Vier boeddhistische kunstenaars gaan twee maanden in de uiterwaarden van de Lek de confrontatie aan met eenzaamheid, stijgend water, donkere nachten en een steigerende geest. Reikt het boeddhisme hen handvatten aan? En hoe zit het met die koan?
Boeddha in de Linie
Vier kunstenaars over werken in de eenzaamheid van Fort
Boeddha in de Linie, de film
Een oud landschap, bunkers, vier kunstenaars, de Boeddha. Regisseur Emil van Zuylen maakte voor de boeddhistische televisie een film over het vriendelijke, door Elisabeth ter Borg bedachte experiment Boeddha in de Linie. Het BD sprak met de regisseur over het maken van deze film.
BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst
Wat vond de Boeddha nu zelf van kunst? Hij heeft er niet veel over gezegd, maar wel een paar dingen. In De historische Boeddha van professor H. Schumann staat een stuk over zijn houding tegenover muziek, zang, dans en toneel: ‘Een op het eerste gezicht verrassende trek in het wezen van de Boeddha is zijn negatieve opvatting over de kunsten. Het kan zijn dat hij als zoon van een raja met muziek en dansvoorstellingen overvoerd was. Er is echter meer voor te zeggen dat zijn afkeer berustte op het verleidelijke karakter van iedere kunst. Want kunst neigt ertoe het gemoedsleven tot meedeinen en opwinding te brengen en de geest van zelfbeheersing af te brengen. Zij is gericht op het loswoelen van passies, de Dhamma daarentegen op het kalmeren daarvan; de kunstenaar schept een verlokkende schijnwereld, de aanhanger van de Dhamma echter wil de reële wereld doorzien.
Boeddha in de Linie, de film
Een oud landschap, bunkers, vier kunstenaars, de Boeddha. Regisseur Emil van Zuylen maakte voor de boeddhistische televisie een film over het vriendelijke, door Elisabeth ter Borg bedachte experiment Boeddha in de Linie. Het BD sprak met de regisseur over het maken van deze film.
Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
…
Het Boeddhistisch Dagblad – een hotel met vrije en vreemde vogels
Het BD voelt zich ook verbonden met organisaties die opkomen voor de rechten van mens en dier, of die natuur en milieu willen beschermen. Of met eenlingen die vanuit achterstand situaties hun lot willen verbeteren. Ze kunnen rekenen op onze steun, op een plekje in onze kolommen. Het BD is een geëngageerd magazine, wij zullen nooit vergeten dat wij er zijn dankzij anderen.
Koninklijke Bibliotheek archiveert Boeddhistisch Dagblad
Met het Nederlands Boeddhistisch Archief zijn ook vergaande gesprekken gaande over archivering van het Boeddhistisch Dagblad.
Vanmiddag Boeddha in de linie, de film
De boeddhistische televisie zendt vanmiddag de film Boeddha in de Linie uit. Vier door het boeddhisme geïnspireerde kunstenaars trekken zich twee weken terug in een fort aan de Lek.
Boeddha in de Linie, de film
Een oud landschap, bunkers, vier kunstenaars, de Boeddha. Regisseur Emil van Zuylen maakte voor de boeddhistische televisie een film over het vriendelijke, door Elisabeth ter Borg bedachte experiment Boeddha in de Linie. Het BD sprak met de regisseur over het maken van deze film.
Zeven maanden Boeddha in de Linie, het is voorbij
Vier beeldende kunstenaars, Leen Kaldenberg, Airco Caravan, Raoul Deleo en Mark Schalken, namen in de maanden maart en april deel aan het project en werkten en woonden ieder twee weken in een atelier en bomvrije ruimte op het terrein van Werk aan het Spoel in Culemborg.
Zondag rondleiding Boeddha in de Linie in Kunstfort Asperen
Vier kunstenaars, twee maanden, boeddhisme, kunst, maar geen boeddhistische kunst. Al waart de geest van de Boeddha wel door het fort.
Mark Schalken, de wilgentenen en de film
Beeldend kunstenaar -deelnemer aan het project Boeddha in de Linie- Mark Schalken liet de korte film ‘Bergen en rivieren’ maken over zijn installaties van onder meer wilgentenen. Zijn boek ‘Polderlichaam’ presenteert de in Emmeloord geboren Schalken in september dit jaar.
Opening expositie Boeddha in de Linie
Dalai Lama niet fysiek aanwezig in Fort Asperen.
Dalai Lama zaterdag in Fort Asperen
Hij woont daar op uitnodiging van de organisatie en met medewerking van de Amsterdamse kunstenaar Airco Caravan de opening van het vriendelijke boeddhistische project Boeddha in de Linie bij.
Expositie Boeddha in de Linie
Met het boeddhisme, de natuur, de eenzaamheid en het fort als inspiratie hebben alle kunstenaars een denkbeeldig pad bewandeld. Geen van allen konden ze vluchten voor de gevoelens en gewaarwordingen die tijdens hun verblijf uitvergroot werden.
BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst
Kunstproject Boeddha in de Linie afgesloten. De vier kunstenaars exposeren vanaf elf mei hun werk in Fort Asperen.
Boeddha in de Linie: Raoul Deleo vanavond in BOS-Hemelsbreed
En verder bij de BOS: de verlichte samenleving, wat is er mis met gezag, pelgrimage naar Tibet, Bön en een portret over de danser Theo Berlie.
De poolwind, het Hout en de Dood
In een korte video is te zien hoe Raoul Deleo een koan overhandigt aan zijn opvolger Mark Schalken. De laatste twee weken van het project Boeddha in de Linie zijn aangebroken.
Airco Caravan- de boerka en de ghillie suit
Het is na het vertrek van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Airco Caravan- afgelopen zondag weer wat gewoner geworden in het landelijke Culemborg.
Airco Caravan en Freek de Jonge bij boeddhistische radio
Misschien is het een grap van de boeddhistische radio, maar in het persbericht van de BOS staat dat morgenavond – 1 april – in OBA Live de Nederlandse cabaretier Freek de Jonge te gast is. Freek is geen boeddhist maar kan wel boeiend vertellen.
Facebookpagina Boeddha in de Linie
Geef uw reacties op Facebook en blijf betrokken.
Leen Kaldenberg- de dingen die voorbij gaan
In de eerste week van zijn verblijf op Werk aan het Spoel trok Leen Kaldenberg er ver op uit. De uiterwaarden in, verbaasde zich, de man van de stugge paarse Groninger klei, over de omgeving.
Boeddha in de Linie komende nacht bij de boeddhistische radio
Luister mee met kunstenaar Leen Kaldenberg die de verbinding zocht met de rivier, het atelier en de bomvrije bunker.
Boeddha in de Linie – Zes meter onder de groene zoden
De hele nacht brandden er twee waxinelichtjes voor het beeld van de Verhevene, de Boeddha, mijn leraar en grote vriend. Ze wierpen een schaduw tegen de gekromde stenen wand en waren een baken voor als ik- voor wat ook, mijn bed uit moest.