• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » XR – ‘Politie treedt hard op tegen vreedzame FLINTA-blokkade’

XR – ‘Politie treedt hard op tegen vreedzame FLINTA-blokkade’

12 oktober 2021 door de redactie

Vanaf het middaguur werpen honderdvijftig activisten van Extinction Rebellion (XR) voor de tweede dag een blokkade op bij de Tweede Kamer en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, op het kruispunt Prins Clauslaan / Juliana van Stolberglaan in Den Haag. De rebellen zijn geweldloos, maar de politie treedt volgens XR-woordvoerders  direct hard en gewelddadig op.

Met hun actie vragen de activisten aandacht voor de rol van onderdrukkende systemen in de klimaat- en ecologische crisis, en de invloed van deze crises op gemarginaliseerde personen. Het midden van de blokkade bestaat volledig uit FLINTA-personen. FLINTA is een Duitse term die staat voor vrouwen, lesbiennes (wat als queer vrouwen wordt verstaan), intersekse, non-binaire, trans- en agender personen.

FLINTA-personen gaan volgens XR wereldwijd voorop in de strijd voor klimaatrechtvaardigheid. Bovendien hebben landen met een betere representatie van FLINTA-personen volgens XR progressiever en milieuvriendelijker beleid. Daarom hebben deze personen een prominente rol in de acties op de tweede dag van de Klimaatrebellie.

In het midden van de FLINTA-blokkade van vandaag had een tempel moeten staan die aandacht vraagt voor de verschillende onderdelen van het giftige systeem. Het dak van de tempel representeert het ‘toxic system’ en de zuilen representeren ‘colonialism’, ‘patriarchy’ en ‘capitalism’. Zo zou de blokkade in een oogopslag duidelijk maken waar het om gaat. De politie heet de tempel verwijderd. De activisten laten zich daar niet door weerhouden. ‘Voor FLINTA-personen is klimaatrechtvaardigheid van het grootste belang,’ zegt woordvoerder Pippi.

Het politiegeweld van vandaag is volgens XR een vervolg op gisteren, toen met name vrouwelijke en non-binaire rebellen slachtoffer werden. XR: ‘Een van hen werd bij de keel gegrepen door een agent, een ander werd zo hardhandig in de bus gesmeten dat zij tegen een raam botste en bewusteloos raakte, een derde werd op haar hand geslagen met een hamer, en weer anderen werden hardhandig losgemaakt en over straat gesleurd, in sommige gevallen aan hun haar. Ook vandaag treedt de politie gewelddadig op, zo zijn er onder andere mensen aan hun haren om de grond getrokken.’

XR zegt dit geweld te  veroordelen. ‘Extinction Rebellion gaat niet voor niets de straat op. De crisis is NU! Wij komen vreedzaam in actie voor klimaatrechtvaardigheid voor iedereen. Het politiegeweld van gisteren en vandaag laat zien hoe hard dat nodig is. De politie toont zich onderdeel van het giftige systeem, waarin geweld en overheersing gelijk staan aan macht.’

XR: ‘De klimaat- en ecologische crisis raken iedereen, maar gemarginaliseerde personen worden extra hard geraakt. Ongebreideld kapitalisme gaat voor op de belangen van degenen zonder macht. Hoe groter de klimaatchaos, hoe extremer de gevolgen voor gemarginaliseerde personen. Het merendeel van de klimaatrampen vindt plaats in het mondiale Zuiden. Daarmee worden voornamelijk Inheemse mensen, zwarte mensen en mensen van kleur geraakt. Aankomende zaterdag is Extinction Rebellion daarom aanwezig bij de Indigenous Liberation Demonstratie van Stichting Aralez in het Nelson Mandelapark in Amsterdam.’

Bron XR.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Milieu, Natuur, Politiek Tags: blokkades, Den Haag, FLINTA, klimaatrebellie, XR

Lees ook:

  1. Extinction Rebellion blokkeert meerdere kruispunten Den Haag
  2. XR blokkeert gebouw ministerie Economische Zaken
  3. Internationaal biomassa protest tijdens Brusseltop
  4. Extinction Rebellion legt politiek centrum van Nederland plat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. rudy zegt

    12 oktober 2021 om 14:47

    Op zich een goed bericht, maar wat doet dit in het boeddhistisch dagblad?

    • Joop Ha Hoek zegt

      12 oktober 2021 om 15:33

      Boeddhisme is overal, milieu, natuur, vrede, veiligheid. Moge iedereen gelukkig zijn. Ik wens je een lang, gezond en veilig leven toe.

  2. Pascal zegt

    14 oktober 2021 om 10:26

    Is dit het Boeddhistisch Dagblad, of de website van de Internationale Socialisten of BIJ1? Sorry, maar ik vind het hinderen van gewone mensen in hun dagelijkse voortgang dus niet geweldloos. Je raakt daar niet degenen mee die je juist wilt bereiken en je verspeeld daarmee de sympathie die je juist van de bevolking wil hebben. Verder doet dit artikel geen recht aan ‘onthouding van onzinnig gepraat’. Het is voor een cis-gender blanke heteroman net zo vervelend als Nederland onder water komt te staan als voor een non-binaire alfabet-persoon. In mijn oordeel slaan deze activisten de plank mis en het BD slaat de plank eveneens mis door dit artikel zonder kritische kanttekeningen te plaatsen.

    • Joop Ha Hoek zegt

      14 oktober 2021 om 10:32

      Gelukkig plaatst u wel een kritische kanttekening. Dank u wel. Er is een boeddhistische leraar die zegt: kom van dat kussen af, doe wat als het nodig is.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is nat gaan
  • Het jaar 2022 – dag 137 – functioneringsgesprek
  • Boeken – Lucht
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Guy – Onthechting (P. viveka)

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens