KFC (Kentucky Fried Chicken) is door het Nederlands publiek gekozen tot Liegebeest van 2015. Dit is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn in een verkiezing door Wakker Dier. KFC heeft niet gereageerd op de nominatie.
KFC krijgt de prijs omdat zij op haar websitepagina “Don’t worry, Eat Happy” kakelt dat je je ‘geen zorgen hoeft te maken’, omdat zij zorgen voor ‘goede kwaliteit kip’. Maar KFC gebruikt gewoon plofkip en daar maken veel consumenten zich juist wel zorgen over. KFC kreeg dan ook verreweg de meeste stemmen van de zes genomineerden. Nummer twee en drie in de verkiezing zijn de varkensconcepten Duroc d’Olives en Friberne – beide te koop bij (Keur)slagers. Beide hebben aangegeven het gewraakte promotiemateriaal aan te passen.
Kandidaten stoppen met misleiden
Van de zes kandidaten hebben er vier toegezegd om de reclame aan te passen. De kandidaten gaven toe dat zij mogelijk misleidend waren. Duroc d’Olives, genomineerd vanwege een foto van een big in het gras, heeft alle promomateriaal met deze foto teruggetrokken en ontwerpt een nieuwe folder. De varkens komen namelijk niet buiten. Ook Frievar gaat aanpassingen doen aan de folder over het vlees van het Friberne Gaasterland kruidenvarken: zo verdwijnt bijvoorbeeld het weiland van de folder, net als de woorden ‘vrolijke’ en ‘blije varkens’ en ‘stressvrije omgeving’.
Danone meldde aan Wakker Dier dat zij niet 100% kunnen garanderen dat alle koeien buiten komen, en zal het plaatje van koeien in de wei daarom van de Danone Nature yoghurt verwijderen.
Melkunie is de enige producent die niet alleen de verpakking aanpast, maar ook aangeeft te gaan onderzoeken of zij het welzijn van de dieren kunnen verbeteren. Op de geitenmelk verpakking prijkt nu een geit in de wei, terwijl de geiten niet buiten komen. Melkunie past de verpakking aan en geeft aan op zoek te gaan naar geitenmelk met weidegarantie.
Het Gouda Holland Keurmerk dat op haar website en tv-spot suggereert dat zij uitsluitend weidemelk gebruiken, doet naar aanleiding van de verkiezing wat aanpassingen aan de website. De tv spot blijft hetzelfde, maar er zijn geen plannen om deze opnieuw uit te zenden.
Dierenleed vaak verdoezeld
Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat de écht diervriendelijkere producten weinig kans maken door de vele Liegebeesten in het schap. Mooie plaatjes en leuzen misleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten. “Als op een worst eerlijk vermeld werd wat voor een leven een varken in de vee-industrie had, met plaatjes erbij, at iedereen allang biologisch,” aldus Hanneke van Ormondt, woordvoerster van Wakker Dier. “De harde werkelijkheid zullen we met deze campagne niet op de verpakking krijgen. Maar wat we wel kunnen bereiken is dat eerlijke producten een betere kans krijgen”. De verkiezing werkt want ieder jaar zijn er fabrikanten die hun reclame aanpassen, of nog beter: de dieren een beter leven geven.
Liegebeesten van voorgaande jaren
Vorig jaar ging de titel Liegebeest naar de huismerk kaas van Plus met daarop een tekening van een koe met haar kalf in de wei. Kalveren worden standaard vrijwel direct weggehaald bij de moeder, en de kaas had geen weidegarantie. In 2013 won McDonald’s omdat het bedrijf ontkende dat zij plofkip gebruikt. In 2012 was Iglo de winnaar vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking met plofkip. Het jaar ervoor kreeg CDA-kamerlid Ger Koopmans de twijfelachtige eer o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term “scharrelei” de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen, terwijl ‘schuurei’ een betere naam zou zijn. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfsvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van”. Destijds leden de meeste kalveren nog aan bloedarmoede.