• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Filmbespreking » TV – Kunst van het handhaven en de politie eindigt in een traliehek

TV – Kunst van het handhaven en de politie eindigt in een traliehek

15 december 2019 door Joop Ha Hoek

Na veel reorganisaties binnen de politie, kunnen wijkagenten zich door de toegenomen werkdruk soms nog moeilijk verbinden met de problematiek van de mensen uit hun wijk met wie ze dagelijks te maken krijgen. In een sociaal experiment is kunstenaars gevraagd met de wijkagent mee de wijk in te stappen. De vraag is of kunstenaars en vormgevers vanuit hun professie en zienswijze de politie van dienst kunnen zijn en zo disciplines positief en functioneel met elkaar weten te verbinden om problemen op te lossen.

De kunstenaars of vormgevers bevragen alles wat ze zien en ervaren. Door samenwerking en analyse van situaties kan het de agent de ogen openen en hem of haar vanuit een ander perspectief naar wijkproblematiek doen kijken. Dit leidt tot agenten die meer in staat zijn om oplossingen buiten hun vaste takenpakket te zien. Daarmee kunnen ze hardnekkige problemen misschien beter aanpakken. Worden de wijkagenten creatiever en meer oplossingsgericht?

Joop Hoek: ‘Ik heb de door Alexander Oey geregisseerde film gisteren pas bekeken. En zag aan de ene kant ordehandhavers- de politie, en aan de andere kant, soms letterlijk, degenen die ongewenste, soms strafbare feiten plegen, opgespoord en vervolgd dienen te worden volgens ons strafrechtsysteem en maatschappelijke normen en waarden. Dat opsporen doet de politie die ook het geweldsmonopolie heeft. Kunstenaars doen een poging politiemensen anders te laten kijken naar de daders en/of verstoorders. Waarom doen die ze wat ze doen? Een prijzenswaardig en loffelijk project. Dus niet direct in de boeien slaan maar de mens en het gedrag, het waarom van het handelen van de ander zien.

De camera nam mij mee naar de Rotterdamse Provenierswijk waar drugsverslaafden beschutting zoeken in portieken van woningen. Een wijkagente wordt begeleid door twee (social) kunstenaars die op een andere creatieve wijze een oplossing voor dat probleem moeten adviseren. Hoe krijg je die lui het portiek uit?

We horen ze meeluisteren met bewoners die last hebben van de verslaafden. Het resultaat was nogal armoedig: een hek voor de trap naar boven om de junks te weren. Ik zag de kunstenaars de hoogte en breedte van de doorgang opmeten. Zo kan ik het ook. Het is het verplaatsen van een probleem, de junks gaan gewoon een deurtje verder om te spuiten, te roken en een dak boven het hoofd te hebben. De wijkagent was blij- ze kan nu wat meer tijd besteden aan andere problemen in haar wijk. De kunstenaars waren ingehuurd door de politie om creatieve oplossingen te bedenken maar liepen tegen de tralies van een hek aan. Binnen en buiten, wij en zij.

In Amsterdam zag ik twee wijkagenten gesprekken voeren met jongeren. De een had geen verblijfspapieren maar zat toch in Havo 4 en twee krakers vertelden over hun problemen met huisvesting. Een leegstaand pand was hun huis, ze hadden het vertimmerd en kookten ook voor de buurt. De kunstenaar en de wijkagenten hoorden begrijpend de verhalen aan en vonden het ook dapper dat het meisje zonder verblijfsvergunning over haar leven vertelde.

Ook hier zag je het faillissement van het project, hoe positief dat ook in de wereld is gezet. Politiemensen dienen de wet te handhaven, zonder willekeur. Vrouwe Justitia heeft zelfs een blinddoek voor. Ze mogen niet de een begripvoller benaderen dan de ander omdat je weet waarom die zo handelt of dat hem of haar kent. Dat oordeel is aan de rechter. Natuurlijk is het waardeloos als je geen verblijfspapieren hebt, of geen huis kan huren doordat zelfs een Prins van Oranje huisjesmelker is geworden. En je zal maar junk zijn en steeds uit een portiek worden getrapt. Ik vrees dat die problemen met oprukkende populistische politieke partijen in ons land de norm zullen worden of al zijn. Meer hokjes, meer hekken.

Ik ken van nabij een jonge vrouw die bij de politie vertrok omdat ze naast haar gewone politiewerk niet de ruimte kreeg om sociaal bezig te zijn als agente in de samenleving. Gezinnen helpen die in de problemen dreigden te komen en zo dreigende criminaliteit te voorkomen. Daar was de politie niet voor, vertelde de leiding haar.

Oey maakte een mooi portret van wetshandhavers die vanuit een andere optiek naar mensen wilden kijken. Zich wilden verplaatsen in die persoon, niet tegenover hem of haar zitten, maar ernaast, dezelfde richting uitkijkend. Een politiemens is een maatschappelijk werker maar ook weer niet.’

Wijkagenten team Amsterdam, rechts, in gesprek met jonge krakers die nergens anders huisvesting kunnen vinden.
De Boeddhistische Blik: Kunst van het handhaven, zondag 17 november om 15.25 uur op NPO2. Documentaire 60 minuten, geregisseerd door Alexander Oey

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De boeddhistische blik, Filmbespreking Tags: Alexander Oey, amsterdam, anders kijken, Eindhoven, junks, krakers, kunstenaars, problematiek, Provenierswijk, Rotterdam, wijkagenten, wijken, woningnood

Lees ook:

  1. TV – de boeddhistische blik – Kunst van het handhaven en de politie
  2. Duizenden mensen vormen rood sein tegen luchtvaartgroei
  3. Dalai Lama bezoekt Nederland in september
  4. En mijn erfschuld op 25 januari 2021?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens