• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Wat is Het Werk van Byron Katie?

Wat is Het Werk van Byron Katie?

4 mei 2021 door Hans van Dam

Onder Het Werk of Het Onderzoek verstaat Byron Katie het verkennen van stressvolle gedachten met behulp van vaste vragen en variabele omkeringen.

Net als de meeste vormen van psychotherapie is Het Werk in de eerste plaats bedoeld om je geestelijke nood te lenigen, onder of zonder begeleiding, individueel of groepsgewijs.

Wie Het Werk lang genoeg volhoudt zou uiteindelijk tot spiritueel niet-weten kunnen komen.

Silhouet van een wegwerker die in hersenen schept.
Het Werk.

Vragen

Dit zijn de vier vragen (‘the four questions’) die je jezelf volgens Byron Katie moet stellen bij iedere stressvolle gedachte:

1. Is dat waar?

2. Kun je dat wel weten?

3. Wat gebeurt er als je dat gelooft?

4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Omkeringen

Als je de vier vragen hebt beantwoord is het tijd voor de omkeringen.

Omkeringen (‘turnarounds’) zijn variaties op de gedachte die je onderzoekt.

Zo kan je in de oorspronkelijke gedachte (‘X moet eens ophouden mij te bekritiseren’) de personen verwisselen (‘Ik moet eens ophouden X te bekritiseren’).

Of een bevestigende gedachte (‘Mensen moeten lief zijn voor elkaar’) ontkennend maken (‘Mensen hoeven niet lief te zijn voor elkaar’) en vice versa.

Om niet in algemeenheden te blijven hangen moet je bij iedere omkering drie of meer concrete voorbeelden uit je eigen leven geven.

Het Spel

Omkeringen generen is leuk als je er een spelletje van maakt. Woorden verschuiven, woorden vervangen door synoniemen (met een net even andere betekenis), antoniemen (tegengestelde betekenis), hyperoniemen (ruimere betekenis) of hyponiemen (engere betekenis). Scrabbelen met gedachten in plaats van letters.

Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Hoe makkelijker het wordt hoe leuker het is. Ik doe het al mijn hele leven en ik word er almaar handiger in.

Van ‘X moet mij serieus nemen’ maak je spelenderwijs ‘X hoeft mij niet serieus te nemen’ of ‘Ik moet X serieus nemen’ of ‘Ik moet mezelf serieus nemen’ of ‘Ik moet mezelf niet zo serieus nemen’ of ‘Ik moet niet alles zo serieus nemen’ of ‘Ik moet alles nemen zoals het komt’ of ‘Ik moet ophouden met alles omkeren’ of ‘Ik moet niks’ of ‘X moet niks’ – kijk, die laatste rijmt nog ook.

Of zet gewoon eens een vraagteken achter een gedachte. ‘Moet X mij serieus nemen?’ ‘Moet ik X serieus nemen?’ ‘Moet ik mezelf serieus nemen?’ ‘Moet ik alles nemen zoals het komt?’

Vragen leiden algauw tot meer vragen. ‘Wie zegt dat?’ ‘Waarom komt dit in mij op?’ ‘Dacht ik dat vroeger ook?’ ‘Zijn er uitzonderingen te bedenken?’ ‘Hoe zou X of Y of Z hierover denken?’

Of, als je liever met vaste vragen werkt: ‘Is dat waar?’ ‘Kun je dat wel weten?’ ‘Wat gebeurt er als je dat gelooft?’ ‘Wie zou je zijn zonder die gedachte?’

Voor mij zijn alle vragen omkeringen en alle omkeringen vragen. Zodra er zo’n stijf uitroepteken dreigt te ontstaan buig ik hem terug tot een vraagteken, dan stokt het paardje niet.

Mag dit nog wel Het Werk heten? Natuurlijk niet. Werken is voor sjokkende paarden. Sjokken sjokken sjokken tot je stokt.

Voor mij is het een Spel.

Index | vorige | volgende

Deze tekst maakt deel uit van de serie Byron Katie voor Workaholics van Hans van Dam. Illustraties: Lucienne van Dam. Archief van Byron Katie voor Workaholics in het Boeddhistisch Dagblad. Index van Byron Katie voor Workaholics in het Boeddhistisch Dagblad. Byron Katie voor Workaholics op NietWeten.nl. NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad. Alle boeken over niet-weten van Hans van Dam.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: Byron Katie, Byron Katie voor Workaholics, het Werk, niet-weten

Lees ook:

  1. Het ego als Werknemer
  2. De liefde die alles omarmt sluit het buitensluiten niet buiten
  3. Byron Katie voor Workaholics nu ook als paperback!
  4. De mythe van de pure liefde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Columns. Boeken. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 28 mei 2022
    Green Tara Practice morning
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 144 – pakje
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Werk in uitvoering…
  • Guy – Het causale principe (P. idappaccayata)
  • Gedachten over vergankelijkheid…

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens