• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 17. De weg uit de middenweg is de weg uit de uitweg

17. De weg uit de middenweg is de weg uit de uitweg

14 oktober 2019 door Hans van Dam

We wonen niet in het oosten of westen, we studeren niet in het noorden en we onderwijzen niet in het zuiden.

Al-Lahi


Hans: Noch houden wij het midden.

Ayah: Hè?

Hans: Wat?

Ayah: Volgens mij bedoelt Al-Lahi dat Waarheid niet aan tijd of plaats gebonden is.

Hans: God verhoede.

Ayah: Hoezo?

Hans: Dan zit je er voor altijd aan vast.

Ayah: Het einde van de relativiteit.

Hans: Het einde van het vrije denken en spreken.

Ayah: Waarom zou je iets anders willen denken en spreken dan de absolute waarheid?

Hans: De absolute waarheid duldt absoluut geen tegenspraak.

Ayah: Tenzij vrij denken en vrij spreken verankerd liggen in de absolute waarheid.

Hans: Dan zit je daar weer aan vast.

Ayah: Hoezo?

Hans: Vanwege dat anker.

Ayah: Jij bent meer van absolute vrijheid.

Hans: Dan zit je daar weer in vast.

Ayah: Hoezo?

Hans: Dan mag je nooit meer gebonden zijn.

Ayah: Misschien verwijst Al-Lahi alleen maar naar de Gulden Middenweg.

Hans: Ik hou het op de Gulden Uitweg.

Ayah: Wat is de Gulden Uitweg?

Hans: Dat hangt ervan af.

Ayah: Waarvan af?

Hans: Van waar je bent.

Ayah: Waar je ook bent, dát is je vertrekpunt?

Hans: Daar zou ik maar niet van uitgaan.

Ayah: Ik zou niet weten waar ik anders van uit moest gaan.

Hans: Dan is dat je vertrekpunt.

Ayah: Want ‘we wonen niet in het oosten of westen, we studeren niet in het noorden en we onderwijzen niet in het zuiden’.

Hans: Noch houden wij het midden.

Ayah: Niet langer zijn wij gekluisterd aan het relatieve.

Hans: Noch sluiten wij ons op in het absolute.

Ayah: Wij volgen de Gulden Uitweg.

Hans: Weg van de Gulden Uitweg.

Ayah: Hè?

Hans: Wat?

Ayah: De Gulden Uitweg leidt weg van de Gulden Uitweg?

Hans: Welke Gulden Uitweg?

Ayah: Hoe is het om overal uit weg te zijn?

Hans: Daar ben je dan helemaal weg van.

Ayah: Wat als we iedere weg verlaten?

Hans: Dan zijn we waar we zijn en doen daar wat we doen.

Ayah: Wat als we onze Weg vervolgen?

Hans: Ook.

Ayah: Wat maakt het dan uit?

Hans: Als je het mij vraagt niets.

Ayah: Waarom noem je het dan de Gulden Uitweg?

Hans: Daarom noem ik het de Gulden Uitweg.

Ruimtekompas met ronddraaiende wijzer.
We wonen niet in het oosten of westen, we studeren niet in het noorden, we onderwijzen niet in het zuiden noch houden wij het midden.

Komt jouw wijsheid uit het oosten of het westen?

Houd jij liever het midden of zoek je de uitersten op?

Heb jij het gevoel dat je ergens weg moet of dat je ergens heen moet?

Ga jij liever de weg of weg van de weg?

Denk jij dat er universele waarheid of wijsheid is?

Vind jij dat je anders moet leven?

Vind jij dat iedereen moet leven zoals jij leeft of zou willen leven of zou moeten leven?

Deze tekst maakt deel uit van Het Witboek Soefisme – de derwisj en de dwaas. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Soefisme op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, de gulden uitweg, het absolute, middenweg, mystiek, niet-weten, soefisme, tijd, vrijheid, waarheid

Lees ook:

  1. 18. Groeten aan Kant uit het onverstand
  2. 11. Een formulering zonder waarheid
  3. 19. Hoelang duurt het heden?
  4. 38. Dat nooit meer!

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens