• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Boeddha in de bajes – het zijn mensen

Boeddha in de bajes – het zijn mensen

9 juli 2021 door de redactie

De ‘boeddhisten‘ worden ze genoemd in de bajes, de boeddhistische geestelijk verzorgers. Gedetineerden zijn meer dan hun daad, vinden ze en zo gaan ze ook met gedetineerden om. Dat is ook de opvatting van oud-gevangenisdirecteur Frans Douw die eind 2015 met pensioen ging na een lange carrière die volledig in het teken heeft gestaan van wat hij ‘menswaardige detentie’ noemt: gedetineerden verdienen veel meer vertrouwen en autonomie dan ze doorgaans in een gevangenis krijgen.

In zijn boek ‘Het zijn mensen’ schrijft hij over het gevangeniswezen en zijn rol daarbinnen. Een gevangenis is een omgeving waarin ongelijkheid, angst en onderdrukking een grote rol spelen. Eigenlijk staat de gevangenis voor alles wat Douw haat. En precies dat maakte hem tot een gedreven mensen-directeur. Douw ging eind 2015 met pensioen na een lange carrière die volledig in het teken heeft gestaan van wat hij ‘menswaardige detentie’ noemt: gedetineerden verdienen veel meer vertrouwen en autonomie dan ze doorgaans in een gevangenis krijgen. Dat helpt om de schade van detentie te beperken, maar ook kunnen ze zich zo beter voorbereiden op hun terugkeer in de maatschappij. Openhartig en met vaardige pen beschrijft hij in ‘Het zijn mensen’ zijn loopbaan in verschillende Nederlandse gevangenissen en klinieken en neemt hij zijn lezers mee naar een wereld die voor de meesten van ons gesloten blijft. Hij maakt invoelbaar wat in de krant of bij de politiek vaak onzichtbaar blijft: gevangenen zijn eerst en vooral mensen met recht op herstel en terugkeer.

Een passage uit het boek: ‘Even later stapte ik de observatiecel binnen. De schuimrubber matrasblokken lagen verspreid door de ruimte en op een van hen zat mevrouw Carlsen. ‘Dag mevrouw Carlsen. Ik ben de directeur, Frans Douw.’ De kleine, magere vrouw was een jaar of dertig. Ze keek me gespannen onderzoekend aan, en zei niets. Ik hurkte diep door de knieën en nam ook plaats op een blok, maakte het me gemakkelijk en keek rond. Tussen ons in stonden een stuk of vijf plastic waterbekertjes. Ik zag dat ze gevuld waren met ontlasting.

‘Komt u om me te neuken?’ ‘Nee, dat niet. Ik kom even kijken hoe het met u gaat.’ ‘Grappig. Ik ben hier namelijk niet.’ ‘Oké, dan zit ik hier even, als u het goedvindt.’ We zwegen een tijdje. Ik rook een weeïge lucht maar had daar geen last van. Ik ontspande me. Mevrouw Carlsen observeerde me aandachtig. ‘U bent een lieve man.’ ‘Dank u. Fijn dat u dat zegt.’ ‘De mensen daar komen me hier elke dag neuken.’ ‘Welke mensen?’ ‘Zij allemaal.’ Ze knikte naar de deuropening. Twee collega’s stonden in de cel, twee op de gang. ‘Ik ga mijn best doen, zodat u rust krijgt. De dokter komt straks.’‘ Ik wil geen pillen meer.’ ‘Het belangrijkste is dat u zich goed gaat voelen.’ ‘Als de dokter komt, ben ik er niet.’ ‘Ik moet naar Den Haag, daarom heb ik dit pak aan. Ik kom deze week nog even langs.’

(…) Terwijl ik de cel verliet keek ik nog even om en zag de starende blik waarmee ze me nakeek. In de trein naar Den Haag belde het afdelingshoofd:  ‘Toen de collega’s de deur weer opendraaiden kregen ze de volle laag. Poep en pies, midden in hun gezicht. Ze zijn naar huis om zich om te kleden.’

Frans Douw werkte op de psychiatrisch-forensische afdeling van de Bijlmerbajes en kwam op in de hal van het NS-station Amsterdam Centraal geregeld oud-gedetineerden tegen. De reizigers liepen om de man of vrouw heen alsof zo iemand niet bestaat. Douw zegt dat dat hem raakte, hoe kan je zo met mensen omgaan? Voor hem betekende dat nog meer motivatie om zich voor deze mensen in te zetten.

Zoals in een vorige aflevering van Boeddha in de bajes een gevangenbewaarder al schreef zitten veel psychiatrisch patiënten opgesloten in gevangenissen. Ze horen er eigenlijk niet thuis maar veel psychiatrische instellingen zijn gesloten en de bewoners de straat op geschopt. Ook Douw zag als directeur van de Forensische Observatie- en Behandelingsafdeling in de Bijlmerbajes mensen die in andere gevangenissen waren stukgelopen vanwege psychiatrische problemen. Vaak hadden ze lang in isoleercellen gezeten of zonder behandeling opgesloten, zoals de gevangenbewaarder schreef.

Frans Douw werkte veertig jaar in het gevangeniswezen, hij was directeur van vier gevangenissen. Hij beleefde hoe gedetineerden in een hokje werden geplaatst, dat er soms -door een collega directeur- over werd gepraat alsof het dieren zijn.

De oud-gevangenisdirecteur schrijft niet alleen over zijn werk in de bajes maar richt zijn blik ook op de maatschappij, de leverancier van gedetineerden. Armoe, dakloosheid, ontspoorde gezinnen. Daar hebben we als samenleving, als burgers, liever niet mee te maken. Een gebrek aan zorg voor elkaar. Terwijl je ook even contact kunt maken, laten zien dat je iemand opmerkt, vindt Douw.

Zo deed hij dat ook in de gevangenis: altijd de mens zien. Iemand die iets verschrikkelijks heeft gedaan, heeft ook altijd andere kanten. Daarnaast probeerde hij te begrijpen waar de daad vandaan komt, wat die persoon zélf heeft meegemaakt, bijvoorbeeld in zijn jeugd. ‘Meestal is een ­dader zelf ook een slachtoffer geweest,’ zegt hij in een interview in een Amsterdamse krant

Die instelling vraagt oefening, erkent hij. ‘We zijn ­geneigd de wereld in te delen in goed en kwaad. Het is prettig om te denken dat een gevangene een ander soort mens is dan jij, dan kun je jezelf weer beter voelen. Maar in ieder van ons schuilt een dader: je kunt niet leven zonder dat je anderen onrecht aandoet. Ook dan hoor je bij de gemeenschap, het is belangrijk niemand uit te sluiten.’

We zijn niet meer de milde straffers die we in Europa ­altijd waren, constateert Douw. Hij is niet tegen straffen, integendeel. ‘We kunnen niet accepteren dat mensen ­geweld gebruiken of zich spullen van een ander toe-­eigenen. Maar een straf of maatregel die je oplegt, moet wel de veiligheid dienen.’

Een lezer van het Boeddhistisch Dagblad reageerde op een vorige aflevering van Boeddha in de bajes dat criminelen geen recht hebben op een goede, allemaal luxe zegt hij, het verblijf in de bajes die hij vergelijkt met het Hiltonhotel. Douw erkent dat de situatie in gevangenissen behoorlijk luxe lijkt maar ook bureaucratisch is en gestuurd door regels. Dat schept afstand, werkt vervreemdend, de menselijke maat lijkt weg, vindt hij.

Het werk in de gevangenis behelst volgens Douw méér dan opsluiten, maar mensen voor te bereiden op terugkeer in de samenleving en ze uit te nodigen andere keuzes te maken. Als iemand een zwaar vergrijp heeft gepleegd, is dat een heel moeilijke weg, maar je kunt herstellen. ‘Het gaat niet altijd goed: dat risico zul je moeten nemen. Het alternatief is iedereen die iets verkeerd heeft gedaan opsluiten en de sleutel weggooien.’

Categorie: Boeddha in de bajes, Boeddhisme, Geluk Tags: Frans Douw, terugkeer

Lees ook:

  1. Boeddha in de bajes – The village
  2. In India vastzittende Srilankaanse boeddhistische pelgrims nu snel naar huis
  3.  Geen dood, geen vrees (29) – terugkeer
  4. ‘Waardige terugkeer van Rohingya moslims  naar boeddhistisch Birma moet mogelijk zijn’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.