• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Interviews » Cabaretier en boeddhist Arie Vuyk: ‘De Dhammavoorstellingen zijn een mooie mix tussen boeddhisme en cabaret.’

Cabaretier en boeddhist Arie Vuyk: ‘De Dhammavoorstellingen zijn een mooie mix tussen boeddhisme en cabaret.’

3 januari 2022 door Nicole Mulders

Cabaretier Arie Vuyk (1969) zegt privé rustig en stil te zijn. Wellicht een kenmerk van een ware boeddhist? In het theater gaat hij helemaal los. Een portret van een boeddhist die goede recensies krijgt voor zijn cabaret.

Vorig jaar nam Vuyk zijn toevlucht en werd hij officieel (theravada) boeddhist. Voor hem was deze ceremonie ‘ een bekrachtiging van een beslissing die ik eerder had genomen.’ Boeddhisme voelt voor hem natuurlijk. Als een tweede natuur.

Oosterse filosofie

Zijn affiniteit met het boeddhisme is groot. Wanneer is Vuyk daarmee in aanraking gekomen? ‘Moeilijk om een moment aan te geven. Van jongs af aan heb ik interesse in de oosterse filosofie.’ Vuyk is geboren en getogen in de Bible Belt, ‘maar ik had geen enkele voeling met het christendom.’ Wat hem ergert aan het christendom zijn termen als zondaar en zelfhaat. Calvinistische termen noemt hij die. ‘In de oosterse filosofie heb je dat niet.

In de pubertijd werd hij nieuwsgierig naar de oosterse filosofie. ‘Ik liep daar warm voor. De interesse in het boeddhisme verliep geleidelijk.’

Ceremonie

Arie Vuyk – foto Andrea Oranje

De naam van de Vlaamse theravadaboeddhist Paul Van hooydonck valt een aantal keer in het gesprek. Hij leidde de toevluchtceremonie, die de cabaretier ervoer als een serieuze zaak. Toch wil hij aan het boeddhisme geen identiteit ontlenen. ‘Ik ben bang voor spirituele trots. De leer van de Boeddha is niet de leer van de Boeddha.’

Welke rol speelt het boeddhisme in zijn dagelijks leven? ‘Als ik in de supermarkt lang moet wachten, maak ik daar een meditatieoefening van. Datzelfde geldt als ik op de trein sta te wachten.’

Boeddhisme sijpelt in zijn leven door. ‘Ik ben er altijd mee bezig. En het verveelt nooit. De kern is voor mij: het allesomvattende en tijdloze nu. En het open staan naar de wereld en naar jezelf.’

Iedere dag mediteert Vuyk. ‘Meditatie is zo belangrijk. Het geeft ruimte. En ik verwacht er niets van. Ik krijg er het gevoel van : “het is oké.” Vuyk voegt er aan toe dat hij een goed leven heeft en beseft dat anderen wellicht te maken hebben met vervelende zaken, als rouw. ‘Zij hebben waarschijnlijk meer problemen dan ik.’

Cabaret

Eén van zijn grote liefhebberijen is het cabaret dat hij speelt. Wanneer wist hij dat hij cabaretier wilde worden? ‘Ik denk dat ik dat al wist toen ik in de wieg lag.’

Het boeddhisme en cabaret vormen een aparte combinatie, stelt hij. ‘Lastig is in cabaret een spirituele waarheid te verkondigen. Ook de intentie om niet onzuiver te spreken is uitdagend voor een boeddhistische cabaretier.’

Toch vormen juist het boeddhisme en cabaret dankzij zijn Dhammavoorstellingen een uitstekende combinatie voor Vuyk. ‘Ik had al langer het idee om het boeddhisme te verwerken in mijn cabaretvoorstellingen, maar ik wist niet hoe. Toen zei Paul: “Als je eens een spirituele voorstelling hebt, dan ben je welkom om dat in mijn centrum te spelen.” Nu maak ik een tour langs boeddhistische centra. Een stuk spiritueler dan mijn andere cabaret. Ben er erg blij mee’.’ Ook zijn benadering van het door boeddhisme geïnspireerde cabaret is anders dan zijn andere voorstellingen. ‘Het is een kwestie van elke avond opnieuw beginnen met een schone lei. Heb dan geen oeuvre. Ik zie het trouwens zeker niet als pr van de Boeddha. En wat ik grappig vind, is dat je met deze voorstellingen met het boeddhisme mag lachen.’

Betere wereld?

Een afsluitende vraag: is de wereld volgens Vuyk beter dankzij het boeddhisme? ‘Een lastige vraag’, antwoordt hij. Zaken als vrede, het tegengaan van honger en ontwapening zijn belangrijk. Daar moet aan gewerkt worden, zegt hij. Of de oplossing daarvoor bij het boeddhisme ligt? ‘Als er maar vrede komt,’ is zijn stellige antwoord. ‘Maakt niet uit hoe.’ Dat kerken minder en het boeddhisme meer aandacht krijgen, vindt Vuyk een positieve zaak. ‘Het christendom geeft geen antwoord op vragen over ontwapening. Het boeddhisme wel. Het boeddhisme is positief. Dat spreekt me erg aan.’

Arie Vuyk is in 1969 geboren in Krimpen aan den IJssel. Van jongs af aan werd hij gegrepen door cabaret, waarbij Fons Jansen, Freek de Jonge en Drs. P. grote voorbeelden zijn. In 2001 won hij het Parkstad Cabaret Festival. En in 2004 het Griffioen Cabaret Festival. In 2016 was hij winnaar in de categorie cabaret/comedy Twentse Lente.
Vuyk acteerde acht jaar bij theatergroep Kijk Haar Nou en had een eigen tv programma op Rotterdam TV. Hij is tekstschrijver voor onder andere het hilarische Het Groot Niet Te Vermijden, die met zijn Piemellied een theater -en YouTube hit scoorden. Tevens schreef hij de biografie van deze groep, welke verscheen bij uitgeverij Trichis. Samen met René Splinter maakte Arie Vuyk de CD Bij de Horizon Linksaf, waarop de liedjes uit zijn meer dan tien theaterprogramma’s terug te vinden zijn. Voor het Comedy Café te Amsterdam regisseerde de tegenwoordig Rotterdammer de start-up opera Orfeo. Sinds 2016 maakt hij ieder jaar een avondvullend oudejaarsconference.
Hoogtepunten uit zijn loopbaan zijn elf grappen van mijn hand die zijn opgenomen in Het Grootste Citatenboek ter Wereld, samengesteld door Gerd de Ley en de complimenten die hij van Youp van ’t Hek en Paul van Vliet kreeg nadat ze hem hadden zien optreden.
Eén keer per maand treedt Arie Vuyk op in zijn eigen theater De Kijkdoos, gevestigd aan de Kellogsplaats 158 in Rotterdam. Waar hij elke dinsdagavond ook gelegenheid geeft tot stiltemeditatie. Meer informatie: www.arievuyk.nl
Schrijven is een passie van Nicole Mulders. Dat doet zij over onderwerpen die dicht bij haar staan. “Het is interessant om mensen over het boeddhisme te spreken. Een nieuwe zoektocht.” Vandaar de keuze voor het Boeddhistisch Dagblad. http://www.dharma-tekstproducties.nl

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Interviews, Theravada Tags: Arie Vuyk, cabaret, De Kijkdoos, Het Groot Niet Te Vermijden, meditatieoefening, Nicole Mulders, Paul van Vliet, Rotterdam, Sjoerd Plak, tijdloos nu, Youp van 't Hek

Lees ook:

  1. Cabaretier en boeddhist Arie Vuyk: ‘De Dhammavoorstellingen zijn een mooie mix tussen boeddhisme en cabaret.’
  2. ‘De piemel is goed voor de sfeer’
  3. Arie Vuyk – Every Boeddha Happy
  4. Gitarist Sjoerd Plak ziet het boeddhisme als een bonus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. wouter ter Braake zegt

    3 januari 2022 om 19:37

    De ‘pestkop’ van het leven, Karma, is op zich een cabaretier. Zij plaatst je steeds weer voor vragen over de intenties achter je denken en doen: wat, hoe, waarom, met of tegen wie en waarom zus, of op zo’n manier? Wat geweldig leuk om te lezen over Arie Vuyk. Ga hem zeker een keer bezoeken. Ook even kijken of hij een prijs verdient op een ‘Karmaretten’ festival.

Primaire Sidebar

Door:

Nicole Mulders

Nicole Mulders schrijft met passie over spiritualiteit, boeddhisme en andere zaken die in haar ogen belangrijk zijn. Info: dharma-tekstproducties.nl. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen natuurlijk en onnatuurlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens