• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Filmbespreking » Filmpremière ‘Bringing Tibet home’ in Amsterdam en Antwerpen

Filmpremière ‘Bringing Tibet home’ in Amsterdam en Antwerpen

1 oktober 2014 door Bianca Visser

Deze 82 minuten durende indrukwekkende film portretteert het lot van Tibetanen in ballingschap, de essentie van de Tibetaanse zaak en de Chinese onderdrukking, aan de hand van een verslag van het fysiek verplaatsen van 20.000 kilo ( 20 ton) aarde van het Tibetaanse Shigatse naar Noord-India.

De film geeft een beeld van de smokkeloperatie en de daaropvolgende zeer intrigerende en emotionele interactieve conceptuele kunstinstallatie in Dharamsala met als titel  “Ons Land, Ons Volk”.

Kunstenaar Tenzing Rigdol.
Kunstenaar Tenzing Rigdol.

Het is de 32-jarige Tibetaanse kunstenaar Tenzing Rigdol uit New York die deze missie in het geheim voor elkaar kreeg door dit kunstproject Tibetanen in ballingschap te herenigen met hun land van herkomst.

De kunstenaar werd geïnspireerd door de laatste wens van zijn aan kanker overleden vader. Deze had gehoopt ooit terug te keren naar zijn geboorteland Tibet. Door zijn vaders wens en de wetenschap dat veel Tibetaanse vluchtelingen niet de mogelijkheid hebben naar huis terug te keren, besloot Tenzing het land Tibet naar de Tibetanen in ballingschap te brengen.

Tenzing’s ouders vluchtten in 1959 naar Nepal, waar hij werd geboren. Via India belandde Tenzing in de VS. Daar kreeg hij in 2002 politiek asiel. Zijn vader is inmiddels overleden en zijn moeder woont evenals als Tenzing in New York.

Het project was een complexe, geheime en zorgvuldige onderneming. Een reis die gepaard ging met ontelbare obstakels, verborgen gevaren en frustraties. Je zou het kunnen zien als een afspiegeling van de vlucht van veel Tibetanen naar hun ballingschap buiten Tibet.

 Filmregisseur Tenzing Tsetan Choklay.
Filmregisseur Tenzing Tsetan Choklay.

De filmregisseur, Tenzing Tsetan Choklay, verbeeldt de daadkracht en geeft inzicht in aspecten van de Tibetaanse psyche.

De film laat onder andere de reis over de Himalaya vanuit Tibet naar Noord India zien met als eindbestemming Dharamsala. Details van de operatie en de namen van mensen die hem hielpen in Tibet wil hij niet openbaren om deze te beschermen. Ook komen we niet te weten waar precies de aarde uit Tibet vandaan komt. Dit om te voorkomen dat men denkt dat hij bewust gekozen heeft voor een bepaald specifiek gebied.

Het is in ieder geval ‘diep in Tibet’ verzameld en naar Dharamsala vervoerd in drie vrachtwagens. De Tibetaanse aarde zat aanvankelijk in zakken met Chinees opschrift. Er werd zes keer van vrachtwagen gewisseld in verband met de kentekens in de verschillende gebieden waardoor de lange reis voerde.

De filmregisseur Tenzin Tsetan Choklay en de kunstenaar Tenzing Rigdol waren in Dharamsala ooit klasgenoten. Beiden hadden net als de meesten van hun Tibetaanse generatiegenoten nooit één voet in Tibet gezet. Zowel de regisseur als de kunstenaar leven nu in New York. De filmregisseur kreeg voor deze film de “Emerging Director Award’ op het American International Film Festival in New York. Hij heeft het ambitieuze project van Tenzing Rigdol volgens velen bijzonder goed verfilmd.

Zanger en componist Tenzing Choegyal
Zanger en componist Tenzing Choegyal

In de film “Bringing Tibet Home’ horen we Tibetaanse traditionele klanken van  de beroemde Tibetaanse zanger en componist Tenzing Choegyal, wanneer de vrachtwagens in een dorp in Nepal aankomen.

Ook twee westerse medewerkers, componist Joel Diamond en redacteur Bernadine Colish hebben een belangrijke bijdrage geleverd. Joel Diamond componeerde de filmmuziek. In het verleden was hij componist voor films als ‘Milarepa’ uit 2006 en ‘Briljant Moon: Glimpses of Dilgo Khyentse Rinpoché’  uit 2010.

De tastbare aarde van het ‘verloren land’  Tibet zal de Tibetanen diep op emotioneel niveau raken. Gedreven door dit besef begon de kunstenaar door middel van dit kunstproject aan een missie om, door het smokkelen van 20 ton origineel Tibetaanse grond naar India, Tibet te herenigen met  de Tibetanen in ballingschap.

In oktober 2011 markeerde de 20 ton Tibetaanse aarde de afsluiting van het kunstproject in Dharamsala, sinds 1959 de thuisbasis van ZH de Dalai Lama en menig Tibetaanse vluchteling. Veel Tibetanen zijn daar geboren. Zij hebben het leven in Tibet niet persoonlijk ervaren en kennen Tibet alleen via de herinneringen van hun ouders.

Allereerst heeft Tenzing Rigdol een deel van deze Tibetaanse aarde persoonlijk aan ZH de Dalai Lama overhandigd. Hiermee is Tibet thuisgebracht bij de spirituele vader van Tibet. Deze zegende het kunstproject en schreef met zijn wijsvinger in de aangeboden grond in het Tibetaans de naam van Tibet. In de film spreekt hij ook de hoop uit voor diplomatieke betrekkingen en een goede verstandhouding met de Chinese regering.

De kunstenaar Tenzing had er voor gekozen de Tibetaanse aarde in de vorm van een kunstinstallatie op het grote sportveld van het Tibetaanse Kinderdorp (Tibetan Children’s Village – TCV) te creëren.

Hij bouwde samen met zijn team een grote installatie. Op een verhoogd podium met een houten trap werd in een bak van 9 x 9 meter de Tibetaanse aarde gestort. Rondom de aarde was een ruimte van 2 meter, waarop mensen konden staan. De hoogte van het podium was 1,5 meter en rondom versierd met zijden brokaat in de kleuren wit, geel, rood en blauw. De hele constructie moest meer dan de 20 ton camelkleurige aarde kunnen dragen. Het gewicht van de aarde is te vergelijken met het gewicht van 300 volwassenen, volgens de kunstenaar.

Hij heeft bewust gekozen voor deze grote hoeveelheid Tibetaanse aarde zodat het mensen op emotioneel niveau beter bereikt. Alleen een zak aarde zou niet het beoogde effect teweeg brengen. Nadat de installatie klaar was, nodigde de kunstenaar alle aanwezigen uit het podium te betreden.

De één nam een handvol aarde mee, de ander deed het in een klein zakje met een touwtje dat om de nek werd gedragen, zo dicht mogelijk bij het hart. Het kantoor van ZH de Dalai Lama stuurde een jeep en medewerkers verzamelden een zak vol aarde. Sommigen deden spontaan een Tibetaanse Khora en liepen devoot in een cirkel rond de aarde. Er werd gehuild, gebeden en Tibetaanse monniken zegenden op hun knieën de aarde.  De oudere generatie, geboren in Tibet, bezocht het evenement samen met kinderen en kleinkinderen. En iedereen wilde een hand leggen op het Tibetaans grondgebied.

De navelstreng met de Tibetaanse moeder aarde is nog altijd verbonden met de Tibetanen in ballingschap, maar helaas gaat de Tibetaanse vrijheidscampagne gebukt onder het gebrek aan vooruitgang en steun van de Internationale gemeenschap.

De terugkeer van de Tibetaanse Aarde heeft de harten van de Tibetanen in Dharamsala diep geraakt en in ieder geval positieve energie gegeven. Zij kunnen nu zeggen: ‘ik liep op Tibetaans grondgebied’. De film is een ontroerend portret van Tibetanen waarvan het land gestolen is en een inspirerend eerbetoon aan de transformerende kracht van kunst. Tenzing’s missie is zeer geslaagd en de filmcritici zijn heel enthousiast over de kwaliteit van deze documentaire.

De film wordt vertoond in Amsterdam (4 en 6 oktober) en Antwerpen (5 oktober). De kunstenaar Tenzing Rigdol is persoonlijk aanwezig en er is gelegenheid hem na afloop vragen te stellen – Question & Answer sessie (Q & A). De film is voor een deel gefinancierd door een Kickstarter Campagne. In de toekomst zal de film ook van Chinese ondertiteling worden voorzien. De kunstenaar is nu druk bezig met de vertaling. Elke donatie is nog steeds van harte welkom.

“Bringing Tibet Home” heeft al 4 filmprijzen gewonnen in:

  1. Busan, Zuid Korea, (Busan Film Critics Awards)
  2. Brisbane, Australië, (Brisbane International Film Festival).
  3. Parijs, Frankrijk, (FIPA – Festival International de Programmes Audiovisuels).
  4. San Francisco, Amerika, (The Center for Asian American Media).

WAAR IS DE FILM TE ZIEN:

WAAR IS DE FILM TE ZIEN: >> Zaterdag 4 oktober – 19.30 uur tijdens het Buddhist Film Festival Europe in Amsterdam.

Meer info en kaartverkoop:

https://www.eyefilm.nl/en/movies-and-expositions/bffe-bringing-tibet-home?program_id=11666652

FB pagina: https://www.facebook.com/bffeurope

Volledige programma van Buddhist Film Festival Europe: www.bffe.org

Entreeprijs: € 10,=

Om deze film zoveel mogelijk naar de Tibetanen in ballingschap te brengen, zijn de volgende vertoningen, georganiseerd door het International Campaign Tibet Nederland en de Tibetaanse jeugdbeweging RTYC in België, in samenwerking met de kunstenaar Tashi Norbu.

 

BTH 7 - Poster RTYC België - 5 okt 2014 in Antwerpen>> Zondag 5 oktober – 17.00 tot 21.00 uur

Adres: Buurtsporthal (2e verdieping)

Park Spoor Noord

Damplein 36

2060 Antwerpen, BELGIË

Entree: € 5,=

BTH 8 - Logo ICT Nederland - 6 oktober in Amsterdam>> Maandag 6 oktober – 19.00 – 21.30 uur

Adres: Club Lite

Jan van Galenstraat 24

1051 KM Amsterdam, NEDERLAND

Vrij entree.

MEER INFO:

> Bekijk de trailer Bringing Tibet Home:

http://www.youtube.com/watch?v=-CSHZjMsaN0

> Bekijk een fragment met de Tibetaanse schoolkinderen.

http://www.youtube.com/watch?v=38nWOTyMjqQ

> FB pagina: https://www.facebook.com/bringingtibethome

> Website: http://www.bringingtibethome.com/

> Lees ook een eerder verschenen artikel over  de kunstenaar Tashi Norbu van Bianca Visser:

https://boeddhistischdagblad.nl/29725-het-spiegelingsproces-van-tashi-norbu/

 

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Filmbespreking, Nieuws Tags: Antwerpen, Bianca Visser, bringing tibet home, Himalaya, Rotterdam, vrachtwagens

Lees ook:

  1. Ahoy Rotterdam: Lezing Dalai Lama over ‘Welzijn, wijsheid en compassie’
  2. Het spiegelingsproces van Tashi Norbu
  3. Tibetaanse voetbalteams spelen in Antwerpen voor de Euro Cup
  4. Arie Vuyk – Every Boeddha Happy

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bianca Visser

Boeddhist en personal coach, onderzoeker en medewerker van het Boeddhistisch Dagblad. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt
    • Over Theologie 29 – Even tussendoor…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens