Afgelopen april was ik een lang weekend in Berlijn met mijn moeder. Van tevoren had ik al op diverse plekken gelezen dat Berlijn dé plek is om vegan buiten de deur te eten. Dat bleek ook echt mijn ervaring. Ik eet zelf niet uitsluitend vegan, maar wel bij voorkeur vegetarisch of veganistisch, en ik zag ontzettend veel eettentjes en afhaalrestaurantjes waar specifiek met vegan cuisine of vegan opties geadverteerd werd, ontzettend gaaf! Niet lang nadat ik terug was zag ik dat de Nijmeegse Merel, die de vegan blog Blackbirds and Cakes schrijft, een heel mooi tweedelig overzicht heeft geschreven van vegan eetmogelijkheden in Berlijn, die ik jullie van harte aanbeveel: lees ze hier en hier.

Op onze eerste avond belandden mijn moeder en ik in een heel gezellig Vietnamees restaurant, waar we vol enthousiasme allerlei verschillende gerechten uitprobeerden. Dat werd vergemakkelijkt door de wijze waarop de kaart was vormgegeven, veel gerechten waren beschikbaar in tapas-hoeveelheden met zowel een reguliere als een vegan variant. Mijn moeder was met name dol op de spring rolls, een Vietnamees gerecht dat ook in Plum Village (het klooster van Thich Nhat Hanh in Frankrijk, waar ik zelf ook als Wake Upper al een paar keer ben geweest) regelmatig op tafel komt. Een recept daarvoor circuleert al langer binnen Wake Up kringen, en zal ik binnenkort posten. Ik was zelf erg verrast door de dumplings, officieel niet Vietnamees maar Chinees, maar vrij algemeen in diverse Aziatische restaurants inmiddels.

Eenmaal thuis kon ik niet wachten om een eigen variant van de dumplings te maken. Het bleek super simpel om te maken en tegelijkertijd een ontzettend leuk gerecht om vrienden en familieleden mee te verrassen. Door de rijke smaken kan het niet anders dan dat het ook bij de meest notoire vleeseters in de smaak valt. Echt een aanrader dus!

Ingrediënten (klein hoofdgerecht voor ongeveer 4 personen, ofwel 50 stuks, bereidingstijd +/- 45 min):

  • ongeveer 2 pakjes Wonton vellen uit de vriezer van de Aziatische toko (er staat meestal wel op hoeveel erin zitten – let erop of ze vegan zijn, als je daar voor wilt kiezen!)
  • 4 cm gember
  • 6 bosuitjes
  • 250 g seitan (gehakt)
  • 250 g groentes, heel klein in blokjes gesneden, bijv. 1 wortel (ik gebruikte een paarse ‘regenboog’ wortel, voor wat kleurvariatie), ¼ spitskool, 50-100 gr champignons of oesterzwammen en wat spinazie
  • zoute sojasaus (bijv. Tamari, van de natuurvoedingswinkel)
  • teentje knoflook
  • bos verse koriander
  • rijstazijn
  • (zwart) sesamzaad, een paar theelepels
  • een ijzeren zeef of stoommandje

Bereidingswijze:

Zorg ervoor dat je de dumplingvellen op tijd ontdooit, bijv. ’s ochtends vroeg al uit de vriezer halen.

Snijd de seitan en alle groentes heel fijn, in stukjes van 3×3 mm ongeveer. Schil en rasp de gember (of als je geen fijne rasp hebt, snijd hem dan in nog kleinere stukjes dan de groente). Roerbak vervolgens alles in een grote koekenpan of wok met wat olijfolie of kokosolie gedurende ongeveer 5 minuten (houd een klein beetje gember – 1 tl – apart om door het dipsausje te doen). Roer op het laatst er nog flink wat gehakte verse koriander door het wokmengsel heen.

Pers de knoflook, en meng met wat peper, de gemberrasp en 8 EL sojasaus en 6 EL rijstazijn tot een lekker sausje. Proef en varieer naar smaak!

Rooster in een koekenpan een paar eetlepels sesamzaad (of zwart sesamzaad, ook wel Nigellazaadjes genoemd) en roer deze door het sausje, of serveer ze in een apart bakje. Het is leuk om ook nog een bakje met gehakte verse koriander erbij op tafel te zetten.

Maak vervolgens het aanrecht goed schoon en maak je klaar om de dumplings te gaan vullen en dichtvouwen. Je hebt een kommetje koud water nodig om je vingers in te dopen. Maak met een vinger de buitenste rand van het ronde velletje een beetje vochtig (ongeveer een vingerbreedte). Leg vervolgens een theelepel aan vulling op het midden van het velletje en vouw het velletje dubbel. Je kan daarna met een vork de kanten dicht op elkaar drukken en een mooi patroontje creëren. Als je zo’n 6 dumplings hebt gevouwen, kun je de eerste lading gaan stomen.

Breng hiervoor een medium pan met een laag water erin aan de kook. Hang er een ijzeren zeef boven en leg daar voorzichtig de dumplings in. Je kunt ook een bamboe stoommandje gebruiken als je die hebt natuurlijk. Ik gebruikte eerst zelf mijn metalen groente-stoommandje, dat je onderin een pan water met een klein laagje water kunt zetten, maar doordat daar relatief veel metaal aan zit afgewisseld met vrij kleine gaatjes, plakten de dumplings enigszins vast aan het metaal. Met de zeef ging het daarom gemakkelijker bij mij, en dat zou ik je dan ook aanraden.

Stoom de dumplings gedurende ongeveer 7 minuten totdat het velletje wat witter is geworden en een beetje glazig. Je kunt ook even eentje testen voordat je ze er allemaal uithaalt. Herhaal met de volgende porties.

Serveer ze op een mooie schaal met het sausje, de geroosterde sesamzaadjes en eventueel nog wat verse koriander ter decoratie.

Eet smakelijk!

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

2 reacties op Anneke Comello – Eenvoudige Vegan Dumplings (Chinese ‘ravioli’)

  1. Ellen schreef:

    Heerlijk Anneke, jouw luchtige praktische enthousiaste bijdrages !

  2. Suus schreef:

    Dit ga ik beslist een keer maken, dank voor het delen! :D

Reageer

Juist spreken bestaat uit:

  • Onthouding van het vertellen van leugens
  • Onthouding van het spreken van lasterende taal
  • Onthouding van het spreken van harde woorden
  • Onthouding van onzinnig gepraat

Dit zijn de regels voor het reageren op deze site.

Menu