• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Eenheidsbewustzijn: een machtige monistische meme

Eenheidsbewustzijn: een machtige monistische meme

26 september 2023 door Hans van Dam

Waarin we afdalen in de oceaan van Bewustzijn tot we geen hand voor ogen zien.

(Deel 9 van een reeks van 15 artikelen over de kosmische grap.)

Het idee van eenheidsbewustzijn heeft in het ontkerstende westen heel wat dolende zielen verleid, om niet te zeggen veroverd.

Meer nog dan het idee van het individuele onbewuste van Sigmund Freud, dat hij bevolkte met het trio id, ego en superego, beter bekend als het drietal kind, volwassene en ouder, waarin velen zich meenden te herkennen.

Meer nog dan het idee van het collectieve onbewuste van Carl Jung, dat hij bevolkte met een veelheid aan archetypen waarin werkelijk iedereen zich kon herkennen, van halve zolen tot meervoudige persoonlijkheden.

Ondanks het postmodernisme, of juist in reactie daarop, heeft de meme van het universele bewustzijn twintigste- en eenentwintigste-eeuwse na-denkers geïnspireerd tot bergen geschriften. Werken die zo voorspelbaar zijn dat je gerust kan spreken van eenheidsworst. Gelukkig is zelfs eenheidsworst manifest Bewustzijn; het is al consciëntium wat er blinkt.

Eenheidsbewustzijn is zo’n begrip dat zich door geen presocraat of postmodernist meer laat deconstrueren. Een monoliet in de mind van de monist. Al hak je er duizend jaar met een diamantmes op in, er verschijnt geen krasje op het oppervlak. En toch waait het lichtste briesje er ongehinderd doorheen. Wat is dat voor spul?

Prediker mag het weten. Lucht en leegte, zal hij zeggen, andere substanties kende hij niet. Mistbanken en stapelwolken zie je niet vaak in het Midden-Oosten maar spraakwater vloeit waar mensen zijn, zelfs in de woestijn. Spraakwater vol betekenisloze geluidsgolven die zich door een gril van het lot aan ons voordoen als oeverloze betekenisgolven, zoals Prediker niet kon weten maar al wel voorvoelde.

Hedendaagse handelaars in dit tijdloze gedachtegoedje zijn:

Indira Khan, grondlegger van het universeel soefisme.

Bhagwan Sri Rajneesh, bedenker van Zorba de Boeddha en de Nieuwe Mens.

Mooji, oplichtend wezen van puur bewustzijn.

Andrew Cohen, opschepper van evolutionaire verlichting.

Ken Wilber, architect en constructeur van de integrale theorie van bewustzijn in 108 delen goud op snee.

Ach, er zijn al zoveel eenheidsprofeten geweest en er zullen er nog velen volgen. Ik kan je beter vertellen waaraan je ze herkent, dan kan je ze integraal vergeten.

Eenheidsprofeten zijn propere types: ze houden van schone voeten, daarom laten ze die graag wassen.

Eenheidsprofeten zijn kouwelijke types: ze houden van warme voeten, daarom laten ze die graag kussen.

Eenheidsprofeten zijn podiumbeesten: mét publiek voelen ze zich alles, zonder publiek niets.

Oordeel niet te hard. Als je iemand zijn narcisme mag vergeven, is het wel de Ene. Wie moet er anders van hem houden?

Vragen aan de lezer

Verlang jij ernaar god of alles te zijn? Waarom wel of niet?

Zou je willen dat anderen jou zien als god of alles, als verlicht of op een andere manier superieur of uniek?

Is het genoeg dat anderen jou zo zien of moet je jezelf ook zo zien?

Verlang je naar bewondering en erkenning?

Denk je dat iedereen verlangt naar bewondering en erkenning?

Denk je dat er mensen zijn die helemaal zonder bewondering en erkenning kunnen?

Index | vorige | volgende

Deze tekst maakt deel uit van het Witboek Advaita. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Advaita op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: Hans van Dam Tags: advaita, de kosmische grap, niet-weten, non-dualisme, non-dualiteit, Witboek Advaita

Lees ook:

  1. Het ware Zelf is de kosmische grap
  2. De verlichte is de kosmische grap
  3. De kosmische grap voor heksen, 5
  4. Is bewustzijn een soort stof, of is stof een soort bewustzijn?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD Website Winkel Reageren 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Beter kijken
    • Een piekerpad op het piekerpad
    • Het jaar 2023 – dag 335 – traditie
    • Heilige Herrie – bijbelteksten en popmuziek
    • Aardbeving met kracht 5,0 treft Tibet’s Xizang

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.