Als boeddhist zou je wensen dat mensen beelden niet een op in vertalen in emoties, maar deze laten bezinken en verwerken. Dat zwart-witdenken plaatsmaakt voor een vredeswens voor iedereen, overal, onszelf inbegrepen. Bij gebrek aan voorlieden zoals de Dalai Lama en Thich Nhat Hanh zie je boeddhisten alle kanten uitvliegen, seculariseren en uitkomen in bewegingen die niet breed genoeg, niet boeddhistisch genoeg, inzetten op die vrede. Waar is wat dit betreft nieuw leiderschap in eigen kring, in woord, in daad?
De Rode Lijn – de stem van menselijkheid
Wouter: ‘Ik verwacht niet direct verandering in politieke zin door dit massale stemgeluid. De betekenis van deze collectieve manifestatie valt te vinden in de invloed ervan op de collectieve menselijk geest. Het geeft expressie aan én voedt de diepe stem van de menselijke ziel, een stem die hunkert naar liefde, mededogen en vrede.’
Vooruitblik oprichting Sangha – op basis van de Theravada leerstellingen
Binnen boeddhistische gemeenschappen (Sangha) gaat het soms radicaal verkeerd. Een foute leiding die de Dhamma niet ziet, is niet bekwaam mensen te wekken en te motiveren, te inspireren om de ware Dhamma te beoefenen waardoor mensen kritische, wijze en intelligente mensen zouden kunnen worden. Dit uitblijven is het voornaamste gevaar waardoor de Dhamma uit de wereld verdwijnt en veel schade wordt aangericht.
Menno – ars moriendi
Meneer Van Hall slaapt. Menno ’s maag rommelt. Zijn darmen spelen op. Hij wil naar het toilet, maar durft niet om aflossing te vragen en blijft daarom maar zitten. Hij maakt zijn hand voorzichtig los en zoekt de polsslag van de patiënt. Zesennegentig slagen per minuut telt hij. Menno zucht, schuift zijn stoel een beetje naar achteren en begint allerlei figuurtjes in het witte pleisterwerk van het plafond te bestuderen. Hij voelt zich slaperig worden.
De profetie van de wederkomst van Jezus
Groot Nieuws voor U.
Waarom ontmoette Xi Jinping de nep-Panchen Lama?
De Chinese president heeft tien jaar gewacht voordat hij de zeer loyale religieuze leider ontmoette. De ontmoeting had waarschijnlijk te maken met de opvolging van de Dalai Lama.
Guy – dhammazaadjes – Het causale principe (P. idappaccayata)
Idappaccayata betekent ‘de geconditioneerde aard’. Datgene wat voor zijn ontstaan, zijn bestaan en zijn vergaan afhankelijk is van welbepaalde voorwaarden en oorzaken.
Renske – haiku 12 – stoplichten
Spreeuwen en stoplichten…
Ardan – Boeddhisten gaan een avondje uit
zen en het lege bord…
Recordopbrengst van 1,7 miljoen voor nacht van de Vluchteling
De opbrengst van dit jaar gaat naar voor levensreddende noodhulp aan mensen die alles zijn kwijtgeraakt. In het bijzonder naar noodhulp in Syrië, Myanmar, DR Congo, Niger en Bangladesh.
Wat we met onze religieuze metaforen proberen uit te drukken
Je kunt kwalijk je vingers gebruiken.
Sodis – de virtuele denkster 532
ready to be
Jelle Seidel: ‘We zijn geen tegellichters maar richten ons op de analyse’
De stichting Vrienden van het Boeddhisme (VvB) heeft al ruim veertig jaar ervaring met het uitgeven van tijdschriften. En is sinds een jaar in de lucht met een internetmagazine. De Vrienden zijn ook te vinden op Facebook. Hoofdredacteur Jelle Seidel vertelt waarom.
Compassie in Actie – Voedselkast langs de weg
Cor: ‘Wij hebben al jaren een voedselkast langs de weg, waar mensen die het wat minder hebben gratis voedsel uit kunnen halen. Zesendertig gezinnen maken regelmatig gebruik van deze voedselkast. Niet in aanmerking komen voor de voedselbank, maar moeite hebben om rond te komen. Er is ook veel schaamte.’
B’eter: kerstpompoen versimpeld tot doordeweekse maaltijd
In het Engels kwam ik de volgende uitdrukking tegen: “dress up, dress down”, wat zoiets betekent als chiquer maken of juist het tegenovergestelde. Zo kun je een eenvoudig jurkje opwaarderen met een mooi sieraad of een net jasje, met gympen of een oud fleecevest wordt datzelfde jurkje meer doordeweeks. Dit kwam ik tegen omdat ik me interesseer in minimalisme: met weinig kleding toekunnen en er toch elke dag leuk uitzien. Met andere woorden, je hoeft niet voor een bijzondere gelegenheid nieuwe kleding te kopen, je kunt ook ‘winkelen in eigen kledingkast’ en kiezen voor een bijzondere kledingcombinatie. Dat is natuurlijk veel beter voor het milieu, want de kledingindustrie is een bron van groot lijden en destructie van klimaat, Moeder Aarde en levende wezens. Ik bedacht dat je zoiets ook met recepten kunt doen. Je kunt kiezen voor meer of minder bijzondere ingrediënten, zoals bruine bonen vervangen door chique bonen, of andersom, en je kunt een gerecht afmaken met vers citroensap, een toefje verse kruiden, of een paar druppels truffelolie. Of deze juist weglaten.
Filmmaker Scorsese – maken film over Dalai Lama Kundun was een ‘spirituele daad’
Scorsese voltooide het script met Mathison na overleg met de Dalai Lama zelf tijdens een bijeenkomst in Mathisons huis in Wyoming, waarbij hij de authenticiteit en eerbied voor het project benadrukte. Maar de productie van de film bleek net zo uitdagend als het onderwerp gevoelig lag voor China.
Met behulp van de Noordelijke Sahara en het Atlasgebergte en speciaal gebouwde sets – om de winter- en zomerpaleizen van de Dalai Lama, het Potala Paleis en de Norbulingka, en de straten van de Tibetaanse hoofdstad Lhasa uit te beelden – creëerde de crew nauwgezet een overtuigende illusie van Tibet in Marokko.
God, geboortegrond van niet-weten
Tussen beeld en spraak.
Het jaar 2025 – dag 164 – kijkangst
Het lijden dat men vreest…
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Een boeddhistische monnik in Palestina
Ajahn Santamano is een boeddhistische monnik in de Theravada traditie. Hij werd in 2008 in het Verenigd Koninkrijk ingewijd en leerde in kloosters in de VK, Nieuw-Zeeland, Portugal en Thailand. Hij is nu een onafhankelijke, rondtrekkende monnik die zich openlijker wil uitspreken voor gendergelijkheid in het boeddhisme en ook heel begaan is met het lot van de Palestijnen.
Dolma Gyari wint 2025 ‘Spirit of Freedom Award’ voor het bevorderen van Tibetaanse democratie
Dolma Gyari, geboren in 1964 in Kalimpong, India, heeft een grote invloed gehad op de politieke en democratische instellingen van de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap. Haar politieke carrière begon al vroeg, als lid van het Tibetaans Jeugdcongres en adviseur van de Tibetaanse Vrouwenvereniging van 1986 tot 1991, volgens een rapport van de CTA. Ze is afgestudeerd aan de universiteit van Punjab en de rechtenfaculteit van de universiteit van Delhi.
Vrijdag Zindag – Recept voor Den Haag
Een kibbel-regering valt over migratie. Prompt begint een kibbel-verkiezingscampagne. Hoe ga je in een interculturele samenleving verstandig om met verschillen tussen partijen en tussen culturen?
Mijn leven, klein en fragiel
Frank De Waele: ‘Het gedicht gaat over vertrouwen in mijn vermogen om te zien van wat er werkelijk is.’
Foodwatch eist onafhankelijk voedselonderzoek
De in 2018 vernieuwde Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit is gestoeld op vijf principes waar een integere onderzoeker zich aan dient te houden: eerlijkheid, zorgvuldigheid, transparantie, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid. Deze code vraagt om een brede implementatie in alle facetten van het academisch leven om een cultuur van wetenschappelijke integriteit te bewerkstelligen. Hoognodig, omdat uit onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlandse wetenschappers zich met enige regelmaat zegt schuldig te maken aan zogenaamde questionable research practices, bedenkelijke onderzoekspraktijken, zoals het niet publiceren van ongunstige resultaten. Maar uit de Verkenning van Foodwatch komt naar voren dat er van een cultuur van wetenschappelijke integriteit nog lang geen sprake is.
Politiek zonder hart III – Macht zonder heling is macht zonder wijsheid
Wij verlangen naar een politiek met hart. Misschien begint die niet in Den Haag, maar in hoe wij zelf leren luisteren. In hoe we ruimte geven aan stilte. In hoe we durven hopen dat het anders kan – en daar ook voor durven kiezen. Niet alleen op het Binnenhof, maar ook in onze eigen ‘talkshows’ met vrienden en buren, waar we soms net zo snel oordelen of overtuigen. Juist daar begint het oefenen: in het samen mens zijn, voorbij het debat.