Ik wilde hem echt recht voor z’n kanis slaan, en kon me nog net op tijd inhouden.
‘Eenzaamheid is als een stille storm die al onze dode takken afbreekt’
Sinds 2009 organiseert het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ieder jaar de Week tegen de Eenzaamheid. Dit jaar viel de week in de laatste week van september. Het thema was ‘Verbinding’. De week is vooral gericht op sociale eenzaamheid met de boodschap dat daar iets aan moet worden gedaan. Dat is volkomen terecht, als […]
Boeken – Kapitalisme, haar aard en vervanging
Graham Priest onderzoekt in dit boek de patronen die ons en de wereld vormen, en verweeft daarbij boeddhistische en marxistische inzichten. Het boeddhisme werpt licht op ons innerlijke leven, het marxisme op de maatschappelijke en materiële structuren. Samen bieden ze een krachtig en aanvullend perspectief op onze onderlinge afhankelijkheid en op de polycrisis waarin wij ons bevinden – als individu én als mensheid.
Goff – fabels voor fabeldieren (27) roodborst
In elk verhaaltje spreekt een bepaald dier (das, orka, vlo etc.) zijn soortgenoten toe. Daarbij blijft het in het midden wat precies de rol van de spreker is ten opzichte van zijn gehoor.
Ronald – Worden wat we zijn
Zijn monniken, hippies en dichters mensen van betekenis? Nee, we zijn bewust onbelangrijk. We zijn vergroeid met een onbeduidendheid die ieder mens zou passen. De marginale mens aanvaardt de basale onbeduidendheid van de menselijke conditie, een irrelevantie die boven alles gestalte krijgt in de dood. De marginale mens, de monnik, de ontheemde, de gevangene, al deze mensen leven in het aangezicht van de dood, wat vervolgens weer de vraag naar de zin van het leven oproept. Hij worstelt met het gegeven van de dood zelf en zoekt naar iets diepers dan de dood omdat er iets diepers is. De roeping van de monnik, van de marginale, de meditatieve mens of de dichter, is om nog in dit leven voorbij de dood te geraken, voorbij de tweedeling van leven en dood om voor altijd getuige van het leven te zijn.
Wie maak jij wat wijs, en wie jou?
Uit het Idioticon van meester Nitwit.
Dagopening
good morning monk
Het jaar 2025 – dag 307 – brilloos
De weg naar de leegte en de bril.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Retraite Amsterdam –
The dhamma, the training of virtue, concentration and wisdom.
Ont moeten
Niemand hoeft meer te doen alsof hij iets doet.
PFAS in snoepgroenten voor kinderen
In een steekproef met snoepgroenten van Pesticide Action Network Netherlands (PAN-NL) zijn 8 pesticiden gevonden waaronder meerdere PFAS-pesticiden en pesticiden die hormoonverstorend zijn. Als de pesticidenresten in potjes peutervoeding zouden zijn gevonden dan hadden 4 van de 20 geteste snoepgroenten uit de handel genomen moeten worden. In 16 van de 20 snoepgroenten werden geen pesticidenresten gevonden. Dat is wel beter dan verwacht.
Over Antropologie 1: Wat is antropologie?
In vergelijk met andere wetenschappen is de antropologie vrij laat ontstaan. Het is wat je noemt een jonge wetenschap. Een antropoloog houdt zich vooral bezig met waarnemen en interpreteren wat iemand anders precies doet en wat dat zou kunnen betekenen. En dat alles in de context waarin die ander zich bevindt.
Ronald – Versleten vreugde
…
Wil en ik zijn dikke mik
Wie is vrijer,
mijn wil of ik,
of zijn we vrijers,
hij en ik?
Dagopening
good morning monk
World Right to Die Day 2025: Nederland nog altijd uniek
De inventarisatie laat zien dat er in veel landen langzaam beweging komt op het gebied van het zelfgekozen levenseinde, ook in landen waar dit onderwerp tot voor kort taboe was. Dit wil niet zeggen dat er grote stappen worden gezet. Als er ergens al iets gebeurt, is de voorwaarde meestal dat de mens die om hulp vraagt om te sterven terminaal ziek is. In Nederland en België hoeft dat niet het geval te zijn. Bovendien is in deze twee landen euthanasie bij lijden aan een psychische aandoening mogelijk.
Guy -dhammazaadjes – Leef in het heden. In dít moment. In élk moment.
Net zoals gedachten over het verleden schimmen zijn van wat ooit was, zijn gedachten over de toekomst slechts wensdromen. Gedachten over verleden en toekomst zijn begoochelingen. Noch het verleden, noch de toekomst zijn plaatsen waar de geest van de dhammanuvatti wil vertoeven.
Renske – haiku – leeg
…
Ardan – Niemand zijn, nergens heen gaan
niets-doen
Dans die het heelal omkranst
Je mag echt, fysiek dansen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook zingend dansen, pratend dansen, zwijgend dansen, denkend dansen, niet-denkend dansen en niet-dansend dansen. Dansen is het volgen van de beweging die zich als vanzelf aandient en vrij is. Vrij in het moment, ieder moment. Dansen en gedanst worden is leven, met alles erop en eraan.
Die wil van mij is al te vrij
Gevleugelde woorden van meester Nitwit.
Dagopening
good morning monk
Sodis – de virtuele denkster 552
…
Beter – Aardappelgnocchi
Soms word ik een beetje moe van deze wereld met z’n multinationals die vooral hun best lijken te doen om zo veel mogelijk winst te maken. Ze verkopen ons voor veel geld producten waar bijna niks in zit – maar wel allerlei toegevoegde chemicaliën.




















