• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 23. Niet-weten is een dooie mus

23. Niet-weten is een dooie mus

23 oktober 2019 door Hans van Dam

Betreur het verleden niet en maak u geen zorgen over de toekomst.

Dhun-Nun


Hans: Treuren als er treuren is, zorgen als er zorgen zijn.

Ayah: Daar heb je Derwisj weer.

Hans: Napraten als er napraten is.

Ayah: Volgens mij bedoelt Dhun-Nun dat verleden en toekomst alleen maar gedachten zijn in het Eeuwige Heden.

Hans: Daar heb je het eeuwige heden weer.

Ayah: Ga maar na. Het verleden is niet meer, de toekomst is nog niet.

Hans: Relativeren als er relativeren is.

Ayah: Het is geen relativering, het is de Realiteit.

Hans: Maar is het ook jouw realiteit?

Ayah: Dat probeer ik mezelf iedere dag wijs te maken.

Hans: Dat dacht ik al.

Ayah: Wat zou jij zeggen?

Hans: Betreur het betreuren van het verleden niet en maak je geen zorgen over je zorgen voor morgen.

Ayah: En als je dat toch doet?

Hans: Heb je het weer over jezelf?

Ayah: Doorzichtig, hè?

Hans: Betreur het betreuren van het betreuren van het verleden niet en maak je geen zorgen over je zorgen over je zorgen van morgen.

Ayah: Geen centje pijn.

Hans: Hoe zeer het ook doet.

Ayah: Maar dan helpt het toch niks?

Hans: Maar dan geeft dat toch niks?

Ayah: En als het toch nog wat geeft?

Hans: Dan geeft dat ook niks.

Ayah: Op een of andere manier voel ik me nu geweldig opgelucht.

Hans: Blij met een dooie mus.

Ayah: Dat kan dus.

Hans: Maar?

Ayah: Ik voel me ook geweldig teleurgesteld.

Hans: Niet-weten heeft alle ruimte voor gemengde gevoelens.

Ayah: Ik wil geen gemengde gevoelens!

Hans: Maakt niet uit.

Ayah: Ik wil alleen maar goede gevoelens!

Hans: Geeft niks.

Ayah: Al met al is die vingerwijzing van Dhun-Nun dus maar flauwekul.

Hans: Vingers wijzen altijd maar één kant uit.

Ayah: Wijzen als er wijzen is, zullen we maar zeggen.

Hans: Wijzen is geen wijsheid, zou ik zeggen.

Ayah: Wat is wel wijsheid?

Hans: Door de vingers zien.

Ayah: Wat zie je dan?

Hans: Dat je aldoor wat wilt zien.

Ayah: En als je dat dan hebt gezien?

Hans: Dan denk je weer eens dat je het ziet.

Ayah: Maar wat je denkt dat is het niet?

Hans: Komt er een einde aan dit lied?

Ayah: Is dit al wijsheid of is het nog steeds een vingerwijzing?

Hans: Het is een dooie mus.


Vind jij dat je het verleden niet moet betreuren en dat je je geen zorgen moet maken over de toekomst?

Trekt jouw gevoel zich ooit iets aan van je meningen?

Vind jij dat je het verleden niet moet bejubelen en dat je je niet moet verheugen op de toekomst?

Trekken jouw meningen zich ooit iets aan van je gevoel?

Als je gevoel zich niets aantrekt van jouw meningen, is het dan wel van jou?

Als je meningen zich niets aantrekken van je gevoel, zijn ze dan wel van jou?

Heb jij het verleden en de toekomst al doorzien?

Heb je het heden al doorzien?

Heb je het doorzien al doorzien?

Kun jij blij zijn met een dooie mus?

Deze tekst maakt deel uit van Het Witboek Soefisme – de derwisj en de dwaas. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Soefisme op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: Hans van Dam Tags: dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, gemoedsrust, mystiek, niet-weten, soefisme, spiritueel materialisme, wijsheid

Lees ook:

  1. 9. De fopneus, de wijsneus en de loopneus
  2. 73 – Een soefi zonder soefisme
  3. Draaien als een derwisj, 1
  4. 14. Soefisme lost op in de soefi

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks: 13 boeken over niet-weten, verluchtigd door Lucienne van Dam. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. Winkel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.