• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » ‘Het is een eer om mensen op weg te helpen’

‘Het is een eer om mensen op weg te helpen’

8 maart 2020 door Kees Moerbeek

Raoul Destrée is al veertien jaar (in 2020 30 jaar) zenleraar in Den Haag. Hij studeerde in 1986 af als psycholoog aan de Universiteit van Leiden met als specialisatie onderwijskunde en suggestologie. Mensen op weg helpen, daar gaat het hem om. Een heilige zaak met de naam Zentijd. Velen, onder wie één van de interviewers, zijn bij hem begonnen. In de rubriek Links en Rechts in dit nummer wordt zijn website beschreven. We zijn benieuwd naar zijn drijfveren en zijn marktpositie.

Van huis uit is Raoul geïnteresseerd in boeken over de zoektocht naar de zin van het leven en zijn vaders boekenkast voorzag ruim in die belangstelling. Tijdens zijn studie in Leiden maakte hij kennis met zenmeditatie en psychotherapie in een keuzevak. Dit had grote invloed op zijn ontwikkeling. In het kader hiervan las hij Van de Weterings avonturen in De Lege Spiegel.

‘De doorbraak vormt mijn eerste Zenweekend op de Slangenburg, een Benediktijnerklooster nabij Doetinchem. Het was fascinerend. De sfeer was overweldigend: de stilte, rust en orde maakten veel indruk en ik kwam echt tot rust. Al die gangen met boeken deden me aan thuis denken.’ Hij kocht een bankje bij de gastenater om thuis het zitten te beoefenen, maar dat ging niet zo gemakkelijk. Regelmatig keerde hij naar de Slangenburg terug om er te studeren en er de Christelijke mystieke teksten te lezen.

Wat deed en doet zen met hem? ‘In het begin waren het de positieve ervaringen vanuit de Slangenburg die doorwerkten. Ze deden zich keer op keer voor. Langzaam maar zeker raakte ik ervan overtuigd om als psychologiestudent met deze ervaringen iets te doen.’ Tijdens zijn studie was hij al bezig met een yogaopleiding en toen hij daarmee klaar was, startte hij zijn eigen zentrainingen bij het kersverse centrum Lotus in Scheveningen. ‘In 1990 las ik een recensie in de NRC van een boek van Rients Ritskes over Zen en de kunst van het studeren. Ik sloot mij aan bij zijn Zentrum in Utrecht en begeleidde cursussen. In het voor jaar van 1992 ging ik naar Japan.’

Waarom ging hij toen voor twee maanden naar die Rinzai-tempels in Japan? Ritskes stimuleerde deze stap, maar ook wilde Raoul zelf zen aan de bron ervaren. Kwam hij niet van een kouwe kermis thuis? Als je De Lege Spiegel en de andere twee boeken van Van de Weterings trilogie leest, kan je heel snel van zen genezen. ‘Inderdaad, het was pittig: hard werken en mediteren. Een soort mentale fitness met achteraf heel goede ervaringen.’ Genezen van zen was hij niet. ‘De Slangenburg symboliseert voor mij rust en liefde, in de Japanse tempels ging het om kracht, sterker worden in de dagelijkse dingen.’

‘Tot nu toe heb ik geen spijt van deze keuze. Mijn lieve en gelovige moeder steunde mij hierin. Ik kan me in de afgelopen veertien jaar geen cursus of bijeenkomst herinneren, waardoor ik met een vervelend gevoel thuis kwam. Het is echter niet gemakkelijk om als kleine zelfstandige in je levensonderhoud te voorzien.’

De thema’s van Raoul tijdens dit gesprek zijn levenskunst, mental fitness en mystiek ervaren. ‘Als de mensen meer in harmonie waren, als ze zouden inzien dat alles één is, dan zou het leven hier op aarde aanzienlijk aangenamer zijn. Helaas is het niet zo, maar feit blijft dat mensen beter gaan functioneren door te mediteren. Dat is mijn ervaring, ook in bedrijven waarvoor ik cursussen ontwikkel en begeleid.’

Zou hij zich thuis kunnen voelen in Kanzeon of Zen River? ‘Dat weet ik niet. Het boeddhisme fascineert mij, maar ik heb een grote weerstand tegen macht, hiërarchie, leraren en scholen. De Hartsoetra reciteren is standaard in mijn cursussen, maar ik maak van andere boeddhistische leerstukken zoals de Vier Edele Waarheden en het Achtvoudige Pad geen centraal uitgangspunt. Het gaat mij om zen als vrijheid. Dat vergt levenskunst. Die komt niet vanzelf aanwaaien. Het is een weg van vallen en opstaan. De psychologie van zen is vergelijkbaar met die van de Epicuristen en de Stoïcijnen. Zij mediteerden immers al.’

Wie zijn de cursisten/klanten? Noch oud, noch jong, nog wijs, noch dom. Meestal behoorlijk opgeleid. Van dj tot bankemployé. ‘Ik heb speciaal voor de rijksoverheid een training ontwikkeld Concentratiemanagement (Coan), die ik al acht jaar mag geven. Deze cursus geeft niet alleen de techniek, maar gaat ook over het ontwikkelen van een werk- en levenshouding. Dat is interessant en nuttig om te verkennen met medewerkers van organisaties. Soms is het zelfs echt genieten.’

Hoe gaat hij bij de beoefening van zen als ‘zaak’ om met concurrentie en marktpositie? ‘Steeds beter! Ik heb mijn eigen toko. Iedere leraar heeft zijn eigen kwaliteiten voor beoefenaars. Naarmate ik vorder op de weg maak ik mij minder druk en gaat het mij beter af om dingen los te laten.’

Misschien is Zentijd een goede opstap om bijvoorbeeld bij Kees van de Bunt te gaan zitten om vandaar naar Zen River te gaan. Sommigen leggen die weg af. Zo heeft iedere leraar zijn eigen ‘marktsegment’.

Is zijn manier van zen op te vatten als gestripte zen, los van rituelen en ruisende gewaden? ‘Ja, zo is het. Ik organiseer cursussen die men meestal prettig en nuttig vindt. Een aantal cursisten doet ook mee aan de ingetogen zen-abdijweekends, aan bruisende zenweken in de prachtige natuur, zoals op het Canarische eiland La Gomera en bij de Katharenberg Mt. Ségur in de Franse Pyreneeën.’

Het is vaak onduidelijk hoeveel cursisten hij krijgt. Maar er blijft altijd belangstelling, hoewel de economische conjunctuur wel invloed heeft. ‘Mijn goede vader had liever gezien dat ik bij de overheid zou werken. Dat garandeerde volgens hem meer zekerheid. Maar zenleraar zijn is zeer de moeite waard. Ik ervaar het als een eer om belangstellenden op weg te helpen.’

Kees Moerbeek
Jelle Seidel

Naschrift

Bovenstaand artikel verscheen in De Lotusvijver van zomer 2004, jaargang 10 nummer 2. Het thema van dit nummer was De Heilige Zaak. Daarin ook het artikel Zen of sen van Dirk Horai Beemster onder andere ‘over sommige zenbedrijven (red. die het grote geld) incasseren over de ruggen van hun klanten.’ Hij citeert de excentrieke Japanse zenmeester Ikkuyu: ‘Sommigen van jullie zullen zich in bossen afzonderen om te mediteren, terwijl anderen misschien sake zullen drinken en van het gezelschap van vrouwen zullen genieten. Voor beide soorten valt iets te zeggen, maar als sommigen de kost gaan verdienen als geestelijke en gaan babbelen als “de Weg”, zijn ze mijn vijanden. Ikkuyu wijst precies naar het punt waar degeneratie en verloedering aanvangen.’

Aangevulde bron 2020

Ikkyu

https://www.youtube.com/watch?v=6ad9pKFRk4Q

Jelle Seidel werkte vanaf eind jaren 1990 aan De Lotusvijver. Totdat dit zen kwartaalblad eind 2009 ophield te bestaan was hij ruim acht jaar eindredacteur/hoofdredacteur. Als politicoloog had hij veel belangstelling voor maatschappelijke onderwerpen. Maar vooral ook religie had zijn interesse. Jelle Seidel overleed in 2014.

Categorie: Boeddhisme, Interviews, Zen Tags: Janwillem van de Wetering, Jelle Seidel, Kees Moerbeek, Lege spiegel, levenskunst, Lotus Scheveningen, Raoul Destrée, Rients Ritskes, Slangenburg, zen river, Zentijd

Lees ook:

  1. Jelle Seidel: ‘We zijn geen tegellichters maar richten ons op de analyse’
  2. Jelle Kyosei Seidel – zen en politiek
  3. Hoe Rotterdams was de spiritualiteit van Janwillem van de Wetering?
  4. SVB (VvB) presenteert nieuwe website

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.