• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Vrije expressie

Vrije expressie

18 mei 2016 door Hans van Dam

“En ik deed het nog expres ook.”
“Maar deed je het expres expres?”
“Pardon?”
“Deed je het opzettelijk met opzet?”
“Er was zeker opzet in het spel…”
“Maar niet opzettelijk?”
“Ik geloof niet dat ik ervoor koos om het met opzet te doen.”
“Waarom verontschuldig je je dan?”
“En als ik nou had gezegd dat ik het opzettelijk met opzet deed?”
“Dan had ik gevraagd of je het met opzet opzettelijk met opzet deed.”

karel-appel

Deze tekst maakt deel uit van de Perongelukexpress, een serie over de vrije wil.

 

Categorie: Hans van Dam Tags: anatman, de perongelukexpress, niet zelf, niet-weten, vrije wil, vrijheid

Lees ook:

  1. Vrije wil of vrije val
  2. De lijdende vorm bedrijven
  3. Vrije wil en gebonden wil
  4. Volens nolens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    19 mei 2016 om 00:27

    Beste Hans,
    Zolang deze onderzoekingen er niet toe leiden dat je opgezet wordt, lijkt
    het me alleszins redelijk dat je deze geheel onopzettelijk met de benodigde beoefening en opzet, al dan niet expres, voortzet , of vergeet ze al dan niet onopgemerkt en onopzettelijk te laten stagneren.
    Het zou mij een geruststelling zijn als je dit zonder opzet kunt doorzetten, totdat je het onomstotelijke bewijs van een der proposities of de propositie daar tussen in hebt kunnen aantonen. Uiteraard zonder dat dit door passende intenties gevoed wordt. ?

    Tokai de Waanzinnige

  2. Siebe zegt

    24 mei 2016 om 12:55

    Ik vind dit een erg misleidend maar bovenal schadelijk artikel.

    Het artikel gaat over opzet en in hoeverre je verantwoordelijk bent.

    Of er sprake is van opzet wanneer je bijvoorbeeld een dier doodt, vraagt wat mij betreft om precisie. Het vraagt om een niet filosofische behandeling. Het vraagt om een geest die oprecht en eerlijk is. Die via mindfulness weet wat er gaande is in de eigen geest en weet of er wel of niet opzet is/was.

    Ik vind het flauw, maar vooral misleidend van Hans, zo te gaan filosoferen, dat wanneer er opzet in het spel is, maar je ook vaststelt dat deze opzet ook voorwaardelijk ontstaat, er opeens geen opzet meer in het spel zou zijn. Zo maak je dus alles mistig maar vooral het is onzin. Hongergevoel blijft gewoon hongergevoel ook als dat voorwaardelijk ontstaat. Opzet blijft gewoon opzet, ook als opzet voorwaardelijk ontstaat.

    Als je met opzet een dier doodde is dat een schadelijke daad ook als die opzet voorwaardelijk ontstaat. Nergens spoort de Boeddha mensen aan zich maar niet meer verantwoordelijk te voelen voor opzettelijk doden, opzettelijk stelen etc.

    Opzettelijk doden (als voorbeeld) is in de leer van de Boeddha wezenlijk anders dan onopzettelijk doden, en wie voelt dat niet aan? Het kamma van opzettelijk doden blijft bij je volgens de leer. Ook al is er geen inherent zelf, zulke daden hebben wel gevolgen en rijpen, nu of later als ellende.

    Verontschuldiging, berouw, spijt is hier juist wel degelijk op zijn plaats.

    Frater Siebe

    • Sjoerd zegt

      24 mei 2016 om 13:50

      Tja, fundamentele onzekerheid over fundamentele onzekerheid valt niet mee om te leven voor een frater en voor Siebe.
      Dan is het makkelijker om “Het Woord van God ” erbij te pakken (ook al is dat in eerste aanleg een compositie van regionale religieuze verhalen uit de wijde omtrek door Joodse schrijvers tijdens de Babylonische ballingschap van het volk van Jura.
      Een beetje boeddhist kan grijpen naar de Pali canon als compositie van verhalen over de zoon van een dorpshoofd, dat 500 jaar eerder in het huidige Nepal leefde.

      Het blijft allemaal narratieve verwarring en basaal niet-weten, anders dan wat je op dit moment meent te weten.

      Ik wens alle fraters en preekheren veel licht, sterkte, wijsheid en geluk op hun pad.

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks, een serie van 13 boeken over niet-weten. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.