De zogenoemde klimaatrebellen van Extinction Rebellion hebben vanmorgen tijdens de ochtendspits in de buurt van Amsterdam Centraal Station, en later ook bij het stadhuis actie gevoerd. Met hun actie willen ze de aandacht vestigen op het feit dat de gemeente via het vervoersbedrijf GVB zaken doet met de fossiele energieindustrie, ondanks de klimaatcrisis.
Extinction Rebellion wil dat de overheid eerlijk communiceert over klimaatverandering. “Dat de gemeente Amsterdam de klimaat-noodtoestand uitroept, maar tegelijkertijd greenwashing campagnes van fossiele bedrijven zoals Shell in de publieke ruimte toestaat, vinden wij hypocriet en misleidend voor de Amsterdamse burgers”, aldus de rebellen.
Extinction Rebellion plakte stickers over een advertentie van Shell op de pont van- en naar noord. Zo was het logo van de fossiele reus vervangen door een opgestoken middelvinger, en de hashtag #MakeTheFuture vervangen door #TellTheTruth. Tell the truth (vertel de waarheid) is een eis van Extinction Rebellion, dat wil dat de overheid eerlijk communiceert over klimaatverandering. “Dat de gemeente Amsterdam de klimaat-noodtoestand uitroept, maar tegelijkertijd de pont naar noord met Shell-reclame beplakt, vinden wij hypocriet”, aldus de rebellen. De gemeente Amsterdam is enig aandeelhouder van de GVB.
Om en rond de aankomstplek van de pont waren donderdagochtend verscheidene Extinction Rebellion-rebellen aanwezig om de toeschouwers aan de hand van toespraken en flyers de waarheid over Shell te vertellen.
Vervolgens trokken de rebellen naar de Stopera waar ze de commissievergadering verstoorden. Daar riepen ze de gemeente op om tot actie over te gaan en om alle banden met fossiele partijen zoals Shell te verbreken. Dat geldt ook voor bedrijven waar de gemeente aandelen in heeft, zoals de GVB. De rebellen boden ook een brief aan wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ontwikkeling en Duurzaamheid, Groenlinks) aan.
Shell investeert volgens ER 25 miljard dollar per jaar in olie en gas en is van plan om dat bedrag de komende vijf jaar te verhogen tot minstens 30 miljard. Hiermee worden de afgesproken doelen van het Klimaatakkoord van Parijs niet gehaald. Extinction Rebellion vindt daarom dat reclame voor Shell niet thuishoort in Amsterdam: “Met #MakeTheFuture claimt Shell onze toekomst, terwijl het juist met haar daden onze toekomst vernietigt.”