Gesjoemel van autofabrikanten met de uitstoot van auto’s zorgt voor extra ziekte en vroegtijdige sterfte in Nederland. Doordat auto’s niet aan de Europese uitstootnormen voldoen, gaan bewoners aan drukke straten gemiddeld twee en een halve maand eerder dood. Dat blijkt uit berekeningen van Milieudefensie op basis van cijfers van het RIVM.
Het Nederlandse wagenpark stoot in de praktijk 50 procent meer stikstofoxiden uit dan wanneer alle auto’s aan de uitstootnormen zouden voldoen: 74 miljoen kg per jaar in plaats van 50 miljoen kg. Een derde van alle stikstofdioxide in onze lucht is dus ‘sjoemelstikstof’. Dankzij gesjoemel haalt Nederland Europese luchtkwaliteitsnormen niet
Het gerommel met de uitstoot zorgt er ook voor dat Nederland de Europese wet overtreedt. Sinds 1 januari van dit jaar moet Nederland voldoen aan de Europese concentratienorm voor stikstofdioxide. Het is nu al duidelijk dat we dat lang niet overal gaan halen en dan is Nederland officieel in overtreding. Europa kan ons hiervoor hoge boetes opleggen. Als alle auto’s in de praktijk hadden voldaan aan de uitstootnormen, zouden er volgens het RIVM nu vrijwel geen overschrijdingen van die concentratienorm meer zijn.
Tot 2,5 maand levensverlies
Het RIVM berekende dat de concentraties stikstofdioxide in onze buitenlucht gemiddeld voor alle inwoners van Nederland 2 microgram/m3 lager zouden liggen dan nu, als auto’s in de praktijk zouden voldoen aan de Europese uitstootnormen. Op plaatsen met veel verkeer kan dat oplopen tot 5 a 10 microgram/m3. “Dat zijn enorme verschillen”, volgens specialist luchtkwaliteit Anne Knol van Milieudefensie. “Gemiddeld leven mensen langs drukke wegen tot wel twee en een halve maand korter. Dat komt nog bovenop het effect van al die andere luchtvervuiling, dat is puur het effect van het gesjoemel.”
Europa moet maatregelen nemen
Niet alleen Volkswagen probeerde stiekem meer te vervuilen dan mag. Ook van vele andere automerken is bekend dat de uitstoot in de praktijk veel hoger is dan op papier. Van alle diesels voldoet slechts 1 op de 10 in de praktijk aan de normen voor stikstofoxiden. “Het is de hoogste tijd dat auto’s in de praktijk net zo schoon zijn als op papier”, aldus Knol. “Europa moet snel strenge praktijknormen invoeren en eindelijk uit de greep van de auto-industrielobby komen. Auto’s die niet voldoen aan de eisen moeten worden teruggeroepen en aangepast. En er moet volledige transparantie komen over de software die de motoren aanstuurt, om dit soort fraude in de toekomst te voorkomen.”