• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Een op de drie artiesten heeft last van (hevige) podiumangst

Een op de drie artiesten heeft last van (hevige) podiumangst

4 februari 2018 door de redactie

We staan er als publiek niet altijd bij stil, maar heel wat artiesten hebben (soms hevige) podiumangst. Dat is het thema van de voorstelling I Can See Myself Through Your Eyes van theatermaker Cecilia Moisio en jazzzangeres Ineke Vandoorn, op dinsdag 6 februari om 20.00 uur in Theater Bellevue in Amsterdam. De voorstelling staat in het teken van podiumangst en het omgaan met kritiek van journalisten, het publiek en onpersoonlijke uitingen via Twitter en andere social mediakanalen.

Voor Cecilia Moisio voelt optreden ‘als het baren van een kind’. Ineke Vandoorn is al een dag voor de voorstelling angstig. Ze zijn echter niet de enige podiumkunstenaars met hevige podiumangst. Uit onderzoek door de Muziekpoli van het Leids Universitair Medisch Centrum blijkt dat maar liefst een op de drie er last van heeft. Volgens psychiater en oprichter van de Muziekpoli Esther van Fenema ligt het percentage podiumkunstenaars met angstklachten in werkelijkheid mogelijk hoger.

Psychische klachten zijn volgens haar moeilijk bespreekbaar in dit wereldje en worden vaak weggestopt. De vaak ongezouten kritiek onder meer via sociale media maakt de druk op artiesten alleen nog maar groter vindt Van Fenema. Aan recent wetenschappelijk onderzoek door de Muziekpoli namen studenten van het Conservatorium in Amsterdam deel. Vlak voor, tijdens en na het optreden werd hun hartslag, ademhaling en huidtemperatuur gemeten. De spanning nam vooral in hevigheid toe op het podium, bleek uit de metingen. Gemiddeld liep de hartslagfrequentie op tot 150 slagen per minuut, te vergelijken met een professionele sporter die een topprestatie levert.

Om het taboe over angst en angst voor kritiek onder artiesten te doorbreken hebben Cecilia Moisio en Ineke Vandoorn er hun voorstelling over gemaakt. Tijdens I Can See Myself Through Your Eyes laten ze de bezoeker door middel van dans, theater, video en kunst letterlijk en op een intense manier ervaren wat kritiek doet met hun identiteit als artiest en persoon.

 I Can See Myself Through Your Eyes van theatermaker Cecilia Moisio en jazz zangeres Ineke Vandoorn, op dinsdag 6 februari om 20.00 uur in Theater Bellevue in Amsterdam.

Categorie: Geluk, Gezondheid, Nieuws, Opmerkelijk Tags: Esther van Fenema, I Can See Myself Through Your Eyes, muziekpoli, podiumangst, sociale media

Lees ook:

  1. ‘Vijfenzestig procent van de jongeren tussen de 12 en 24 jaar heeft een slechte slaapkwaliteit’
  2. Indiase auteur bedolven onder kritiek – ‘zitten op Boeddhabeeld ongepast’
  3. Dalai Lama – ‘speciale mantra en zwarte thee om corona te bestrijden nepnieuws’
  4. Ondanks blokkades CCP – opkomst van binnenlandse sociale media in Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.