• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » De geniepige hypocrisie van een duurzaam Unilever

De geniepige hypocrisie van een duurzaam Unilever

30 januari 2014 door Jules Prast

“Wie zijn die betrokken Unilever-mensen in België en Nederland die zorgen dat we onze duurzaamheidsambities waarmaken?” Dat vraag ik me oprecht af na een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde.

Ik hou van de Keuringsdienst van Waarde, een televisieprogramma van de KRO dat zich bezighoudt met de kwaliteit van producten die we dagelijks gebruiken, zoals olijfolie en toiletpapier.

Het programma is er een expert in om de discrepantie tussen schone merkbeloftes en de nuchtere werkelijkheid aan de kaak te stellen. Terwijl de onderzoeksjournalistiek bij kranten wegkwijnt door bezuinigingen, floreert deze bij de Keuringsdienst van Waarde.

Onbereikbaar
In de uitzending van donderdag 23 januari jongstleden werd Unilever, de eigenaar van het theemerk Lipton, letterlijk op de korrel genomen. Want wat doen die zoet smakende korrels in een zakje groene thee van Lipton? Welnu, veel groene thee in zakjes blijkt om te beginnen een restproduct van mindere kwaliteit dat een toevoeging nodig heeft om ergens naar te smaken.

Niemand van Lipton is bereid om toe te lichten wat die zoet smakende korrels nu zijn die je tussen de theeblaadjes aantreft wanneer je een theezakje openscheurt. De marketingmanager houdt zich volstrekt onbereikbaar.

Het is uiteindelijk een voedsellaboratorium dat via massaspectrometrie, een microscopisch onderzoek, de waarheid aan het licht brengt. De korrels in de theezakjes van Lipton bestaan voor het overgrote deel uit tafelsuiker.

Controlevraagje
Kortom, hetzelfde Unilever dat zich tegenwoordig graag afficheert met duurzaamheid, lijkt er volgens mij bij betrokken dat de mensheid langzaam wegzakt in een suikervergiftiging en probeert deze ongemakkelijke werkelijkheid zoveel mogelijk toe te dekken.

Vorige week nog stond Paul Polman, de bestuursvoorzitter van Unilever, in de Volkskrant met een groot interview over de duurzaamheidsambities van zijn bedrijf. Goede PR, maar onder het groene gras gaat ook een addertje schuil van een stukje geniepige hypocrisie. De uitzending van de Keuringsdienst van Waarde kwam net te laat om de Unileverbaas een controlevraagje voor te schotelen.

Er zijn twee lessen te leren uit deze casus. Om te beginnen dat je aan marketingmanagers weinig hebt wanneer de media met kritische vragen op de deur kloppen.

Belangrijker dan dit vind ik dat we merken niet moeten ophemelen, maar erdoorheen prikken. Contradicties horen bij bedrijven, bij ieder bedrijf, maar laten we die dan ook zien en er iets mee doen. “Merken zijn de kerken van de eenentwintigste eeuw,” wie zei dat ook alweer? Wordt het ook hier niet tijd voor kerkverlating? Bij ons is de thee van Lipton per vandaag uit de voorraadkast verwijderd.

Juist spreken
“Wie zijn die betrokken Unilever-mensen in België en Nederland die zorgen dat we onze duurzaamheidsambities waarmaken?” Dat is de zin die je aantreft wanneer je rechtsonder op de website van Lipton klikt op de link ‘Unilever’.

Ik zou ze graag eens ontmoeten en recht in de ogen kijken, onder het genot van een kopje groene thee. Want dat is uiteindelijk de enige remedie. In de heelheid van het moment, in persoonlijk contact, de werkelijkheid leren zien zoals deze is. Praatjes vullen de gaatjes van onze innerlijke leegheid niet en suikerkorrels in theezakjes al evenmin.

Het wordt nog erger. Wanneer je op de site van Lipton klikt op het tabblad ‘Thee en gezondheid’, dan treft je daar de volgende zin aan over hun producten: “ZERO CALORIES – Inderdaad. Een kopje thee bevat geen enkele calorie.” Dit heeft er veel van weg dat er hier niet juist wordt gesproken. Ik zie althans niet in hoe je suiker aan je groene thee kunt toevoegen zonder dat er ook sprake is van calorieën.

Er is nog een derde les. Ga stemmen voor de Europese verkiezingen later dit jaar. Veel van de regeltjes over voedselvoorschriften worden op Europees niveau gemaakt. Sommige van “die betrokken Unilever-mensen in België en Nederland die zorgen dat we onze duurzaamheidsambities waarmaken” bewerken als lobbyist de Europese instanties, bijvoorbeeld om regels te voorkomen die het verbieden suiker aan producten toe te voegen.

Rookgordijn
Het is de nachtmerrie van de voedselindustrie, van Nestlé en Coca Cola tot McDonald’s en Unilever, dat ze ooit in de Verenigde Staten in een ‘class action’ rechtszaak worden gedaagd wegens medeplichtigheid aan de diabetesexplosie onder de bevolking. Een claim van honderden miljarden dollars voor schadevergoeding aan patiënten en nabestaanden, naar het voorbeeld van de tabaksindustrie. Hoe lang heeft u als producent eigenlijk geweten dat suiker toevoegen verslavend en ongezond was?

Sommige duurzaamheidsinspanningen van grote bedrijven zoals Unilever zijn absoluut gemeend en effectief, zeker wanneer het gaat om minder energiegebruik in de productie en dus om lagere kosten. Andere zijn discutabel of ronduit PR en een rookgordijn om een niet zo fraaie waarheid te verdoezelen.

Strandvolleybal sponsoren door Coca Cola of groene salades bij McDonald’s, het doet er niet aan af dat de winstmachine draait op het commercieel exploiteren en instandhouden van de ongezonde gewoontes van mensen die tegenover hun lijden in de verleiding de verkeerde oplossing voor hun problemen kiezen.

– Leessuggestie: Angst, een boek door Thich Nhat Hanh uit 2013, gaat in op de relatie tussen stress, verdringing en de productie en consumptie van ongezond voedsel. Het boek van de bekende mindfulnessauteur bevat praktische aanbevelingen en oefeningen om ongezonde gewoontes om te keren naar gezond en heilzaam gedrag.

Categorie: Gezondheid, Politiek Tags: bedrog, Jules Prast, thee, unilever

Lees ook:

  1. Greenpeace gaat plastic monster te lijf met ‘ship tour’ op de Rijn
  2. Greenpeace – bedrijven verwaarlozen belofte over ontbossing: 50 miljoen hectare verwoest
  3. Het jaar 2019 – dag 263 – zwijgen
  4. Greenpeace – Ondanks keurmerk zijn bedrijven nog steeds betrokken bij ontbossing

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerard de Puit zegt

    30 januari 2014 om 22:27

    Het gaat bedrijven om winstmaximalisatie, als meest belangrijke issue. Duurzaamheid, milieu en gezondheid zijn van secundair belang. Hoe groter het bedrijf des te meer gaat die stelling op, multinationals spannen de kroon.

    • Jules Prast zegt

      30 januari 2014 om 22:36

      Tegelijkertijd hoorde ik Herman Wijffels deze week bij de Boeddhistische Omroep (OBA live) uitleggen dat het multinationals als Unilever zijn die nu het voortouw nemen met experimenten op het gebied van recycling. Waarmee ik bedoel te zeggen dat de werkelijkheid mogelijk genuanceerder is dan we misschien denken.

  2. Van Puymbroeck Philippe zegt

    1 februari 2014 om 09:24

    We kunnen met z’n allen natuurlijk stoppen met de aankoop van voeding van deze magnaat. Maar ik denk dat we individueel ook de sociale media moeten gebruiken om te tonen dat we dit niet willen zien gebeuren

  3. maarten zegt

    2 februari 2014 om 12:55

    @ jules prast, hierboven
    Ik begrijp dat hemelhoge ophemelen van Wijffels niet. De man heeft zich, eenmaal op afstand van de bankwereld, laten bombarderen tot universiteitsprofessoortje-in-duurzaamheid, laat zich overal horen als bezorgd over milieu, duurzaamvoorstander, dikke vrienden met beatrix en het establishment, goeie neus voor de ondefinieerbaar zwalkende opinie van de samenleving.

    En toch : deze vooraanstaande, overal “bewonderde” ex-topman van de Rabobank (de bank die er na het libor-schandaal ook minder fraai begint uit te zien) : was hij niet de leidende bankier bij dat grandioze decennia-lange financieren van boeren, die (in hun streven naar meer geld) al die megestallen (voor varkens, maar ook melk en kippen) hebben gebouwd ?

    Ik zie Wijffels minimaal meer als een verdwaalde inkeerling (McNamara, die de Vietnam-oorlog omarmde en uitbreidde, was ook zo’n inkeer-type), en maximaal als een varken dat net op tijd, door eigen vlijt, aan zijn lot (gerookte ham bij Albert Heyn) is ontsnapt. Als milieuprofeet fraai van profiel maar ver over de houdbaarheidsdatum. De Triodosbank heeft hem, afegezien van een enkel misplaatst optreden, nooit binnen gelaten, en dat lijkt mij terecht.

  4. Gerard de Puit zegt

    3 februari 2014 om 07:57

    Het is niet alleen Unilever die zich op het geniepige pad begeeft. Nederlands grootste koffiebrander brengt een zoetmiddel op de markt waar met grote letters Stevia op staat, maar van die stof zit er slechts een fractie in. De grootste grutter in Nederland verkoopt biologische Hazelnootpasta waar slechts 13% hazelnoten in zitten, maar wel 47% suiker, van biologische teelt, dat dan weer wel. Het ergste hiervan is dat dit goed gevonden wordt door de overheid. In mijn ogen is het rechtmatig zwendelen.
    Wat Maarten op 2 februari schrijft ben ik het volledig mee eens.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.