• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Het spook dat Linji heet

Het spook dat Linji heet

19 december 2018 door Jules Prast

In de rijkdom van de geestelijke erfgenamen van Linji, en hun antwoorden op zijn vragen en uitdagen, toont zich ook het boeddhisme in een veelvoud van gezichten, en dilemma’s.

Zijn geest waart rond als een spook door de geschiedenis van het boeddhisme.

Een spook recht in het gezicht kijken, is een vergeefse oefening.

Uit mijn ooghoeken zie ik de geest een vlammetje doen flakkeren terwijl de lamp van generatie op generatie wordt doorgegeven. Tot in mijn ingewanden voel ik het spook aan mij trekken, in mij werken.

Linji. Zouden wij hem in onze eigen tijd aan het werk zien, dan was de wereld niet te klein voor ingezonden stukken over de noodzaak van ethische codes om paal en perk te stellen aan de handelingsvrijheid van de leraar.

Linji. Hij was misschien ooit een charismatisch mannetje dat zijn bibberende studenten de maat nam, ze uitdaagde, ze naar de strot vloog, ze een hoek in dreef. Maar hem echt kennen, neen, dat doen we niet.

Vereeuwigd in de legende is hij dezelfde spookachtige verschijning geworden als de Boeddha zelve, de herinnering naderhand opgetekend door getalenteerde studenten als leerstof voor de school die zich uit zijn geest ontvouwde en zijn naam droeg, en draagt.

Studie van de traditie en haar geschriften heeft altijd deel uitgemaakt van de zentraining. Ongetwijfeld heeft ook Linji ooit gestudeerd op sutra’s en andere geschriften. Zijn teksten van toen nu analyseren op mogelijkheden om zelf in te haken op de reidans, is echter een hachelijke onderneming.

Iedere poging tot imitatie is vloeken tegen de geest van de meester. Linji roept op om op eigen kracht op zoek te gaan naar de muil van jouw demonen en daar een godseigen fluim in te spuwen.

Linji, olieverf, Mieke Sanders, Essen, België.
Linji, olieverf, Mieke Sanders, Essen, België.

De oude meester drijft meer spot met zogeheten wijsheden van zogeheten geleerden dan Taigu op deze plaats in zijn dwaasheid ooit heeft gedaan. In de fijne kopietaal van de moderne zelfhulpliteratuur zegt Linji tot ons: “Leg je zelf-beperkende ideeën af en word je ware zelf.”

Maar zulke kopietaal doet onrecht aan de meester wiens thema altijd is: doorbreken naar vrijheid, niet naar laffe contemporaine vormen daarvan, maar naar de vrijheid van staan waar geen plaats is om te staan. “Toon me dat je dat kunt,” zegt hij in de literaire fantasie van zijn gelikte teksten telkens weer tegen ons.

Je kunt daar best iets op afdingen. Thich Nhat Hanh, de zoveelste Linji-opvolger in de Vietnamese tak van zijn school, weet dat staan waar je niet kunt staan, ook staan kan zijn op een andere plek dan waar de meester van weleer stond. Je kunt je beperkende ideeën ook liefdevol aanraken, de pijn van je kwellingen onschadelijk maken door deze een naam te geven en ermee te spreken als ware het een goede vriend. Wie de lessen van Linji ter harte neemt, doet misschien wel iets heel anders dan hij ons lijkt te zeggen.

En wat te denken van Shengyen? Bij iedere zenleraar kom je iets van de geest van het spook tegen in diens authentieke verwerking, als een draad geweven in het habijt van degene die als monnik zijn onverzettelijke voetafdruk in het rulle zand zet, in de wetenschap dat deze snel vervlogen zal zijn. Maar de lamp wordt voortgedragen.

Het stof der eeuwen is neergeslagen op het experimentele theater dat de leerstof ons toont. Ik heb de zestig monologen die Hans van Dam hertaald heeft, niet allemaal in hun geheel gelezen. Dat hoefde ook niet, want wat ik uit mijn ooghoeken waarnam, leidde al onmiddellijk tot een brede glimlach van herkenning.

Als je het spook dat Linji heet eer wilt bewijzen, ga dan in de omstandigheden van onze tijd op zoek naar jouw alles verscheurende vrijheid, het soort vrijheid waarvoor je de angsten moet trotseren van door het vuur van zelfdestructie heen te gaan. Het is geen kleine opgave en menigeen schrikt terug voor de verzengende vlammenzee en vlucht in de aanvaarding van andermans gezag. Ik spreek uit ervaring.

Meewarig als ik hierdoor ben geworden, lees ik hoofdschuddend het werk van auteurs die de geest van het spook karakteriseren door te zeggen dat deze je “uitnodigt tot spontaniteit.” Neen, lieve boeddhistische vrienden, er komt meer bij kijken om samen met het spook, arm in arm, een rondje te schaatsen over het dun ijs, met de wakken die overal loeren.

Hertaling van Linji is goed omdat het helpt de geest voort te dragen en zaadjes te planten voor de verdere verspreiding van zen en boeddhisme in onze streken. Laat die teksten maar lekker door de tijd heen fladderen, vergaan en herontdekt worden. Bundelen in een boekje? Ach.

Doe eens wat originelers, zou ik willen suggereren, en werk de teksten om in een script voor een toneelstuk waarin Hisamatsu, ook een verre, gisse leerling van het spook, zich sprekend verstaat met de lokroep van de vrijheid, in verleden en heden.

Ik zie hem al zitten op het podium, met staf en baard. Opdat een geïnteresseerd publiek kan leren dat zen meer is dan een kroket die je uit een loket haalt van een franchisingformule en dat dat zitten op die stomme mat meer inhoudt dan het snelle geluk dat een damesblad je in een advertorial in het vooruitzicht stelt.

In de rijkdom van de geestelijke erfgenamen van Linji, en hun antwoorden op zijn vragen en uitdagen, toont zich ook het boeddhisme in een veelvoud van gezichten, en dilemma’s.

Op deze plaats spreek ik graag een warm huldebetoon uit aan Hans van Dam voor de sprankelende manier waarop hij in onze taal het spook tot onze verbeelding heeft weten te laten spreken. En we zijn pas op de helft van de leerstof, want na Linji ‘s monologen staat ons nog een serie van zijn dialogen te wachten. De kroniek van de grote vrijheid gaat voort en gelukkig maar; ik voel het, tot in het diepste van mijn ingewanden.

Namu Amida Butsu.

Taigu

Deze tekst is in juli 2015 door Jules Prast geschreven op verzoek van de redactie van het Boeddhistisch Dagblad. Maar kwam zonder ruggenspraak tot stand zoals het een liefhebber van de teksten van Linji betaamt.

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Zen Tags: Hans van Dam, Jules Prast, Linji, Linji Lu, meester, niet-weten, over de Linji Lu, spook, Taigu, zen

Lees ook:

  1. Nieuwe bulderaar in het BD
  2. Linji Lu- Het boek dat niet te bespreken is
  3. Na 35 jaar weer een nieuwe Nederlandse hertaling van de Linji lu
  4. Winnaar bekend van verloting boek Hans van Dam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.