouden. Daarnaast brengen de aan de stichting verbonden monniken veel tijd door in de pagode en kunnen Vietnamese boeddhisten en andere belangstellenden daar altijd terecht om te bidden, mediteren, lezen of voor een gesprek met de monniken. Aan de stichting zijn drie geestelijke leiders verbonden: de eerwaarde Thich Minh Giac, de eerwaarde Thich Thong Tri en de eerwaarde Olanda Ananda, een Nederlandse monnik. Zij zorgen voor de geestelijke en ceremoniële begeleiding.

De functie van de pagode is drieledig:

  • Religieus: Er is een Boeddha-altaar. Mensen kunnen in de pagode bidden, mediteren en religieuze lessen volgen. Grote en kleine ceremonies worden in de pagode gehouden. Er is een kleine bibliotheek met boeddhistische boeken.
  • Cultureel: Veel activiteiten in de pagode zijn cultureel getint. De jongerengroep houdt zich behalve met het Boeddhisme ook bezig met bestudering van de Vietnamese taal, geschiedenis, literatuur e.d. Ook aan Vietnamese zang, dans en andere kunstvormen wordt aandacht besteed.
  • Sociaal: De sociale functie van een pagode is niet nieuw. Voor de Vietnamese Boeddhisten in Nederland heeft die functie een extra dimensie. De activiteiten van de stichting zijn voor hen zeldzame gelegenheden, om andere Vietnamezen en geloofsgenoten te ontmoeten. Veel mensen hebben rondom de pagode een kennissenkring opgebouwd en bezoeken de vieringen mede met de bedoeling, om bekenden tegen te komen.

Pagode Almere plattegrondVoor de Nederlandse samenleving is de pagode vooral van belang, omdat deze bijdraagt aan een ethische samenleving. De pagode biedt een welkome aanvulling op de activiteiten van de buurthuizen, kerken etc. Met haar activiteiten in de pagode neemt de stichting overheid en gemeenten veel maatschappelijk werk uit handen. Daarnaast beantwoordt de pagode de toenemende vraag naar informatie over het boeddhisme uit alle lagen van de maatschappij en biedt de pagode faciliteiten voor beoefening.

Met haar activiteiten richt de stichting zich primair op de Vietnamezen die in Nederland wonen. Daarnaast organiseert de stichting ook een aantal activiteiten voor Nederlandse en Srilankaanse boeddhisten. Deze activiteiten worden geleid door Olanda Ananda. De stichting heeft een belangrijke maatschappelijke functie. Zij biedt Vietnamese boeddhisten de gelegenheid, om op de vertrouwde waarden en op elkaar terug te kunnen vallen, maar stimuleert daarnaast, om in grote betrokkenheid tot de mensheid, en dus ook tot de Nederlandse maatschappij, te leven. Door mensen aan te sporen volgens de normen van de Boeddha te leven tracht de stichting bij te dragen aan een ethische en veilige samenleving.

In Nederland wonen circa veertienduizend mensen van Vietnamese afkomst. De meesten kwamen in de jaren ’80 als politiek vluchteling naar Nederland. Het boeddhisme is binnen deze groepering de grootste religie. De Vietnamese cultuur wordt gedomineerd door het Mahayana-boeddhisme.  De stichting vertegenwoordigt enkele duizenden in Nederland verblijvende boeddhisten van Vietnamese afkomst.

Zie ook eerste steen

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: Almere, bouw, eerste steen, Pagode, Van Hanh pagode, VBSN, Vietnam

Lees ook:

  1. Eerste steen voor Vietnamees boeddhistische pagode in Almere
  2. ‘Vietnamese boeddhistische monniken moeten stoppen met oproepen geesten en slecht karma te zuiveren’
  3. Vietnamese Hang Pagode boeddhistisch paradijs op aarde
  4. Grootste Vietnamees pagodecomplex overstroomd door boeddhistische pelgrims

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    6 december 2012 om 20:48

    Wat een geweldig mooi initiatief, daar kunnen de Hollanders nog wel wat van leren ;). Ik vind het echt een verrijking voor Boeddhistisch Nederland. Hulde aan de Vietnamese gemeenschap!

  2. Ujukarin zegt

    6 december 2012 om 21:40

    Er verandert niets fundamenteels vergeleken met de situatie in Nederhorst, maar het is fijn dat ze nu iets groter kunnen groeien en ook nog wat zichtbaarder worden. Ook de samenwerking tussen de twee ethnische groepen, de Vietnamezen (grotendeels Mahayana en stukje Theravada) en de Srilankanen op de achtergrond (Theravada), is hartverwarmend. Sadhu van een infrequent bezoeker van de Nederhorst-tempel sinds z’n prille begin ergens 1994…

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.