• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Onderwijs » Ad van Dun – Zinvolle krijgskunst kan last helpen verlichten

stiltij 4

Ad van Dun – Zinvolle krijgskunst kan last helpen verlichten

23 september 2015 door Ad van Dun

Regelmatig maken deelnemers bij wijsheidsplek Stiltij gebruik van een oefening die de bodhicitta-generator heet. Deze visualisatie-oefening leert hen de juiste intentie te wekken en de juiste expressie te vinden in wat er gebeurt elk moment. Ze leren bodhisattva’s te zijn, bevrijdende en inspirerende mensen in een lastig boeddhadomein dat de wereld heet.

Voor bodhisattva’s is krijgskunst een heel bruikbare discipline om last te helpen verlichten. Het leert hen:

  1. de juiste strijd leveren
  2. de juiste tegenstander kiezen
  3. de juiste wapens hanteren.

Vertaald naar de praktijk: we leren houding, beweging en techniek.

De juiste strijd – houding

bodisattvaVrede is het doel van alle strijd. Dat wil zeggen: een kwaliteit van leven realiseren waarin zich geen onrust meer aandient, geen behoeftigheid, geen motief tot strijden dus. De juiste strijd is de definitieve strijd, de strijd die ons helpt alle moeite te overwinnen.

Strijden is dus geen doel op zich; zolang we strijd aantrekkelijk vinden of mijden, is dat een teken dat we verkeerde strijd hanteren. Alle inspanning is slechts middel, hetzij voor eigen doelen, hetzij in dienst van andermans doelen. Het uiteindelijke doel is bevrijding, het vrijmaken (blootleggen) van de vervulde levenshouding die niet meer vastgehouden of bewaakt hoeft te worden – én niet verloren kan gaan.

Natuurlijk beperk je je in het begin tot een actieradius (strijdperk) die te overzien is. Je wilt niet verloren gaan in de hevigheid van alle krachtenspel dat op je afkomt: onzekerheid, verleiding en bedreiging. We starten door onze vermogens in te zetten op een passende schaal en in een haalbare frequentie: dagelijkse meditatie en ademoefening bijvoorbeeld, of werken aan souplesse en gezondheid.

Uiteindelijk zal er geen hiaat meer zijn in je oefenen. Heel je leven, dag in dag uit, blijkt oefening te zijn. En naarmate zelfoverwinning steeds concreter en waardevoller wordt, zullen alle zelfzuchtige doelen om te strijden steeds verder uit beeld verdwijnen. Oefenen wordt zo de expressie van het leven zelf, de volheid voelen van alle bestaan.

De juiste tegenstander – beweging

Al snel blijkt dat de grootste moeite – diepste twijfel, hardnekkigste blokkade, vreemdste hapering – te vinden is in onszelf en niet in de omstandigheden of in de ander. Alle frustratie brengt je onherroepelijk tot de conclusie dat jijzelf degene bent die niet alleen de meeste last heeft maar die deze last ook onbewust in stand houdt en dus veroorzaakt.

logo-stiltijOnze eigen blindheid en alle daaruit voortkomende onvermogens zijn de eerste vijanden in deze strijd, en dat maakt de strijd des te noodzakelijker. Niet alleen van je anderen lastig met die onaffe, behoeftige druktemakerij, ook in jezelf creëer je conflict op conflict. Dit zal natuurlijk niet meteen zichtbaar zijn voor je, zeker niet de subtielste zwaktes en vatbaarheden, maar al struikelend ga je het beseffen en er oog voor krijgen.

Door blind en verkeerd in het leven te staan heb ik me gedurende lange tijd in de nesten gewerkt. Ik ben beland in een kleingeestig bestaan door strijd te zoeken waar geen strijd was of te vermijden waar hij aangegaan moest worden, door vrede te breken waar vrede heerste of na te laten van vrede te genieten als dat mogelijk was.

Alle projecteren van externe tegenstand is blindheid. We willen niet erkennen dat op de eerste plaats wijzélf moeten werken aan verbetering. Zelfoverwinning is noodzakelijk, want zolang je je eigen motieven niet eens kunt inschatten zul je moeilijk anderen kunnen beoordelen op hun intenties en handelingen. Hoe zie je sluipend gevaar? Besef je wat er op het spel staat? Is het wel nodig je over van alles zo druk te maken – of zo onverschillig te blijven? Dat zijn leerzame vragen, die ons meteen ook inzicht geven in andermans motieven.

De juiste wapens – techniek

Als we onszelf leren beheersen, onszelf leren bevrijden van alle overbodige beknelling, zullen we de daardoor verworven kwaliteit als vanzelf inbrengen in onze omgang met anderen. Je stelt je beschikbaar, je verwacht niet meteen van alles, je leeft geruster. Oefening maakt je tolerant, het verbindt je met je kracht en je raakt op een open manier geïnteresseerd in alles en iedereen.

Heel je apparaat (lichaam, adem en geest) is één groot expressie-instrument, één permanent werktuig waarmee je opereert in de wereld. Met geest, gevoel en lichaam maak je verbinding met anderen, deel je ervaringen, vervul je functies, onderzoek je de bedoeling van het leven elk moment. Je beschikt over een veel groter arsenaal aan heilzame, bevrijdende, kracht schenkende middelen dan je ooit kon vermoeden.

De geest wordt gevoed door de creatieve, vruchtbare stroom van het leven zelf waarin geen houvast te vinden is. Al die verschillende waarneembare vormen zijn manifestaties van grote, vormloze werking. En de adem verspreidt zich intussen vrij in elke richting, in elk tempo, op elke manier, steeds jou zuiverend en verruimend en verbindend met alles.

Je lijf tenslotte leunt naar wat tastbaar is of aangeraakt moet worden, dat wil zeggen, naar wat elk moment vraagt om opname in jouw geestelijke ruimte, in jouw gewaarzijn. Binnen die grenzeloze geest fungeert je fysieke bestaan elk moment als compressiepunt voor het universum, zodat alle verschijnselen en omstandigheden optimaal bediend kunnen worden, conform hun innerlijke bedoeling en hun uiterlijke manifestatie. Dankzij jouw stevig en ontspannen aanwezig zijn, d.w.z. dankzij de bevrijdende verbinding met jouw leunvermogen en aandacht, kan alle leven ongedwongen leren bewegen.

De essentie van krijgskunst is het oplossen van behoeftigheid (*) Die behoeftigheid uit zich in onrust, hebzucht en agressie. Behoefte wordt gestild in de beleving van eigen voorzien-zijn middels het realiseren van kracht, inzicht en verbinding. De krijger bekwaamt zich in deze kwaliteiten en wordt zo een heilzaam instrument in dienst van anderen.

Bodhisattva Guanyin hand vanWaar de strijd in het begin vooral een voordeel zoeken is voor jezelf (ongemak bestrijden) en jij in dienst daarvan talloze tegenstanders zag en alles tot wapen leek te willen maken, blijk je gaandeweg een strijd te leveren van heel andere aard: een heel normale strijd.

Als bodhisattva voer je de dagelijkse goedheidsstrijd, beginnend bij jezelf: niet zozeer via karma loslaten maar vooral door in alles dharma toe te laten. Wie dit motief op hartsniveau herkent, zal blij zijn het dagelijks te kunnen belichamen.

Een fragment van de training spirituele krijgskunst (aikido) kun je beluisteren via deze podcast:

http://dharma.stiltij.nl/podcast-download/2343/15-08-31-afscheid-van-kleinheid.mp3

link: 15-08-31 Afscheid van kleinheid – podcast op stiltij.nl

(*) Behoeftigheid is een vertaling van het klassieke boeddhistische begrip lijden.

Categorie: Boeddhisme, Onderwijs Tags: Ad van Dun, beknelling, Bevrijding, bodisathva, krijgskunst, lasten verlichten, zinvolle krijgskunst

Lees ook:

  1. Ad van Dun – Zinvolle krijgskunst kan last helpen verlichten
  2. ‘Mijn reis terug naar de open ruimte van de geest’ – met als gids Han de Wit
  3. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?
  4. Ad van Dun – Aikido, vredig vechten, de inleiding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    23 september 2015 om 19:59

    Je hebt de essentie van de krijgskunst i.r.t. de dharma wat mij betreft mooi en verstaanbaar samengevat.

  2. Reinder zegt

    24 september 2015 om 04:45

    Een inspirerend artikel.

  3. Léon zegt

    24 september 2015 om 08:05

    “De essentie van krijgskunst is het oplossen van behoeftigheid. Die behoeftigheid uit zich in onrust, hebzucht en agressie”.

    Als je geen last hebt van behoeftigheid heb je dus geen krijgskunst nodig.

    • ad zegt

      24 september 2015 om 12:18

      Léon, je kon lezen dat met ‘behoeftigheid’ hier ‘lijden’ (duhkha) wordt bedoeld, het grondprobleem van mens-zijn. Er zijn nogal wat thee- en koffiedrinkers die hier dagelijks mee te maken hebben.

      • Léon zegt

        24 september 2015 om 12:33

        “Er zijn nogal wat thee- en koffiedrinkers die hier dagelijks mee te maken hebben”.

        Is er dan iemand die dit ontkend heeft? Daarom nogmaals: als je geen last hebt van behoeftigheid heb je dus geen krijgskunst nodig.

        • Nic Schrijver zegt

          24 september 2015 om 13:02

          Sterker nog, als je geen last hebt van behoeftigheid heb je het niet nodig een reactie te plaatsen!

          • Léon zegt

            24 september 2015 om 13:40

            Hallo Nic, zolang als je je eigen opmerkingen begrijpt is alles in orde.

          • Nic Schrijver zegt

            24 september 2015 om 16:58

            Ik heb toch nog wat last van behoeftigheid. Jij ?

  4. Léon zegt

    24 september 2015 om 17:04

    “Ik heb toch nog wat last van behoeftigheid. Jij?”.

    Objectief bekeken zeker wel, maar subjectief niet.

  5. Joop Ha Hoek zegt

    24 september 2015 om 17:22

    Juist spreken is je onthouden van onzinnig gepraat.

    • Léon zegt

      24 september 2015 om 17:27

      “Juist spreken is je onthouden van onzinnig gepraat.”

      Dat is gesproken! Krachtige taal!

    • kees moerbeek zegt

      24 september 2015 om 19:20

      Hopelijk overkomt BD dit nooit. Menig FB initiatief krijgt hiermee te maken.

Primaire Sidebar

Door:

Ad van Dun

Ad van Dun is een dharmabeoefenaar, geschoold door zen en aikido en grondiger nog door het leven zelf. Hij is de auteur van het boek "Dharmium, serum van wijsheid" en schrijft gedichten onder de naam Gedel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.