• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Het jaar 2021 – dag 78 – verzet

Het jaar 2021 – dag 78 – verzet

19 maart 2021 door Joop Ha Hoek

Ik ben opgegroeid in een tijd dat de vakbonden veel macht hadden, politieke partijen nog redelijk te vertrouwen waren en dat mensen de straat opgingen om hun eisen kracht bij te zetten, zoals havenarbeiders in Rotterdam en de grote landelijke demonstraties tegen de kruisraketten, georganiseerd door het IKV. Ik liep met vrienden mee in die tochten en was actief binnen de vakbond, bereid om stakingsbrekers hardhandig op straat te zetten. Minkukels die wel profiteerden van loonsverhogingen en extraatjes maar weigerden het werk neer te leggen. Solidariteit, weet je wel.

De tijden zijn veranderd, mijn vakbond waarvan ik al sinds 1967 lid van ben, biedt cursussen aan en adviseert over rechtsbescherming van journalisten die door de politie in hun werk worden bedreigd en gehinderd. En geeft internationaal erkende perskaarten uit waarmee aan de autoriteiten gevraagd wordt de houder niet te hinderen in zijn werk.

De macht van bonden is tanende met al die flexwerkers zonder contract en een goede pensioenopbouw. Die macht is gestoeld op de bereidheid eisen kracht bij te zetten door het werk neer te leggen. Zoals bij Tata Steel, maar dat is een zeldzaamheid. Als uw machtige arm het wil…Welke ZZP’er durft dat nog aan? En welke gevestigde organisatie durft het aan om het verzet tegen coronamaatregelen te bundelen en die te leiden? Als er al behoefte aan is.

Wetenschappers, kenners van de beweegredenen van mensen die in verzet komen, zeggen dat we naar de opstandelingen moeten luisteren ook al zijn we het niet met hen eens. In een gesprek wroeten naar de dieper liggende redenen van de mensen die bijvoorbeeld tegen de lockdown en avondklok zijn. Ze niet als schorremorrie te zien.

Er is geen actief IKV, interkerkelijk vredesberaad meer en de bonden zijn er niet voor deze opstandelingen. Kerken zijn tapijtwinkels geworden. De politiek laat mensen in de steek, in de Tweede Kamer heeft 90 percent van de politici een academische achtergrond, zelfs de Partij van de Arbeid kent geen arbeiders meer. Zo’n zestig percent van de Nederlanders vertrouwt de politiek niet, in België is dat 70 percent en in de zuidelijke landen loopt dat op tot wel 90 percent.

Als volksvertegenwoordigers het volk niet meer vertegenwoordigen trekken mensen gele hesjes aan en blokkeren wegen en voeren actie. De burgermacht.  Onder meer Macron en Rutte hadden daar in eerste instantie geen antwoord op, lieten zich door pr-lui adviseren, en ontvingen de gele hesjes in het Torentje en Élysée om ze te laten weten naar hun eisen te luisteren. Inpakken heet dat. De hesjes trapten daar in, er was alleen nog maar een zogenaamd wij-front, dachten ze.

Het kan ook anders, in het Duitstalige gebied van België adviseren burgerraden over zaken die hen raken politici die daar ook naar luisteren. De burgerwacht.

Vorige week was er op het Malieveld in Den Haag een bijeenkomst van zogenoemde koffiedrinkers en anderen die het niet eens zijn met de coronamaatregelen. Veel demonstranten droegen geen mondkapjes en hielden geen afstand. Het veld stroomde vol, er waren er meer dan toegestaan was als je afstand zou houden. Dat komt, zegt een demonstrant, omdat de politie op andere plekken in Den Haag demonstranten opving en ze naar het Malieveld begeleidde. Waar de politie op een gegeven moment paarden, honden, een waterkanon en manschappen inzette omdat de demonstranten zich niet aan de regels hielden. Ook tegen mensen die vreedzaam onder een gele paraplu liepen, een variant op het gele hesje.

Een dag later werden in het Journaal afschuwelijke beelden vertoond van een op de grond liggende demonstrant waarin een politiehond zich had vastgebeten en politiemensen de weerloze man met lange latten in elkaar sloegen. Het deed me denken aan het politiegeweld in Amerika tegen meestal zwarten. Afschuwelijk.

Mensen beklaagden zich, dienden klachten in en een politiechef zei dat deze beelden niet direct de oorzaak duidden van de bijtende hond en slaande agenten en er eerst een onderzoek moest plaatsvinden. Wat eraan vooraf is gegaan. Terwijl je als burger denkt: een hond hoort geen mens te bijten die weerloos op de grond ligt en met de lange lat geslagen te worden. In het boeddhisme gaat het om het nu en dat is wat ik zag toen en nu.

Een vertegenwoordiger van AI zei dat politiemensen tijdens de opleiding geleerd wordt niet op het hoofd van demonstranten te slaan en dat toch gebeurde. En politiehonden worden al tijdens de opleiding getreiterd en met elektrische apparaten bewerkt door hun burger opvoeders, zoals laatst tijdens een reportage op tv bleek, om ze fanatiek te maken.

Je zou kunnen zeggen: eigen schuld, dikke bult. Je weet dat als je naar het Malieveld afreist en de regels niet naleeft en er te veel mensen op dat veld staan, de politie ingrijpt. Nu maakte de burgemeester van Den Haag een eind aan die demonstratie.

Het Malieveld en al die andere plaatsen in de wereld waar mensen in opstand komen tegen de leiders en politici en gevestigde orde, zijn plaatsen, voorbeelden van een gebrek aan vertrouwen. Zelfs de politie demonstreert er voor een betere beloning. Corona lijkt nu de aanleiding om de straat op te gaan, maar er zijn veel meer onderliggende oorzaken. Zoals gebrek aan een zorgzame samenleving, kansen op een vaste baan, betaalbare gezondheidszorg, je veilig voelen, gehoord en gezien worden, niet belazerd worden door een belastingdienst. Er toe doen, niet alleen op 17 maart.

Er is een behoefte aan een nieuw leger des heils in onze samenleving. Geloof in elkaar.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Opmerkelijk, Politiek Tags: demonstreren wantrouwen politiek, gele hesjes, hondenbeet

Lees ook:

  1. Wat kreunt daar in het kreupelhout?
  2. Onthulling van (il)legaal beeld van Martin Luther King in Amsterdam
  3. Torenhoge muurschildering tegen klassenongelijkheid op Leidseplein
  4. Vakbond FNV vindt vaccinatieplicht corona verwerpelijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Cees van Winden zegt

    21 maart 2021 om 10:10

    Dit is ook mijn beleving, het is een wereld die ik niet wil.
    Ik zoek de oplossing in mezelf en droom een wereld van vrede en respect.
    Mijn wereld kies ik zelf en elke poging om dat waar te maken en lukt vervult me met emotionele blijdschap.
    Heb je naaste lief als jezelf is geen gebod maar een levensstijl.

    Als het lukt?
    Waarom zou het niet lukken

    Moedig voorwaarts.

    Cees van Winden

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Universele verantwoordelijkheid Climate Meeting
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 156 – klok
    • Wethouder – Toch militaire lading uit Israël op containerschip Izmir in haven Rotterdam
    • Boeddhistische doeners en denkers 79 – de serie
    • Dalai Lama dringt aan op vreedzame dialoog met China
    • Tibet Informatiebureau sluit zich aan bij wereldwijde herdenkingen ter ere van de martelaren op plein Hemelse Vrede

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.