• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Willen wat er gebeurt

Willen wat er gebeurt

22 april 2016 door Hans van Dam

“Het hoogste geluk is niet doen wat je wilt, maar willen wat je doet!”
“Je kan wel zoveel willen.”
“Daarom probeer ik alles te willen wat ik doe, Hans.”
“Je zal wel moeten.”
“Laat ik het dan zo zeggen: het hoogste geluk is niet doen wat je wilt, maar willen wat er gebeurt.”
“En als niet-willen nou is wat er gebeurt?”
“Wat dacht je hiervan: het hoogste geluk is niet hebben wat je wilt, maar willen wat je hebt?”
“Je kan niet alles hebben.”
“Wat is volgens jou het hoogste geluk?”
“Niet weten wat het hoogste geluk is?”
“Als ik nou zeg: het hoogste geluk is niet zeggen wat je wilt maar willen zeggen wat je zegt?”
“Dan zeg ik: ik wou dat ik dat had willen zeggen.”
“Zeg je nu wat je wilt zeggen of wil je zeggen wat je zegt, Hans?”
“Wat jij wilt.”

3-marionetten-kruis

Deze tekst maakt deel uit van de Perongelukexpress, een serie over de vrije wil.

 

Categorie: Hans van Dam Tags: anatman, de perongelukexpress, niet zelf, niet-weten, vrije wil, vrijheid

Lees ook:

  1. Een kurken ziel
  2. Op goed geloof
  3. Kwadratuur van de twijfel
  4. Echte dromen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Elja zegt

    22 april 2016 om 08:29

    :-)

  2. G.J. Smeets zegt

    22 april 2016 om 13:50

    Er was eens een Wil in ’t dorp Weurt
    Zij sprak tot haar man “man je zeurt”
    Dus ben nu eens stil
    En volg eens je Wil
    Zul je zien wat er dan hier gebeurt

  3. Joppe zegt

    23 april 2016 om 10:48

    Ik vind deze stukjes zo grappig, daar kijk ik echt naar uit ’s ochtends. ?
    Bravo Hans.
    Leuk rijmpje G.J. ?

    • kees moerbeek zegt

      23 april 2016 om 12:49

      ‘Meester, meester: het is lente,’ roept de leerling verrukt en toont een tulp.
      Meester Kaido Hatsumitsu roept: ‘Wie of wat is dat ‘het’, jij aardworm?’
      ‘De Dharma’, antwoordt de leerling.
      ‘Hondsvot’, antwoordt de meester en haalt uit met zijn zwaard.
      ‘Plok’, daar viel te rechterarm van de leerling.
      ‘De Boeddha’, huilt de leerling heftig bloedend.
      ‘Jij nietsnut. Heb je het nu nog niet door?’
      ‘Plok’, daar viel de tweede arm.
      ‘Ik’, antwoordde de leerling in doodsangst.
      ‘Plok’, daar viel het linkerbeen.
      ‘Katsu’, schreeuwde de leerling wanhopig, hinkend in de plas bloed.
      ‘Plok’, daar ging het tweede been.

      De aandachtige lezer zal begrijpen dat nu de leerling geen been heeft om op te staan, hij het antwoord wel zou weten. Niets van dit alles!

      De meester verloste de onwetende zieltogende leerling uit zijn lijden en schreeuwde hemtoe: ‘Het voorlopig onderwerp van de zin. Moet ik je nu werkelijk alles leren. Dat menig boeddhist zijn kostbare tijd verdoet met gerijmel is al erg genoeg. Het is slechts gemurmel in de storm. Maar als jij niet eens kunt zien dat alles voorbij gaat, zul je nooit tot de Dharma doordringen!’

      Daarop stortte Kaido Hatsumitsu zich in zijn zwaard.

      Verbindt de stipjes en kleur daarna de afbeelding in.

      Dit is heus, echt waar gebeurd ;-)

      Met dank aan Monty Python :-) https://www.youtube.com/watch?v=dhRUe-gz690

  4. Siebe zegt

    23 april 2016 om 11:55

    Meditatieve verdieping, bijvoorbeeld de beschrijvingen van de jhana’s, lijkt om eindigen te draaien. Gedachten kunnen eindigen, emoties kunnen eindigen, gevoelens van geluk, de basis van nietsheid etc.

    Zo via het rechtstreeks ervaren van het eindigen van geconditioneerde verschijnselen wordt voor jezelf op directe wijze inzichtelijk wat bijkomstig is aan jezelf.
    Wat je kunt missen, zeg maar, en toch je gevoel van er- zijn niet aantast. Dus het onthult iets over identiteit en wat bijkomstig is daarbij.

    De Boeddha drukt dit inzicht in wat bijkomstig is uit in de volgende formule en instructie: ‘dit is niet van-mij, dit ben Ik niet, dit is niet mijn zelf’. Het betekent, het zo aangeduide verschijnsel kan eindigen en toch eindigt ik, of geest, niet. Als je ineens blind zou worden, stel, dus als visueel bewustzijn zou eindigen, zou je erg schrikken natuurlijk maar je zou niet eindigen. Dus je bent niet visueel bewustzijn hoewel dat in het gewone leven wel heel innig verstrengeld is met je gevoel van er-zijn. Zo ook voor gehoor, smaak, tast, reuk en mentale verschijnselen gewaarworden. De Boeddha formuleert het zo; ‘bewustzijn is niet van-mij, dat ben ik niet, dat is niet mijn zelf’.

    Hier zit de spanning & stress. Kun je eindigen toelaten? Want we herkennen ons teveel in het geconditioneerde of te weinig in het ongeconditioneerde.

    Als je, stel, in gedachten jezelf herkent en die gedachten eindigen, dan raak je in paniek. Moet dat? Nee, het wordt veroorzaakt door die identificatie met gedachten. Iemand die zich niet identificeert met gedachten heeft geen enkele moeite met het beeindigen er van. Dus feitelijk kunnen we iets aanzien voor onszelf terwijl we dat toch in essentie niet zijn. Begoocheling is dus geen geloof, geen visie, geen stelling, geen idee, geen mening, geen filosofie maar we kunnen echt begoocheld zijn.

    Boeddha’s uitnodiging lijkt te zijn om die begoocheling bij jezelf te zien en te overstijgen.

    Willen is ook zoiets, of het nu vrij is of niet, het kan eindigen en dan eindig je zelf niet. Dus het is bijkomstig aan geest. “Dit is niet van-mij, dit ben ik niet, niet mijn zelf’.

    De Boeddha toont zo het Pad naar het Ongeconditioneerde.
    De Boeddha was zeg maar een meester in beëindiging. Niemand ging verder dan hem. Dit volledig toelaten betekent dat je niet geidentificeerd kunt zijn met wat dan ook. Ergens wordt als aanmoediging ook gezegd, wat je ook mist, of beeindigt, het is enkel lijden wat je mist/beeindigt.

    Dit toelaten van beëindiging vergt toch ontwikkeling en training en is volgens de Boeddha ook een geleidelijke weg. Want als zulke ervaringen van beëindiging niet met wijsheid worden bezien, kunnen het traumatiserende ervaringen worden.

    Als het met wijsheid wordt bezien, echter, heeft het de capaciteit angsten, neurose, gevoelens van onveiligheid, lijden helemaal te ontwortelen.

    Dat is toch mooi.

    Siebe

  5. Piet Nusteleijn zegt

    24 april 2016 om 12:45

    Zeker, het is mooi Siebe. Groet.

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks, een serie van 13 boeken over niet-weten. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.