• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » BOS-tv en radio » ‘Wie kan er nou een definitie geven of een programma boeddhistisch is’

‘Wie kan er nou een definitie geven of een programma boeddhistisch is’

15 september 2012 door Joop Ha Hoek

De maand september is voor de publieke omroepen in Hilversum per traditie het moment om na het zomerreces de draad weer op te pakken. De vooraankondigingen van mooie programma’s zijn niet van de lucht. Ook de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) maakt zich op voor een nieuw en waarschijnlijk inspirerend kijkseizoen. De omroep verhuisde enkele weken geleden naar het gebouw van de vrijzinnige VPRO. De BOS blijft, zo is het voornemen van de directie, op een onafhankelijke wijze programma’s maken.

Marja Timmer is voorzitter van de participatieraad (PAR), die de BOS-directie adviseert over het inhoudelijke aspect van de programmering. In de raad hebben belangrijke, al dan niet bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) aangesloten, boeddhistische gemeenschappen zitting. Op uitnodiging kunnen individuele boeddhisten lid worden van de raad. De BOS vindt dat door de samenstelling van de participatieraad de omroep breed en sterk geworteld is in boeddhistisch Nederland.

Marja Timmer, voorzitter PAR
Marja Timmer, voorzitter PAR

Sommige kijkers hebben kritiek op de programma’s die de BOS-tv sinds 2001, het jaar van de eerste uitzendingen, uitzendt of produceert. Ze vinden ze niet boeddhistisch genoeg. Het BD sprak met Marja Timmer onder meer over die kritiek. En welke invloed de PAR uitoefent op de programmering van de BOS.

‘In de PAR vertegenwoordig ik het zencentrum Noorder Poort. Ongeveer 3,5 jaar geleden ben ik toegetreden tot de raad en driekwart jaar terug ben ik voorzitter geworden. Ik ben de opvolger van Dorothea Franck die sinds 2003 die functie bekleedde. Het werk in de raad spreekt mij erg aan. Twee keer per jaar komen de leden bijeen. De programmamakers geven ons dan een toelichting op hun productie. Ieder van ons is vrij om zich daar een mening over te vormen en die ook in te brengen. Wij beoordelen die producties als meer dan gemiddelde kijkers en luisteraars. Zo letten we erop dat alle stromingen binnen het boeddhisme aan bod komen. De programma’s worden natuurlijk ook inhoudelijk beoordeeld. Wij doen het op onze eigen wijze en onbelemmerd.

Zo vond een lid in de boeddhistische context het programma over Marten Toonder helemaal niks. Daar wordt dan flink over gediscussieerd. Maar het is uiteindelijk aan de BOS-directie om iets met die kritiek te doen. Vanuit de raad wordt er geen veto over uitgesproken. We willen niet op de stoel van de programmamaker gaan zitten. Deze moet zijn vrijheid behouden om naar eigen keus en inzicht zijn productie te maken. Ik heb sterk de indruk dat onze mening telt en er door de directie naar ons geluisterd wordt. In het verleden was er vanuit de raad kritiek op de programmering en die is toen bijgesteld.’

Marja Timmer boeddhabeeld‘Hoe beoordelen we de programma’s die worden gepresenteerd? Mij gaat het niet om de techniek, de camerastandpunten en zo. Daar heb ik geen verstand van, ik let op de inhoud, de boodschap soms. En als beeldend kunstenaar misschien ook wel op de esthetiek van de programma’s. Ik kan daar wel of niet gecharmeerd van zijn, maar ook hier geldt dat het de smaak van de maker is. En er is natuurlijk niks mis mee als die aansluit bij die van het publiek. Ieder voor zich beoordelen de leden van de raad, waarvan ik vind dat die het boeddhisme in Nederland op een goede manier vertegenwoordigen,  of die producties wel boeddhistisch genoeg zijn en aansluiten bij de boodschap en visie die de BOS wil uitdragen. De raad vindt naar mijn mening, ondanks de discussies die wij voeren over programmaonderdelen,  dat dat op een goede en juiste wijze gebeurt. Ik merk ook dat de belangstelling vanuit de sangha’s om zitting te nemen in de PAR toeneemt. Ze zijn van harte welkom. Ook ongebonden boeddhisten, want wie bepaalt wat een sangha is. Zijn dat drie mensen? Of meer? Voor de BOS is het ook prettig om via dat kanaal meer meningen te horen.’

‘Sommigen hebben kritiek op de BOS dat die bij het maken, aankopen van producties en uitzenden niet boeddhistisch genoeg zou zijn. Dat is een lastig punt. Zelf kan ik me er in vinden als deze omroep het boeddhisme breder ziet dan alleen de dharma, maar ook het effect van de leer belicht op mensen, op de samenleving. Dan trek je het naar mijn idee veel breder en komen ook aardse zaken aan de orde, zoals rijkdom en armoede. De BOS wil zowel geïnteresseerden in het boeddhisme maar ook de gevorderde en in het boeddhisme ervaren kijker mooie programma’s bieden. Ik vind dat die twee redelijk in balans zijn.

In vergelijking met andere kleine omroepen, zoals de Joodse, doen wij het in de breedte uitstekend en maakt de BOS programma’s die ook voor een breder publiek interessant zijn. Daarmee voldoet zij ook aan haar opdracht. Overhet algemeen vind ik de kwaliteit van de BOS-programma’s goed. Het enkele weken geleden uitgezonden programma over Leonard Cohen vond ik prachtig. Daar zaten veel mooie elementen in, ook boeddhistische. Van sommige documentaires kan je je afvragen of er genoeg elementen in belicht worden, het goed is uitgediept. Persoonlijk vond ik de twee documentaires over de jarenlange retraites, mensen die afscheid namen van hun familie en de buitenwereld,  indrukwekkend. Ik wist niet wat ik zag. Anderen vonden dat de beleving van de deelnemers niet goed was uitgediept. Het blijft altijd een kwestie van smaak en hoe ver je zelf al op het boeddhistische pad bent.’

‘Wat zijn boeddhistische programma’s, wie kan daar nou een definitie voor geven. Veel programmamakers zijn overtuigd boeddhist.  Maar hoe breed trek je het, wat is boeddhistisch? Bestaat daar een blauwdruk voor? Weet jij het? Ben je boeddhist als je toevlucht hebt genomen? Of lid bent van een sangha? En hoe zit het dan met ongebonden boeddhisten? Ben je boeddhist als je twee boeddhistische boeken in je kast hebt staan? Iedereen heeft toch zijn eigen beleving over wie een en wat een boeddhist is. De BOS slaagt er naar mijn mening goed in om dat in de programmering tot uiting te brengen en ook aan het boeddhisme gerelateerde onderwerpen te behandelen. Dat is ook de opdracht, programma’s maken voor een breed publiek. Je blik op de wereld richten.

Gertjan Mulder (l) BOS en Lennart van der Meulen VPRO

Voor mij zijn kijkcijfers niet belangrijk, binnen de raad wordt er wel eens over gesproken als een programma goed is bekeken. Maar ze zijn niet bepalend. Wat veel mensen wel eens vergeten wordt is dat de BOS uniek is in de wereld. Er is geen ander land dat een boeddhistische omroep heeft. Daar mogen we best wel gelukkig mee zijn. Ik zou wel eens met de critici in gesprek willen gaan. En luisteren naar hun feitelijke argumenten waarop zij baseren dat de BOS niet boeddhistisch genoeg zou zijn en de PAR geen gezag of invloed zou hebben. Ik ben er wel tevreden over hoe de raad functioneert en er naar ons wordt geluisterd.‘

‘Als PAR-voorzitter ben ik ook lid van het algemeen bestuur. Dat houdt toezicht op het financieel beleid van de BOS en op het reilen en zeilen van de organisatie. Ik ben me nog aan het inwerken maar heb al wel het gevoel voldoende informatie uit de organisatie te krijgen om als bestuurder goed te kunnen functioneren. De BOS is een kleine organisatie en enkele mensen daarin ken ik beter. Als er iets aan de hand zou zijn, schromen ze niet om de telefoon te pakken en mij als bestuurder te informeren. Ook het bestuur is klein, op dit moment telt het drie mensen. Ik hoop op een snelle uitbreiding met nog eens twee leden.’

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, BOS-tv en radio, Interviews, Nieuws Tags: Boeddhistische Omroep Stichting BOS, kritiek, Marja Timmer, PAR, printbatch2, programma's

Lees ook:

  1. ‘Participatieraad BOS is een wassen neus, een alibi voor eigengereidheid’
  2. Lassche uit ernstige kritiek op BOS en BUN
  3. Marijke Lassche: ‘Ik wil me herkennen in die organisaties, is dat te veel gevraagd?’
  4. Hallelujah, Leonard Cohen is back

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Chris zegt

    16 september 2012 om 10:40

    In de reactie van Marja Timmer staat te veel “ik” en “wij”.
    Het gaat alleen maar over wat zij vindt van de BOS en de programma’s en dat is blijkbaar boven elke kritiek verheven. Dat geeft weinig hoop op verbetering

  2. Joop Hoek zegt

    16 september 2012 om 11:15

    Chris, het is een interview met Marja Timmer. Het gaat om haar beleving dus praat zij als voorzitter van de PAR over ik en wij.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens