Thijssen ging, naarmate het reinigingsproces op gang kwam, door een hel. Soms werd hij geestelijk en emotioneel volledig uitgeschakeld. Hij voelde een verschrikkelijke oerpijn. Alle onopgeloste gevoelens en pijnen werden onder de microscoop gelegd. Thijssen ervoer dat hij ze nooit werkelijk gevoeld en geïntegreerd had.
Gezondheid
Ook in 2016 was het Prinsjesdag – de Koning zei wat hij dacht van die begroting
Prinsjesdag 2016. Hoe dacht de Koning werkelijk over de Rijksbegroting. Een terugblik en een toekomst die niet anders is.
Einde van de voedselactie in Bagan, Myanmar (Birma)
‘Ik was getuige van de tragedie van twee monniken uit twee kleine kloosters in het gebied van Oude Bagan, die meestal onbekend zijn bij de bezoekers en toeristen. Uit de verhalen van hun medemonniken bleek dat deze oude monniken ziek waren en niet konden komen om de voedselactie bij te wonen.’
Documentaire ‘Bouddhisme, la loi du silence’ over misbruik in Tibetaanse boeddhistische gemeenschappen nu online te zien
De film bevat uitgebreide beelden van het strafproces in België tegen Robert Spatz (alias Lama Kunzang), die in afwachting is van de uitspraak van het beroep tegen zijn veroordeling terwijl hij in Spanje woont. Het werpt nieuw licht op de betrokkenheid van Matthieu Ricard bij Spatz en zijn (voor)kennis van de mishandeling en het misbruik van minderjarige kinderen.
Leven in Thailand – er is een vrouw gestorven
Er is een vrouw van 66 gestorven. Ze was al een tijdje ziek, vanwege het werken in met bestrijdingsmiddelen besproeide velden. Maar de langst zittende premier van Nederland had even geen plek voor haar in zijn gebeden.
Niet iedereen is het gegeven om de kluit te belazeren (1)
Dat machtige lieden georganiseerd ritueel misbruik zouden maken van kinderen is ‘een variatie op het zogeheten bloedsprookje: de eeuwenoude leugen dat joden (christelijke) kinderen ontvoeren.’ Veel Europeanen geloofden dat joden het bloed van christelijke kinderen dronken of er matses mee maakten, bloedlaster genoemd. Vanaf de 12de eeuw waart het gerucht rond in verschillende Europese landen, met gruwelijke gevolgen.
Dick – Twee Boeddha’s
Volkomen wederzijdsheid. In de bodhisattvagelofte gaat het niet om een ik dat zulke mooie voornemens heeft of die zulke mooie dingen doet, maar in de eerste plaats om een ik dat bereid is om bevrijding te ‘ondergaan’. In de herkenning van de Boeddha in de ander gebeurt dat.
Geen dood, geen vrees (41) – Mediteren
De Boeddha zei: ‘Alles wat geboren wordt, moet sterven.’ Als er sprake is van geboorte, is er ook sprake van dood. Als er sprake is van links, is er ook sprake van rechts. Als er een begin is, moet er ook een eind zijn. Dat is hoe de dingen er in de historische dimensie uitzien.
Boeken – atlas van ons brein
Veranderen social media onze hersenen?
Nepal vereert pre-pubermeisjes als reïncarnatie van godin
De processie waarbij de meisjes worden vereerd, verloopt volgens drie methoden: het hindoeïsme, het boeddhisme en het tantrisme.
Het jaar 2022 – dag 250 – nieuwsmijders
Het nieuws is er wel maar wordt niet meer geconsumeerd.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het zijn allemaal onze kinderen…(en die moeten vechten)
Het leger, de heerser, de imperialist, en de wapenfabrikant, wie heeft het recht om met leven en dood te speculeren met de jongere generatie?
Het jaar 2022 – dag 248 – poep/pies
De ouderen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Nederlanders willen stop op palingvisserij
Het gaat extreem slecht met de Europese paling en er is nog maar ongeveer 3% over van het aantal dat er in de jaren 70 zwom.
Documentaire ‘Bouddhisme, la loi du silence’ over misbruik in Tibetaanse boeddhistische gemeenschappen nu online te zien
De film bevat uitgebreide beelden van het strafproces in België tegen Robert Spatz (alias Lama Kunzang), die in afwachting is van de uitspraak van het beroep tegen zijn veroordeling terwijl hij in Spanje woont. Het werpt nieuw licht op de betrokkenheid van Matthieu Ricard bij Spatz en zijn (voor)kennis van de mishandeling en het misbruik van minderjarige kinderen.
Het jaar 2022 – dag 248 – radeloos
De windturbines, zonne-energie en het gas. En de winsten.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeken – dit leven
Als het leven eeuwig is, zou het dan nog de moeite waard zijn?
‘Boeren houden van koeien’ campagne Liegebeest van 2022
De Liegebeestverkiezing is ook dit jaar effectief gebleken: drie van de vijf kandidaten beloofden al snel na hun nominatie beterschap. Snackproducent Van Dobben stopt met plofkip. Supermarkt Plus jokt niet meer over ‘vrij rondlopende’ kalfjes en Jumbo verwijdert een claim over ‘natuurlijk gedrag’ van tilapia van zijn website.
Eten kopen of het huis verwarmen
De politiek demonstreert op pijnlijke wijze hoe we functioneren vanuit een besef van ‘ik-tegen-de-wereld’. Er wordt met elkaar omgegaan vanuit de overtuiging dat ze elkaars tegenstanders zijn en men vraagt zich af hoe de ander kapot gemaakt kan worden. Samenwerking bestaat nauwelijks, hoewel men wel steeds doet alsof.
Het jaar 2022 – dag 247 – zorgelijk
De huisarts: val me niet lastig met vermoedens.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Een nonnenklooster in Pyin Oo Lwin
Nonnenkloosters fungeren in Myanmar vaak ook als wezenhuizen en scholen omdat er nauwelijks een sociale structuur bestaat hiervoor.
De oorsprong van Kathina
In de tijd van de Boeddha trokken monniken te voet door India. In de regenperiode, wanneer monniken door de modder moesten lopen, beschadigden ze ongewild de gewassen van de plaatselijke landbouwers. Nadat dezen hierover klaagden, besloot de Boeddha dat de monniken in de regenperiode op één plaats zouden blijven.
Rotterdam – Extinction Rebellion met eigen ‘Wereld Planeet-sloopje Dagen’
Met de actie dopen de rebellen de Wereldhavendagen om tot de ‘Wereld Planeetje-sloop Dagen’. De Rotterdamse haven is de grootste vervuiler van Nederland en het vieren daarvan is volgens XR daarom ongepast.
Boeddha of Karl Marx
In zijn blog citeert Sudarshan Ramabardan uit Ambedkars beroemde toespraak Buddha or Karl Marx: ‘De Boeddha zou geweld nooit toestaan, de communisten wel. Zonder twijfel behalen de communisten snelle resultaten, want als je het middel van uitroeien van mensen gebruikt, blijft er niemand over die tegen je opstaat. Om humaniteit te behouden zijn niet alleen economische waarden nodig, maar ook spirituele . De Boeddha streefde ernaar om de morele instelling van de mensen te veranderen zodat ze het pad vrijwillig volgen.’