De diepte in met Meester Minder.
Leerling: Het Allerhoogste is voorbij de woorden.
Meester: Waarom noem je het dan het allerhoogste?
Leerling: Het Alomvattende laat zich niet in woorden beschrijven.
Meester: Waarom noem je het dan het alomvattende?
Leerling: Het Albewustzijn…
Meester: Waarom noem je het dan het albewustzijn?
Leerling: Het Al…
Meester: Waarom noem je het dan het al?
Leerling: Puntje puntje puntje laat zich niet in woorden beschrijven.
Meester: En wat dan nog?
Leerling: Daarin onderscheidt het zich van het alledaagse.
Meester: Alsof dat zich wel in woorden laat beschrijven.
Leerling: Niet dan?
Meester: Wat voor kleur heeft dat kussen daar?
Leerling: Blauw. Hemelsblauw, om precies te zijn.
Meester: Beschrijf die kleur nou eens aan iemand die kleurenblind is.
Leerling: Eh… de kleur van… nee, het is… stel je voor dat…
Meester: Ja?
Leerling: Ik weet het niet.
Meester: Prima omschrijving.
Leerling: Maar u begrijpt me toch wel?
Meester: Alleen maar omdat ik al weet wat hemelsblauw is.
Leerling: Maar dat bewijst toch…
Meester: Met de naam van een kleur omschrijf je niet het onbekende, je benoemt het bekende.
Leerling: Ik geef toe dat het met kleur…
Meester: Beschrijf mijn stem maar eens aan een dove.
Leerling: Tja.
Meester: Sommige mensen kennen geen pijn. Beschrijf je pijn maar eens op zo’n manier dat ze precies weten wat je bedoelt.
Leerling: …
Meester: Wat dacht je van warmte en koude? Een aanraking? Jeuk?
Leerling: Ik geef toe dat er bij zintuiglijke waarnemingen moeilijkheden kunnen ontstaan, maar…
Meester: Er zijn mensen die geen dorst kennen. Er zijn mensen die geen verzadiging kennen. Er zijn mensen die geen lust kennen. Er zijn mensen die geen orgasme kennen. Wat heb je ze te zeggen?
Leerling: Oké, maar instincten zijn ook zo basaal…
Meester: Angst, woede, liefde, mededogen, tederheid, onbehagen, neerslachtigheid, verdriet?
Leerling: Gevoelens zijn natuurlijk sowieso vaag…
Meester: Beschrijf die berk daar dan maar eens op zo’n manier dat ik hem ongezien kan natekenen.
Leerling: Organische vormen zijn natuurlijk minder makkelijk dan geometrische…
Meester: Beschrijf je huis dan maar eens op zo’n manier dat ik het ongezien kan nabouwen.
Leerling: Samengestelde vormen zijn natuurlijk minder makkelijk dan enkelvoudige…
Meester: Beschrijf dan maar gewoon een baksteen.
Leerling: Hm.
Meester: Wat?
Leerling: Ik zou niet weten waar ik moest beginnen.
Meester: Wat dacht je van de kleur?
Leerling: Wou u beweren dat niets zich in woorden laat beschrijven?
Meester: Alsof ik wat wou beweren.
Leerling: Waarom dan dit hele gesprek?
Meester: Omdat jij zo nodig iets vaags over het allerhoogste moest roepen?
Leerling: Wat moet ik anders over het Allerhoogste roepen?
Meester: Welk allerhoogste?
Leerling: Wou u beweren dat het Allerhoogste niet bestaat?
Meester: Alsof ik wat wou beweren.
Leerling: Dus u houdt vol dat er niets te zeggen valt?
Meester: Ik denk dat jij mij niet wilt horen.